PANO_20140406_170332[1].jpg Hej alla duktiga!

Vi har i skrivande stund bott i snart ett halvår i vårt nyinflyttade hus, och jag har så smått börjat fundera kring utsidan. För att fatta mig kort har jag lite "ångest" över utsidan av framförallt ett par skäl.

Entrepenörerna gjorde en biluppställningsplats och infart till min tomt, där jag (antar?) dom lagt typ 0-90 (det ni ser på bilden nedan). Detta ger ett ganska "skitigt" intryck och jag vill gärna få till någon form av snyggt singel som topplager så allt känns lite renare - så att säga. Problemet är att vägen och uppställningsplatsen inte är sådär jättejämn just nu, på grund av kranbilar etc. så jag behöver börja med att reparera den innan jag slänger på ett 5cm lager singel.

Såhär har jag förstått det efter en del googlande - och nu behöver jag bekräftelse på att jag tänker rätt;

Det ligger alltså 0-90 (tror jag) just nu, som behöver repareras. Det jag fyller upp ojämnheter bör vara 0-18?

Sedan när jag fått till att jämnt, behöver det paddas? eller kan jag vattna met vattenslangen och bättra allt eftersom?

Förutsatt att allt sedan är jämnt enligt ovan, så fyller jag upp med singel, max 5cm - här har jag hört två saker. 8-16 verkar gälla, vissa rekommenderar det lite "rundade" gårdssinglet. andra säger att det är skit för att det "rullar" runt för mycket när man går på det - så att man sjunker ner. Då är 8-16 kross i såfall mycket stadigare, men baksidan där att det inte går att gå på barfota... Behövs det paddas eller räcker det med att jag sprider ut det i ett bra lager över hela området där jag vill ha det (återigen max 5cm djupt) Input här?

Sedan kommer vi till nästa moment... Just nu upplever jag det som ganska jobbigt att gräs och grusväg/uppställningsplats liksom "flyter ihop". Jag vill ha en tydlig avgränsning därimellan där man kan försöka hålla sig utan att bli så jädrans skitig ;). Då har jag läst om kantsten - verkar relativt billigt (materialmässigt) på ca 25kr per 50cm.

Här har jag dock massa funderingar, först och främst - vart lägger man kantstenen? Alltså, jag förstår ju att den blir en kant mellan väg/uppställningsplats och gräs. Men vilken av dessa två är det jag gör ett spår i? Det vill säga, gräver jag ur och placerar kantstenen i kanten på gruset - eller gräver jag hur jord/gräsdelen och placerar den i kanten på gräset? Förstår om det här låter otydligt, men vad jag är ute efter är att förstå om man så att säga utnyttjar den grusade delen att försänka kantstenen i, eller om man gör detta i jorden (dikt an) bredvid själva grusdelen... Hoppas jag gör mig förstådd.

Sen, då - vart man nu än placerar kantstenen så antar jag att det är ett riktigt tungt jobb att utföra själv - hur skulle ett maskinellt jobb sett ut? Kan en grävare liksom göra ett perfekt djupt "spår" längs alla kanter och så kan jag manuellt gå att trycka ner kantstenarna sen? Det känns ju som att det är själva spåret där kantstenen ska ligga som är det jobbiga - finns det någon speciell "skopa" som en grävmaskinist använder för just detta ändamål? Vad skulle det kunna innebära för "meterkostnad" att få själva spåret förberett med maskin så kan jag pilla ner kantsten efter kantsten allt eftersom sen?

I övrigt, när väl spåret är på plats, är det då bara att banka ner kantstenen - eller ska det till fiberdukar och olika typer av kross först?

Många frågor som ni märker, och fler lär det bli :/

Ödmjukt tacksam för all input... Hälsar förvirrad amatör..
 
Jättebra beskrivet och frågat! (y)
Jag bevakar denna tråd för jag undrar mycket detsamma som du...:rolleyes:
 
S
är så olika dom vill ha betalt.
men nog kan dom gräva så det blir samma djup. men ha gärna ett lager sättsand i botten
vad för kantsten ska du ha?
 
SBH skrev:
är så olika dom vill ha betalt.
men nog kan dom gräva så det blir samma djup. men ha gärna ett lager sättsand i botten
vad för kantsten ska du ha?
Det som är billigast och smidigast att lägga :) förslag mottages med stor tacksamhet.
 
SBH skrev:
typ sån här?
[länk]
Ja, den funkar absolut.
 
Tycker inte du ska hålla på med olika fraktioner, underlaget du har duger gott enligt bilden. Ös på med 8/16 eller vad du nu vill ha. Du behöver inte padda. Det löser sig när ni börjar köra bilar på det och du kommer ändå behöva kratta det tillrätta lite då och då om det ska se snyggt ut. Gårdssingel kommer du behöva kratta oftare än 8/16.

Kantstenen sätter du lämpligen i kanten på befintligt grus så slipper du gräva ut i gräsmattan för detta. Använd sättsand för att finjustera höjden på kantstenen.

Du bör också fundera på vilken höjd du ska ha på kantstenen, det är mest praktiskt om den är i nivå med gräsmattan. I ditt fall hade jag nog funderat på att sätta kantstenen i den höjd som befintligt grus är och slänta ut med matjord i gräsmattan så du får gräs upp till kanten. Sen fyller du på med "vad du nu vill ha" på parkering och gångar. Tänk på att du också kan ha olika på parkeringen och på gången. Olika färger, eller också kan du lägga i vanliga cementplattor som "hoppstenar" i gruset. Det ger lite liv åt gången.

Tänk på att välja en kantsten med bred bas så de inte viker sig med tiden. Den från byggmax kommer troligen vara svår att få en rak kant som står sig i många år med.
 
Finna det något smidigare/bättre sätt att avgränsa än kantsten? Vanlig marksten som jag bygger på höjden?
 
Kantjärn är billigare och går fortare att sätta
 
Det skulle inte gå att göra "ytterkanterna" på gruset helt jämna mha sättsand, och sedan helt sonika lägga en "kant" med helt vanlig marksten, sån man kan bygga flera på höjden - och på så sätt slippa gräva ut helt?
 
Marksten bygger man inte på höjden, har du någon länk på den stenen du menar?

En enda rad av marksten kommer röra på sig och se fult ut efter ett litet tag. Ska du göra det riktigt så det håller över tid måste stenen ha rätt underarbete. När man lägger marksten på en gång så låser dessa varandra, det gör de inte om du lägger de som en lång kant.
 
Vad skulle du rekommendera för typ av kantsten?

Där meterpriset inte är alltför våldsamt och gärna smidig att lägga.
 
Redigerat:
Pesonligen skulle ja föredra att bara fylla på med 0-18 och jämna till, du får då en relativt hård och bra yta som inte behöver krattas o fixas med, snöskottningen kommer oxå aty gå mycket smidigare då du inte får med dig en massa grus o sten ut på gräsmattan.

Går ju att få lite olika färg på uppfarten oxå beronde på vilken grusgrop du köper ifrån ex ljusbeige, rödaktigt, ljusgrått, mörkgrått kan vara värt att kolla på vilket material du än väljer.
 
Redigerat:
mangentens har en poäng med snöskottningen som jag borde tänkt på :surprised:. Vi har ju själva 8/16 på en gång nu efter att vi dränerade om och det var ett elände att skotta nu i vintras.

Om du är inne på sten så kolla tex http://www.flisbyab.se/Article.aspx?Id=861 Den är lätt att lägga och få snyggt. Ett klart billigare alternativ är annars kantjärn, eller snarare kantplåt. Tex som i denna tråden http://www.flisbyab.se/Article.aspx?Id=861

Skillnaden på marksten och kantsten är att markstenen är platt och bred medan kantstenen är hög och smalare.

Här är ett alternativ som ger lite liv åt en grusgång:
steppingstone-kalksten-dark-lime-12200022-6794655318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.