Jag tycker om att kolla på vad ni andra har för er på helgerna och vill gärna dela med mig av det jag pysslat med senaste 3 helgerna.
Började med att riva den gamla altanen vilket gick på 2 timmar då den var grymt dåligt spikad och ganska rutten
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De gamla plintarna nyttjas plus att 10 nya grävdes ner.
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde en mall till plintarna i trä för att slippa lyfta 50 kg upp och ner massa gånger. hålen är 1-1,2 meter djupa och plintarna 0,7m.
bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärlina och golvbjälkar på plats.
bild 8.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat lägga trallen, satt stolpar till staketet och entrétaket.
bild 3 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu i helgen blev trallen vid ytterdörren klar, det saknas staket, plåt på entrétaket och massa annat som jag kommer på under jobbets gång.
bild 2 (4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
konjry och 3 till
  • Laddar…
Alltid lika roligt att bygga altan och se hur det blir.
 
riktigt snyggt. Vad grävde du hålen till plintarna med?La du nå isolering i botten?
Ser fram emot att se det färdigt:)
 
Tack!
Jag har använt mig av en Skurupsborr. Grym! Hade hjälp av ett spätt också. Fick upp nästan en halv kubik sten.
Under plintarna är det 30-50 cm grus.
 
Det blev en hel del snickrande i påsk så nu saknas bara kjolen till trappan, vindskrvor och plåt till taket och en liten bit staket. Mycket nöjd med entrén :)
10250151_10152738118924045_4678279271900434981_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1601392_10152738119139045_3084459452918450230_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

734553_10152738119219045_5910744756651393269_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr007 och 5 till
  • Laddar…
Snyggt bygge!
Har du några bilder på hur trappstegen är konstruerade?
 
Exakt det utseendet vill jag ha på mitt ribbstaket!
Får man fråga vad du har för dimension på stolpar/ribbor - samt hur tätt du satt stolparna, och vilken dimension på överliggaren?

Hur ser ribbstaketet ut från "insidan"?
 
Tyvärr inga bilder på trappkonstruktionen, men en snabbritat bild
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steghöjden är 15,5 cm
I botten ligger en trädgårdsplatta, sen en 95*45 regel, på det en 155*45 (klyvd ur en 170 regel) och sen kommer altanen. Gjorde ett gäng av dessa och sen satt cc 60 och trall uppepå.
Trappan vid entren är gjord som två lådor staplade på varandra.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Volatyle skrev:
Exakt det utseendet vill jag ha på mitt ribbstaket!
Får man fråga vad du har för dimension på stolpar/ribbor - samt hur tätt du satt stolparna, och vilken dimension på överliggaren?

Hur ser ribbstaketet ut från "insidan"?
Ribborna är 45*28. finns på byggmax. Stolparna är två 45*95 som är limskruvade. De sitter på cc 120. Satte på varannan golvbjälke. Överliggaren är en 140*45

Jag har ingen bra bild från insidan tyvärr. Kan fixa i morgon
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Kommer kankse dyka upp fler frågor.. Är mitt i bygget och detta är räcket jag är ute efter :)
Hur långt avstånd mellan ribborna?

Och i vilken riktning sätter du 28 respektive 45? Alltså, är det den tunna sidan fäst i stolpen - eller tvärtom?
 
Volatyle skrev:
Riktigt snyggt! Kommer kankse dyka upp fler frågor.. Är mitt i bygget och detta är räcket jag är ute efter :)
Hur långt avstånd mellan ribborna?

Och i vilken riktning sätter du 28 respektive 45? Alltså, är det den tunna sidan fäst i stolpen - eller tvärtom?
Det är bara fråga på!
Ribborna är stående dvs 45 på höjden och 28 på djupet. Det är 28 mellan, tog spillbitar som avstånd mellan ribborna när jag skruvade.
 
Verkligen snyggt bygge! Jag håller på att planera ett trädäck med en liknande L-form där hörnet är snett på samma sätt. Jag har fått upp en bra början på en ritning för de raka delarna men har inte fått till hörnet än, har du möjlighet att ge litet mer detaljer på hur du konstruerade det?
Tack! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.