Hej! Vi ska snart få fiber indraget i huset och jag tänkte dra cat6-kabel i samma rör som dom gamla telefonledningarna löper. Nu är ju teleledningarna seriekopplade men jag tänkte gå in ungefär i mitten av systemet och sen dra två kablar åt vardera hållet, på så vis borde jag kunna nå fyra rum. Detta tänke jag kombinera med att även utnyttja befintliga rör som koaxkabel till tv-antennkablarna löper i. Sen kan jag sätta in en switch i de rum (just nu bara ett) där man vill ansluta flera datorer, skrivare osv.

Nu är frågan hur man gör med kontakterna i väggarna? Jag vill ju ha kvar telefonkontakterna och även tv-antennuttagen så då är frågan om kan man borra nya doshål bredvid telefonjacken och på något vis dra kabeln dit från teledosan och sätta ett nätverksuttag där? Hur gör man i så fall detta på bästa sätt rent praktiskt så det inte blir alltför stor åverkan på befintlig tapet osv? Vad behövs för verktyg?

Tacksam för svar till en novis på kabeldragning!
 
Om du ska ersätta telekabeln med TP finns väl ingen anledning att spara teleuttagen? Samma sak gäller koaxen, den byter du väl ut också? Du kommer väl ändå köra IP-TV via fibern?

Om dessa är monterade infällt borde du kunna återanvända dessa. Annars behöver du, förutom hålsåg i lämplig diameter, sk. ROT-dosor. Finns tex. på biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/MultidosaRotdosaSenildosa-44071/)
 
Hm... jag kanske tänker fel men jag vet inte om det får plats med tillräckligt antal kablar i rören för att göda både telefoner, tv och data! Om man ska t ex både tv, dator och telefon i ett rum behövs tre kablar dit! Det känns också tveksamt att göra sig av med kopparkabeln, det kan vara bra med redundans och ip-telefon är fortfarande skakigt, t ex för dom med behov av trygghetslarm. Dessutom funderar jag på att behålla Boxer ett tag till, även där kan det vara bra med redundans. Tv-antennen kan få stå kvar på vinden tills man ser att nya tekniken fungerar.
 
Det brukar gå bra att få i dubbla cat6 i ett 16-rör, särskilt om man kan använda den gamala telekabeln som dragtråd, sätt ett dubbelt uttag i befintlig teledosa. Det finns sen små adaptrar du kopplar in i datauttaget om du vill ha ett traditonellt "gristryne" att sätta telefonen i. Då har du i vart fall minst två uttag i varje rum.

Låt sen koaxen ligga om du inte ska gå över till IP-TV nu.

Satsa på ett en liten korskopplingscentral och plinta upp din inkommande tele där brevid fibern så kan du enkelt koppla om mellan ethernet eller tele i de olika uttagen. Det går utmärkt att köra gammal telefoni på CAT6 kablage.
 
Du har säkert rätt! Jag får tänka om! Ok men då ska jag alltså dra cat-6 och ersätta telekablarna men jag fattar inte hur jag kan få två uttag i varje kontakt. Idag har jag typ åtta telefonjacken i huset och alla sitter i serie. Om man går in i mitten behövs ju 4*2=8 kablar in åt ena hållet och lika många åt andra hållet. Vid varje jack på vägen blir det två färre eftersom dom hamnar i ett jack. Eller kan man koppla på annat vis för att optimera antal uttag i varje rum?
 
Njae, det blir svårt :). Jag trodde du kunde komma åt så du fick ett riktigt stjärnnät med rören, men så var alltså inte fallet :surprised:.

Då ska du nog prioritera var du vill ha fasta uttag och sedan satsa på en eller ett par bra trådlösa accesspunkter.
 
Det var bl a därför jag tänkte behålla gamla teletråden, jag trodde kanske att det fick plats två cat-6 i samma 16-rör som telekablarna. Hm, himla marigt när man inte kan riva ner väggarna och dra om allt från grunden!
 
Det är ju lite jobb, men i en lägenhet jag hjälpte till att renovera så fräste vi in rätt många TP-kablar i golvlisterna för att slippa riva i väggarna.

Du kanske kan göra en kombination, där du kommer åt vissa rum med de gamla rören.

Oavsett så tycker jag du ska slita ut den gamla telekabeln när du ändå håller på. Den kommer du inte använda om några år ändå - trust me!
 
P
Inte behöver du alla teleuttagen idag? Man har väl trådlösa telefoner... Och inte heller behöver du väl grisnäseuttag.. Det går lika bra med vanliga rj11 med adapter till rj48. Varje dosa kan ha två rj48 uttag.
Och att fixa seriekopplingen så kan du ju göra samma med cat6 kabeln med hjälp med en Switch vid uttagen som behöver vidare befordra signalen...
Rita en skiss hur det ser ut idag och visa här..
Sen går det nog att köra tv över cat6. Så jag tror du kan ersätta allt.
 
Frågan är väl om man överhuvudtaget behöver fast telefoni när man har mobiler men kanske är man lite för gammalmodig för att överge detta redan. Knepigt det här!
 
Man behöver ju inte överge den fasta telefonen, men jag har svårt att se varför man ska ha mer än typ två telefonjack. Kör med trådlösa telefoner (flera stycken om det behövs, och flera basstationer om det behövs).
 
Fasta rj45 uttag till bandbreddsslukare som ip- tele,tv,radio, udp trafik!
surfplattor och laptops får då bandbredd över luften!
Man kan ju sätta en liten slask switch på vägen och dela vidare. 2 kablar till första dosan en går vidare till dosa2 till en switch från dosa 2går en tllbaka till dosa 1 sedan framåt likadant osv så har du max 2 kablar i röret och 2 uttag i varje rum. om du vill spara på switchar. har även sett mini switchar som fick plats i en dosa kommer inte ihåg fabrikatet tyvärr.
 
Jag har nu köpt en hålsåg för 40:-😊 hos kjell&co, dom har visst rea nu. Dessutom en dragfjäder så nu är jag redo att testa!

Vad jag förstår är det bäst att ha en hel kabel (utan skarvar) så om jag drar från inkommande fiberdosa via koax-rör upp på vinden, ner i ett annat koaxrör som sen sitter bredvid ett telejack och sen vidare in i teleröret till ett annat telejack så bör jag väl försöka köra hela vägen med samma kabel utan att klippa kabeln i mindre delar och ha kontakter mellan?

Iofs är det kanske smart att att klippa kabeln och installera kontakter så man kan koppla om på vägen men det kanske försämrar nätprestanda?
 
Rita först upp hur du vill ha nätet och dra det sedan. Du ska undvika onödiga skarvar.
 
Frågan är i vilken ände man ska börja stoppa in kabeln! En variant är att börja i mitten och sen dra åt båda hållen, en annan variant är att dra från ett håll men då blir det väl svårare om det är en lång sträcka. Fördelen från ett håll är att man kan dra från kabelrullen vartefter, mittenalternativet kräver ju att man drar ut tillräcklig längd från kabelrullen och sen klipper av den men om man då varit för snål får man problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.