Hallå, lugna ner er nu!

Det var många decennier sedan en importör/grossist/tillverkare förbjöds att ange ett riktpris, dvs ett pris som återförsäljaren/detaljhandlaren måste hålla sig till.

Det blev helt enkelt förbjudet med dessa riktpriser i den heliga marknadsekonomins namn.
Då uppfanns dessa eufemismer som rekommenderat pris, vägledande pris osv.
Tyvärr har det engelska "street price" inte slagit igenom här hos oss.

Men tillverkaren vill ange en förväntad prisnivå, men sedan är detaljisten helt fri att sätta det pris den vill.
Och det priset blir olika hos Biltema och hos Sjögrens Järn, inget konstig med det.

Om man vill ha lite service, få produkten demonstrerad och för- och nackdelar redovisade, går man helt enkelt inte till Biltema, då går man till Sjögrens, och får betala lite mer.
 
Indirekt har väl byggahus godkänt upplägget vilket då skulle peka på skuld om man nu tycker som jag och TS. Dock så tror jag det är omedvetet och att dom inte ens reflekterat på värdet.
 
En fråga bara.

Tror ni om ni svarar ärligt att det inte är såhär:
Dom vill gärna ha en högre satt "officiell prislista" som man vet ingen säljer till bara för att peka ut att man kommer få rabatt?


Kan bara tänka på en grej som hände på vår lokala brädgård.

En kund kom in och skulle handla trall och började prata med en säljare. Efter ett tag så frågade han om priset, om han inte kunde få rabatt eftersom han skulle köpa en del. När han då fick 15% rabatt så tyckte han att dom kunde ge han lite mer rabatt eftersom han på det förra stället hade blivit lovad 20%. Då undrade säljaren vilket pris han fått och kunden svarade bara att han hade fått 20% och så sa säljaren att rabatten spelar ingen roll det är priset som är det väsentliga. Kunden blev arg och i princip skrek ut att han fått 20% på det andra stället så nu skulle han handla där istället. Många hade sig ett gott skratt som var där och hörde det resonemanget.
 
huggan skrev:
Indirekt har väl byggahus godkänt upplägget vilket då skulle peka på skuld om man nu tycker som jag och TS. Dock så tror jag det är omedvetet och att dom inte ens reflekterat på värdet.
Indirekt? Skojar du eller, det är byggahus som står för upplägget, de driver tävlingen och publicerar den på sin hemsida.
Ja, byggahus publicerar rekommenderat pris, inget konstigt med det, det är det några av oss försökt säga ett tag nu, så nej, byggahus har nog inte reflekterat särskilt över det. :)

huggan skrev:
En fråga bara.

Tror ni om ni svarar ärligt att det inte är såhär:
Dom vill gärna ha en högre satt "officiell prislista" som man vet ingen säljer till bara för att peka ut att man kommer få rabatt?
Nej, det tror inte jag. Jag tror att de gör det för att försöka hålla prisnivån och därmed sin egen och sina kunders vinst uppe och åtminstone på en lönsam nivå. Den formen av "ordinarieprislistor"/rabatt gäller snarare proffsbyggmarknader mot konsument vs hantverkare.

huggan skrev:
En kund kom in och skulle handla trall och började prata med en säljare. Efter ett tag så frågade han om priset, om han inte kunde få rabatt eftersom han skulle köpa en del. När han då fick 15% rabatt så tyckte han att dom kunde ge han lite mer rabatt eftersom han på det förra stället hade blivit lovad 20%. Då undrade säljaren vilket pris han fått och kunden svarade bara att han hade fått 20% och så sa säljaren att rabatten spelar ingen roll det är priset som är det väsentliga. Kunden blev arg och i princip skrek ut att han fått 20% på det andra stället så nu skulle han handla där istället. Många hade sig ett gott skratt som var där och hörde det resonemanget.
Historien känns igen, har hört liknande förr här på byggahus, inte så ovanligt att det är händer, kanske.

Att proffsbygghandlare har saftiga överpriser är inget ovanligt, det beror på att deras proffskunder, företag, kräver rabatt, inte för att konsumenterna gör det. Att konsumenterna gör det är ett resultat av det förra och de annars så höga priserna. Själv fick jag 67% idag hos Ahlsell, såg jag. rekordet är över 90%, också hos Ahlsells, där är privatpersoner överhuvudtaget inte välkomna. Att företagarna kräver rabatt har nog i många fall att göra med att det pris hantverkaren ger till kunden skall "stämma överens" med det pris kunden själv ser i butiken, så att kunden tror att han betalar samma pris till hantverkaren som i affären. Hos Ahlsell får man olika rabattsatser beroende på bransch etc.

Men det är inte alltid så. En låga Essve listskruv kostar på Beijer bygg 131:- och på Bauhaus 238:- (har jag för mig) möjligen är det +moms på beijer priset, men ändå.... Jag har för mig att jag kollade upp riktpriset och att det var typ 239:- Varför Beijer ligger så långt under kan man undra, jag frågade inte.....
 
Redigerat:
M
En sak ska man nog ha klart för sig i denna diskussionen. Att orsaken till rådande omständigheter kring prissättningar, vägledande pris/riktpris och den systematiska skillnaden däremellan varken ligger hos byggahus, återförsäljare, tillverkare eller distributörer osv individuellt. Orsaken ligger i den marknadskultur som råder och ultimat är det emot denna abstrakta företeelse min kritik riktas. Syftet med att jag startade tråden är att jag önskar att parter som deltar i att upprätthålla en dylik marknadskultur åtminstone är medvetna om att det är det man gör.

(Spelar in gör också att fyra timmar av vedklyvningen regnat bort och jag kände ett juvenilt behov att peka på något jag tyckte verkade felaktigt. Så äre.)
 
Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
...
(Spelar in gör också att fyra timmar av vedklyvningen regnat bort och jag kände ett juvenilt behov att peka på något jag tyckte verkade felaktigt. Så äre.)
OT
Nåja, så juvenilt är det inte. Även gamgubbar kan bli surgubbar.
Men jag delar din syn på regnet!
 
Regnet?

;)
 
MaxPax skrev:
Syftet med att jag startade tråden är att jag önskar att parter som deltar i att upprätthålla en dylik marknadskultur åtminstone är medvetna om att det är det man gör.
Vilket värde tycker Du att Byggahus ska sätta på sina priser?
 
thomasx skrev:
Regnet?

;)
Ja, MaxPax skrev ju att vedklyvningen regnat bort.
Regnat bort = orsakat av regnet, fattaru ;)

Visst talar vi samma språk (ibland i alla fall)?
 
M
thomasx skrev:
Vilket värde tycker Du att Byggahus ska sätta på sina priser?
Jag tycker Byggahus ska sätta precis det värde de själva vill på sina priser.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, MaxPax skrev ju att vedklyvningen regnat bort.
Regnat bort = orsakat av regnet, fattaru ;)

Visst talar vi samma språk (ibland i alla fall)?
Jo´rå, jag var bara ironiskt, här syntes inte till något regn alls, nämligen ;)
 
MaxPax skrev:
Jag tycker Byggahus ska sätta precis det värde de själva vill på sina priser.
Då förstår jag inte varför du startade denna tråd överhuvudtaget!?!? Det är ju precis det de gjort. För du tror väl ändå inte att de egentligen ville sätta något annat värde än det de gjorde, men att någon tvingat dem att sätta det värde som syns i tävlingen mot byggahus egen vilja? Det tror i alla fall inte jag, inte för en sekund.
 
  • Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
M
thomasx skrev:
Då förstår jag inte varför du startade denna tråd överhuvudtaget!?!?.
Prova att läsa igenom det du själv citerade i inlägg #38

thomasx skrev:
Det är ju precis det de gjort.
Jag har aldrig påstått något annat, jag svarade bara på din fråga.

thomasx skrev:
För du tror väl ändå inte att de egentligen ville sätta något annat värde än det de gjorde, men att någon tvingat dem att sätta det värde som syns i tävlingen mot byggahus egen vilja?
Som sagt. Detta är något du tolkat in på eget bevåg.

thomasx skrev:
Det tror i alla fall inte jag, inte för en sekund.
 
Om det var ditt enda syfte, varför skickade du då inte helt enkelt Marlen ett meddelande med den informationen?

Du skriver klart och tydligt i trådstarten att du "anser att det är lurendrejeri och lögn." med hänvisning till de värden byggahus publicerar i tävlingarna. Det blir väldigt svårt att inte tolka det du skriver som att du kallar byggahus för lögnare. Du skriver också att du "vill att folka ska vara medvetna om detta". Så din kommentar nu om att syftet var "att jag önskar att parter som deltar i att upprätthålla en dylik marknadskultur åtminstone är medvetna om att det är det man gör." rimmar rätt illa med det du skrev i trådstarten, så att hänvisa till att det är "min tolkning" av det du skriver blir mest bara patetiskt, tycker jag.

Stå för det du skriver eller gör en pudel, att bortförklara sig och skylla på andra blir ju bara än mer patetiskt, that's my five cents!
 
M
thomasx skrev:
Om det var ditt enda syfte, varför skickade du då inte helt enkelt Marlen ett meddelande med den informationen?
För jag anser att folk som inte har tid eller intresse att göra jämförelsen själva kunde få ta del av resultatet och därmed kunna bedöma företeelsen "tävling" här utifrån en lite mer informerad position. Med andra ord, jag ville att folk skulle vara medvetna om detta. Som jag skrev.

thomasx skrev:
Du skriver klart och tydligt i trådstarten att du "anser att det är lurendrejeri och lögn." med hänvisning till de värden byggahus publicerar i tävlingarna. Det blir väldigt svårt att inte tolka det du skriver som att du kallar byggahus för lögnare. Du skriver också att du "vill att folka ska vara medvetna om detta". Så din kommentar nu om att syftet var "att jag önskar att parter som deltar i att upprätthålla en dylik marknadskultur åtminstone är medvetna om att det är det man gör." rimmar rätt illa med det du skrev i trådstarten, så att hänvisa till att det är "min tolkning" av det du skriver blir mest bara patetiskt, tycker jag.

Stå för det du skriver eller gör en pudel, att bortförklara sig och skylla på andra blir ju bara än mer patetiskt, that's my five cents!
Ja, jag anser att det är lurendrejeri och lögn. Hur menar du att jag bortförklarar mig och skyller på andra? Vem skyller jag på? I mitt förtydligande skriver jag tydligt att jag riktar min kritik mot marknadskulturen som råder. De som väljer att ta åt sig får väl ta åt sig och du verkar ju ta åt dig oerhört mycket och dessutom vägra ta in vad jag skriver. Det spelar nog ingen roll hur tydlig jag är för du har redan bestämt dig för att allt är bortförklaringar, hundar (vad du nu menar med det?) att skylla på andra, patetiskt osv. Du får faktiskt själv ta ansvar för din tolkning hur svårt du än tycker att det är att se någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.