Vad för dimensioner måste klacken ha?
I säkert vatten står det bara

Exempel på rörgenomföring av servisledning
med skyddsrör i utrymme med vattentätt golv.
Se fig. 2.7.2b. För alternativ med klack, se
fig. 2.7.2c.
Och sedan en bild 2.7.2c
klack.jpg
 
Jag har inte sett några mått på klackar, jag har anpassat dom efter förhållandena i utrymmet.
Tex om det är en bastu med 10cm golv sockel så har jag gjort klacken 10cm

När jag gjort klack runt elementrör så har jag slutat innan ev kopplingar så dom har kanske blivit 5 cm

Allt att det är högre än den högsta lägsta tätskiktshöjden ( det där vart ju jättekonstigt. .. ) tex högre än tröskelns tätskikt
Eller högre eller iaf lika hög som uppviket i en bastu
 
Krilleman
Vad är det för avlopp du ska ha klack till?
 
Tack för svar!
Jag följde Geberits anvisningar för toafixturen utan att tänka på att de kunde gå mot säkert vatten (Klantigt). Så nu sitter röret 40mm från väggen istället för 60mm som säkert vatten förespråkar.

Nu har jag flytspacklat till färdig nivå, och det blir ju svårt att tätskikta runt den där kragen på röret.
avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så tänkte göra en klack som täcker kragen och går upp till tröskelnivå. Typ
klack.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En fråga till, LIP 25's manschett för 75-110mm rör är 200x200mm. En sådan manschett går omöjligt dit. Är det okej att gör den mindre så den går dit? Står varken bu eller bäh i deras monteringsanvinsnig. Kan ju inte vara helt ovanligt att man inte har 200x200 runt avlopp? Eller är tanken att den ska vikas ner eller upp på hörnen?
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Tack för svar!
Jag följde Geberits anvisningar för toafixturen utan att tänka på att de kunde gå mot säkert vatten (Klantigt). Så nu sitter röret 40mm från väggen istället för 60mm som säkert vatten förespråkar.

Nu har jag flytspacklat till färdig nivå, och det blir ju svårt att tätskikta runt den där kragen på röret.
[bild]

Så tänkte göra en klack som täcker kragen och går upp till tröskelnivå. Typ
[bild]
Jag gjorde samma misstag för några veckor sedan. Men jag hade möjlighet att flytta väggen bakom en liten bit så jag får de minimum 60 mm som det skall vara.
 
Det är tyvärr omöjligt här. Men klack löser ju problemen. (Som jag ändå måste ha för att få en plan yta att sätta manschett på).
Jag är chockad över hur dålig bruksanvisning LIP har. Står ju nästan ingenting om manschetterna, kan ju inte vara så att man måste ha en kvadrat 200x200 för att använda dem?
 
Redigerat:
T
Som sagt, du har röret alldeles för nära väggen och manschetten är gjord för att sättas på ett sätt satt rör, alltså sex cm från vägg.
 
Sant 60+45 = 105 så en den hade gått dit med 5mm marginal till vägg om man haft 60mm
 
T
AndersMalmgren skrev:
Sant 60+45 = 105 så en den hade gått dit med 5mm marginal till vägg om man haft 60mm
60+55= 115 om vanligt rör använts hade du haft hela 15 mm till godo(y)

Eftersom du har frångått denna regel kan du lika gärna skippa manschetten och vräka på gummi istället, skiten ska ändå byggas in sedan och chansen att det skulle komma in vatten där sedan är minimal.
 
Känns det då inte bättre att klippa till en manschett?
 
Det kanske går att vika den upp mot väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.