vår tomt sluttar åt alla håll så huset ligger på tomtens högst belägna punkt och två-tre meter utanför grunden börjar tomten luta ganska brant utför. Antar att detta inte är till någon nackdel för dräneringen? Hur skulle t.ex. ett tak över altanen som går längst med längssidan på ena sidan av huset påverka? Då kommer ju mängden vatten som tillförs uppifrån minska nämnvärt och marken de 3 meterna närmast huset borde ju bli torrare? Eller är det att förenkla problemet för mycket?

Jag vill ha källare, kan bara inte motivera kostnaden riktigt trots att jag inte vet exakt var den hamnar. Men det kanske är möjligt att i nuläget göra grävjobbet, gjuta platta och så vidare men lämna källarinredningen till ett senare tillfälle?

Hur exakt måste planen vara för att det ska vara ide att be om en offert/tidsuppskattning så man har en lite bättre uppfattning om alternativen?

Hur är det med avstånd till tomgränsen, utbyggnaden närmar sig ganska snabbt de 4 meter jag har för mig om man inte bör överstiga. Funderar på om jag först skulle kontakta kommunen (som tomten gränsar till) och se om det går att köpa loss ett par meter till innan jag ansöker om bygglov?
 
Bor någon på granntomten(rna)? I så fall är väl det bästa att kolla med dem först när det gäller byggnation närmre tomtgränserna. Vi fick det tipset av vår kommun (Vellinge) att alltid kolla med grannar först när det gäller bygglov. Har man deras underskrifter så är det enklare. Trist att först vänta 6 - 12 månader på ett bygglov för att kanske få det raserat av en granne?
 
granntomten åt det håll jag funderar på att äga till ägs av kommunen och är så kallad allmänning? Några meter ingenting med några träd och vildvuxna buskar mellan vår tomt och en gång och cykelväg.
 
injonil skrev:
Om du bygger ut med platta på mark eller krypgrund så kan du t ex inte byta ut isodrän-skivor på källarväggen under utbyggnaden.
Detta är en grej jag grublat en del över. Finns det stora risker med att inte kunna dränera under tillbyggnad? Jag har sett ett hus på torpargrund/plintar med en tillbyggnad som har källare. Den källaren är gammal som gatan och kanske helt saknar dränering. Om man ska dränera den, hur gör man vid den gamla huskroppen på torpargrund? Gå under den går ju inte, faktum är att det skulle vara obehagligt att ens gå nära den då de stora stenblocken kanske börjar röra på sig? :/
 
källare även på nybygget känns ju på alla sätt utom ekonomiskt som det bästa alternativet. Dränering kommer ju förr eller senare behövas och står det då en utbyggnad i vägen lär man ha problem. Å andra sidan bör väl marken under utbyggnaden gradvis bli torrare om det aldrig kommer nederbörd? Jag har sett olika varianter där man i efterhand gjutit in stenarna i torpargrunden, kan det vara sett sätt att säkra upp konstruktionen?
 
  • Gilla
Songoku
  • Laddar…
just det ja, läste precis en artikel om det nya lagförslaget om Komplementbostadshus. Där stod även något om tomt som gränsar till cykelbanor och liknande var lite otydligt gällande 4.5 meterskravet. Någon som haft erfarenheter av detta? Utanför vår tomt är det säkert 10 meter vildvuxen allmänning innan gångbanan. Behöver man då tillstånd om man närmar sig tomtgränsen? Är det bättre att först fråga kommunen om man får köpa en del av denna allmänning och sedan bygga ut?
 
Man måste alltid ha bygglov innan man bygger ut. Därmed får man svart på vitt att det är OK (eller inte) avseende närhet till gränser, prickad mark, byggnadsarea etc.
Ring byggnadsnämnden och fråga hur de ser på det i just ditt fall.
 
vad är det då den nya lagen ska ändra? Jag fattade det som man får bygga till 15 kvadrat utan bygglov?
 
tombe691 skrev:
vad är det då den nya lagen ska ändra? Jag fattade det som man får bygga till 15 kvadrat utan bygglov?
Missade att du menade nya lagförslaget. Vad det blir av det vet ingen ! Det är ett förslag som ska blötas o stötas. Sedan röstas genom i riksdagen. Sedan gör väl alla kommuner sin egen tolkning av den. Jag har väldigt svårt att tro att man kommer få bygga närmre än 4.5 m fr tomtgräns utan bygglov.
 
hittade en artikel som bland annat nämner detta. Blir inte så mycket klokare, men de har uppmärksammat problematiken. När det gäller kravet på att det ska vara minst 4,5 meter till gränsen så är det inte ovanligt att en villa eller ett radhus gränsar till en väg, en gata eller en park, s.k. allmän plats. I sådana fall finns det enligt nuvarande regler ingen granne som kan medge att huset placeras närmare gränsen än 4,5 meter. Regeringen anser därför att Boverket bör ges i uppdrag att se över reglerna för avstånd till gräns för allmän plats.


http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400

vad jag kunnat läsa mig till är det nu en preposition som regeringen räknar med ska träda i kraft i juli. Någon som vet något om sannolikheten för att detta blir verklighet?
 
Så var det ja, visste att jag läst det någonstans men kunde inte hitta det. Tack. 4 Juni vet vi :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.