Hej,

Jag ska gräva ner en serviskabel 10 mm2 och en ethernetkabel i marken mellan hus och gäststuga. Stäckan är 70 meter.

Tror ni jag kan få störningar på ethernet-signalen?
Om ja, vilket avstång mellan kablar är rimligt för att minska störningen?
Serviskabel köpt, men vilken ethernet-kabel tror ni är bäst för detta utomhusförhållande?


MVH
Johannes
 
Skaffa FTP istället för UTP kabel för att dra ethernet.
Alltså skärmad kabel (Foiled Twisted Pair) istället för oskärmad (Unshielded Twisted Pair).

På så vis så kan du lägga dom hur nära som helst, dom får däremot inte ligga i samma rör (av elsäkerhetsskäl).

Angående vad som är lämpligt som markkabel så passar jag, men jag skulle tro att vanligt FTP kabel fungerar förutsatt att den skyddas mekaniskt genom att förläggas i rör.
 
I de flesta fall undviker man just skärm för risken att har man inte full koll på hur den ansluts blir det bara en annten med extra störning som resultat.
Och är den elkabel som ska dras godkännd att dra löst i mark är det även OK men kanske inte optimalt att ha i samma rör. Lägg ett eget rör för att du i framtiden lätt ska kunna byta till fiber eller fler kablar om det behövs.
 
Störningar kan du i princip bortse från i detta fall, du behöver inte heller välja någon skärmad typ av kabel kan bli sämre så faktiskt. Du kan även lägga dem i samma rör, finns inget hinder där men i praktiken bäst med skilda för ev framtida utökning, byte.

Och vill man vara extra korrekt kan man välja kabel med yttermantel av PVC för vattengenomtränglighetens skull men även där funkar helt vanlig nätverkskabel helt ok.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
@vectrex, snuttejulle, GK100

Ethernet och elkabel kommer ligga i var sitt skyddsrör (dom där typska gula skyddsrören som ofta kommer på 50m rulle). Så jag kan fysiskt separera dragningarna. Om jag vinner ngt på det(?) Men jag får gräva sönder mer av gränsmattan...

Jag är heller ingen fantast av skärmade ethernet-kablar. Vanliga kablar (Cat 6) förstår jag mig på och kan koppla själv utan bekymmer.

Så, hade ni lagt dom två rördragningarna ihop, brevid varandra. Eller med ett mellanrum?
 
Jag hade helt klart lagt ner 2 rör brevid varandra och kört med vanlig cat5/6 och testat. Strular det gått över till Fiber vilket blir lätt då du drar med extra dragsnöre med kabeln.
 
Går fint att lägga dem invid varandra. Enda skälet att hålla lite avstånd är att minska risken att skada båda vid grävning osv, men i ett sånt här fall kanske närmast teretisk skillnad.
 
GK100 skrev:
Och vill man vara extra korrekt kan man välja kabel med yttermantel av PVC för vattengenomtränglighetens skull men även där funkar helt vanlig nätverkskabel helt ok.

Fel.
PVC är inte vattentät.
Polyeten däremot är ett bra material till nedgrävda kablar.

Protte
 
Tack för era svar. Eftersom att jag ändå gräver en vanlig krattas bred (jämnar av sandbädd med kratta) lägger jag rören i ytterkanterna. Får på så vis ca 20 cm mellan el och ethernet. Det får duga. Återkommer med rapport hur det gick. Nu ska jag bara hitta en 100-m-rulle av bästa cat6 utomhusgodkända ethernet kabeln...
 
prototypen skrev:
Fel.
PVC är inte vattentät.
Polyeten däremot är ett bra material till nedgrävda kablar.

Protte
Helt rätt Prototypen, PVC är det i vanliga kabelmantlar och det tar upp lite fukt, men som sagt det funkar ok med dessa i de flesta fall. Kablar som jag menade men kom fel på det tidigare har som du säger tex PE-mantel.
 
iJohannes skrev:
Tack för era svar. Eftersom att jag ändå gräver en vanlig krattas bred (jämnar av sandbädd med kratta) lägger jag rören i ytterkanterna. Får på så vis ca 20 cm mellan el och ethernet. Det får duga. Återkommer med rapport hur det gick. Nu ska jag bara hitta en 100-m-rulle av bästa cat6 utomhusgodkända ethernet kabeln...
Vanlig inomhuskabel har hållit i tio år i varje fall :)
Inte enligt standard nej men det verkar funka.
Återkommer om ca 9 år med om inomhusfiber häll lika länge
 
medvetet 7 års trådlyft ;)
Både koppar och fiber funkar så här långt
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.