Jag har tröttnat på att skrapa tapeter och nu har turen kommit till vardagsrummet. Vi funderar på att klä väggarna med panelskivor i pärlspont.

Blir det för mycket att klä ett helt rum med dessa, rent utseendemässigt tror ni?
Posta gärna bildexempel om ni har... Övriga åsikter tas tacksamt emot. Eller om ni har tips på andra väggbeklädnader som går att smacka upp över befintliga tapeter...
 
Mitt vardagsrum var klätt med panel. Inte pärlspont, men spontad panel från 60-talet. Det var för mycket panel för mig, så jag tog bort de övre två tredjedelarna och satte gips där i stället. I hallen har jag däremot satt upp pärlspont på hela höjden. Det är ett mindre rum där man även har större nytta av att väggarna är lite tåligare. Men det är givetvis en smaksak.

Sitter tapeterna dåligt, eller varför skall du skrapa bort dem? Nya tapeter går att smacka upp över gamla tapeter om de inte sitter mycket dåligt. Annars kan man sätta upp renoveringsgips som man målar eller tapetserar på, men då blir det en del spacklingsjobb.
 
På nåt program (kan ha varit hustoppen) så var det några som hade dragit upp panelen till ca 2 meter och linjerat med fönster och dörrar.
Ovanför hade de målat eller tapetserat med en ganska utmärkande färg.

Blev väldigt imponerad av det!
Men det ska nog vara i ett äldre hus
 
Saken är den att tidigare ägare vräkt upp mönstrade/strukturtapeter i varenda rum som dessutom håller på att ramla ner bitvis, så efter att ha rivit ner dessa i tre rum, sedan satt easy cover och tapetserat över har vi helt enkelt tröttnat på detta skitjobb. Visst skulle det gå att sätta renoveringsgips över, för att sedan tapetsera som vanligt, men vi blev lite sugna på att göra något annat. Eftersom vi inte gärna vill vara utan vardagsrummet allt för länge så kändes panelskivor som ett enklare och snabbare alternativ. Jag hatar dessutom att spackla så därför känns inte idén med renoveringsgips alltför lockande...
 
Min personliga inställning är att pärlspont och andra panelskivor sällan passar i större utrymmen. Jag har panelskivor i den yttre hallen och i tvättstugan, utrymmen på några enstaka kvadratmeter. I köket sitter bröstpanel av riktig pärlspont av grov dimension som suttit där sedan 1800-talet, den går upp till 160 cm höjd om jag inte missminner mig, med en tapet ovanför. Passar bra i ett gammalt bondkök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.