Hej

Har ett fritidshus. 30m från sjön. Sluttning ner mot vattnet.
Huset syns i bild. Foto taget från strandkanten.

Hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått strandskyddsdispens för att ersätta ett gammalt uthus med ett nytt i samma storlek 4x6m ca. Gamla uthuset kunde man putta omkull. Detta hade sadeltak på 5-10 grader ca och vägglivet var nog inte mer än 2m högt. Detta var knapp synbart från sjön pga en massa sly, fällda träd och liknande. Detta numera röjt.

Uthusets placering är 20m till höger i bild men längre ner mot sjön. Till höger om uthuset finns skog (tomtgräns) där det i snitt kanske passerar någon per dag under högsäsong.

Jag blir inte klok på om jag ska sätta sadel- eller pulpettak på uthuset.

Sadeltak i samma takvinkel (~35) som huset känns lockande. Samma estetik.
Nackdel med detta då?
Ja eftersom tomten sluttar ner mot sjön så kommer sjösidans gavel att bli väldigt hög (ryggåsen i riktning ner mot sjön). Själva huset från topp till botten blir drygt 4m, kanske 4,5m. Lägg därtill 1/2-1m nivåskillnad i grundläggning från övre hörnet. Det gör att huset från sjösidan sticker upp 5m eller mer. Det känns jäkligt odiskret tycker jag och känns inte som något uthus över huvud taget!

Andrahandsalternativet är uthus med pulpettak men jag vet inte om det kommer att skära sig mot huset? Plus med pulpettak är annars att det är mkt enkel konstruktion. Bygghöjden blir minst 1m lägre, troligtvis mer, vilket gör att uppsticket från sjön blir mindre. Pulpettaket faller i så fall av mot skogen och vi slipper lägga alltför mycket kräm på takpanne-estetik och liknande. Jag försöker intala mig att pulpettaket gör så att uthuset ser ut just som ett uthus vilket känns lockande. En nackdel är att pupettak ger uselt väderskydd för dörrar och fönster på "höga" sidan.

Ett tredje alternativ är naturligtvis att strunta i sadeltak 35grader eller pulpettak och i stället satsa på sadeltak med lägre vinkel, typ 18 eller nåt. Men det kanske blir en jättedålig medelväg.

Vad säger forumet?
Sadel 35?
Pulpet?
Eller Sadel 18?

/M
 
  • 130804 Bergsjötorpet 07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sadeltak minst 27° skulle jag säga. Gärna samma vinkel som torpstugan.
Den är ju redan tillbyggd med mycket lyckat resultat om man ser till exteriören.

Ett pulpettak skulle väl bryta harmonin på detta smultronställe.

Åsså sågar du upp gavlarna och sätter i jättefönster.
Åsså svartlaserar du allt.
Åsså... :(

Nej, försök behålla stilen tycker jag.
Traditioner är till för att vårda. De är vårt band till det förflutna.

PS
Väldigt gullig stuga (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Elkludde och 2 till
  • Laddar…
Pulpettak kan fungera om ni använder exakt likadan panel och färgnyans osv. Helheten blir bra. Om det handlar om ett uthus av typen grovförråd, vedbod, etc. tycker jag att pulpettak kan passa fint, många uthus, utedass osv vid gamla torp har detta. Ska det däremot vara ett beboeligt uthus med fönster håller jag med föregående om att du borde satsa på sadeltak med hög vinkel, samt återigen samma stil på panel, färg, fönster osv.
 
  • Gilla
mattiase och 1 till
  • Laddar…
Sadel 35.
Annars kan det funka så som anthill skriver, men det är 2:a-handsval enl min smak.

Kör du i samma stil som huset (gammal klassisk stil) så tror jag inte att höjden blir något problem. Särskilt inte om något träd el större buske får komma upp jämte el framför och ta ner gaveluppsticket i sjösidesvyn. Men pröva gärna att skissa m papper och penna el Photoshop el vad som är enklast för att få en känsla för utseende/proportion.
 
  • Gilla
mattiase
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.