Nån som har nåt bra tips eller hur man går tillväga att förvandla en som säga åkermark/gräs till riktig gräsmatta plus det är ganska stor yta, 4850m2 minus där de blir infart, grusplan och byggnader då? och helst inget grävande.
 
Alt.1 Sätt potatis på ytan 1:a året. Tar bort gräsrot mm.
Alt 2. Fräs ytan regelbundet kanske 1 ggr/vecka för att utrota ogräset (1:a året)
Alt 3. Som många gör: Jämna ytan -gärna med en raka - trumla med nättrumla - så gräs och få en en otrolig massa ogräs som antingen tar överhanden eller utrotas mekaniikt med mycket möda och stort besvär

Välj alt 1 :cool:
 
Klippa och jämna ut värsta pucklarna och dalarna i "gräsmattan"
 
roland53 skrev:
Alt.1 Sätt potatis på ytan 1:a året. Tar bort gräsrot mm.
Alt 2. Fräs ytan regelbundet kanske 1 ggr/vecka för att utrota ogräset (1:a året)
Alt 3. Som många gör: Jämna ytan -gärna med en raka - trumla med nättrumla - så gräs och få en en otrolig massa ogräs som antingen tar överhanden eller utrotas mekaniikt med mycket möda och stort besvär

Välj alt 1 :cool:
Blir mycket potatis med 4000kvm odling :)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
PAF skrev:
Blir mycket potatis med 4000kvm odling :)
Kanske annons i lokala blaskan : Billig potatis självplock :):cool:
 
  • Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
Om det redan är gräs där och skapligt jämnt så räcker det väl med att börja klippa det regelbundet, ev. fylla ut ojämnheter med lite jord sand eller något...

Så har min far gjort och det är skaplig gräsmatta där idag, möjligen att det skulle behövas fyllas ut lite mer för att få bort ojämnheter och gropar....
 
Jag skulle också vilja säga, klippp, klipp, klipp. Kanske stödså de värsta ställena och fylla igen gropar med sandblandad jord. Själv har jag byggt i en gammal skogsbacke och har använt den tekniken. Klipper man tillräckligt ofta så är det i huvudsak gräset som kan hålla sig levande kvar. Det behöver inte ens vara gräs från början.
Ett aber kan dock vara om man har mycket kirskål t.ex. de håller sig kvar iallafall. Då krävs flera års marktäckning om man inte tar bort dessa manuellt/kemiskt eller gräver bort stora delar av jorden.

Ett annat långsiktigt alternativ kan vara att stängsla in hela ytan och låta svin gå i marken en säsong. Sedan är det bara jämna till (låt någon bonde köra ett varv med lämplig maskin.) Och sedan så gräs. (Färdiggödslat och antagligen inte en rot kvar i marken.)
 
  • Gilla
eddan89
  • Laddar…
jo det är ju gräs där, typ varje år har ju nån låtit det växa sen har nån slagit det och blivit hö till hästar. så det är ju gräs där. Men tänkte, det är väl inte direkt vanlig trädgårdsgräs. =)
Och tanke är att jag har fortfarande planen att börja bygga i år om saker och ting går i lås, så kan inte direkt odla potatis på allt t.ex =)
tack för tipsen. Jo har till gång till traktor så kan väl ta skopa och ta bort "dåliga" delar om de är så. Men att gör så på hela ytan de tar tid med denna traktor. =)
 
Jag har blivit rekommendera att anlita ett företag som har jordfräs och traktor med extra låg lågväxel för att inte skärkniven ska gå fram för fort och skära tjocka strimlor.

kör man först med "vanlig" jordfräs så blir det stora kokor som är svåra att hitta av sedan.

Svin är ju dubbelt bra som jordfräsar och sedan framåt jul på bordet.

Protte
 
Man kör en gammal åkklippare med lägsta klipphöjd, den får agera lite jordfräs emellanåt om det är väldigt ojämnt, efter en säsong så är där en gräsmatta ändå :D
 
Säger som de flesta andra, klipp den regelbundet jämna till och kanske stödså lite så blir det snabbare än man tror gräsmatta av det. Kanske inte en golfgreen direkt, men då pratar vi ju helt andra pengar.
 
nån golfgreen behöver det inte vara. Men vi backar bandet. =) Sätta potatis? Man kan väl sätta potatis på nån del av marken? Isåfall, vad behöver jag göra då? för att kunna odla? Man kanske kan odla andra grönsaker med?
 
The_Nyll skrev:
nån golfgreen behöver det inte vara. Men vi backar bandet. =) Sätta potatis? Man kan väl sätta potatis på nån del av marken? Isåfall, vad behöver jag göra då? för att kunna odla? Man kanske kan odla andra grönsaker med?
Nja, förslaget med potatisodling kommer sig att det inte var helt ovanligt att göra så (på 50-60-talet) första året för att förbereda jorden inför gräsmatta. Ogräs och speciellt gräsrot inte trivs ihop med potatis enligt "di gamle".
Exakt vad som gör detta vet jag inte, men jag har inte hört att det skulle fungera med andra "grönsaker" men det finns kanske någon har på forat som vet mer.:)
 
aha, så, om jag vill göra ett potatisland och annat för grönsaker så måste jag förbereda åkern typ detta år för att kunna odla nästa år? fatta jag rätt?
 
Skulle du inte anlägga gräsmatta?

Sätt då potatis nu i vår, skörda til hösten och om du är flitig hinner du jämna mm. och så gräsmatta i höst.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.