Skadad tätskiktet när man tar loss plattan får man ta loss fler plattor och skarva tätskiktet. Har man otur blir det mycket att göra om.

Rörisen får pröjsa.
 
Men hur kan plattan blivit knäckt utan att fogen spruckit?
 
T
injonil skrev:
Det är en riskabel manöver att byta en kakelplatta med tätskikt bakom.
Inte om man vet vad man sysslar med och om det skulle gå hål så får man skarva med en remsa, vanlig eller självhäftande.
 
T
blackadder skrev:
Men hur kan plattan blivit knäckt utan att fogen spruckit?
Inget fix bakom just där kanske, kakel är väldigt sprött. Krävs inte mycket tryck för att det ska spricka. Kan som sagt också vara att hålet har varit för litet för skruven så den har sprängt itu plattan.
 
Litet hål i plattan och skruven drar snett skulle också kunna vara orsaken kanske.
 
O
Som jag har förstått jag kan ha fel. Men det tar tydligen några dagar för plattorna att fastna till 100% så inom en viss tidsram så kan det gå att byta ut plattan utan att skada tätskiktet. Men annars så funderar jag mer på om man inte måste byta ut hela rubbet. Att man inte får skarva tätskikt? Någon som kan mer än mig får gärna rätta mig.
 
Numera använder man ju oftast foliebaserat tätskikt. Det anses tydligen dels tåla lite mer vid en plattborttagning, dels att det går att skarva på ett godkänt sätt om det blir en skada. Möjligt att det varierar lite mellan olika tillverkare.

Om skadan nu sitter vid en tvättmaskinsplats så är ju å ena sidan ytan lite mindre riskabel, jämfört med inne i duschen som jag tolkade bilden.

Å andra sidan så kanske skadan dessutom då hamnar lite mer diskret, dolt av maskinen?
 
blackadder skrev:
Men hur kan plattan blivit knäckt utan att fogen spruckit?
Ja det är en relevant fråga. Det finns inte antydan till spricka mellan fog och platta trots att den skärva av plattan som lossnat rört sig en hel del ( se längst till vänster på den del som spruckit loss).

Det betyder att det fogats efter att plattan spruckit?
Och att plattan var trasig redan när röris började.
Och att skadan uppstod vid håltagning, inte vid montering av fästet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.