Jag har fått två blandare över liknande den på bilden nedan. En för varmvatten som det star "Varmt" på samt en för kallvatten som det star "Kallt" på. Min fråga är om det är någon ide att renovera dom. Alternativt om det kan finns något intresse för sådana och vad de isf kan vara värda? Vore kul om någon kunde få användning för dom.

Ligger min fråga i fel del av forumet vv. säg till eller flytta rätt.
 
  • Blandare.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan bli ett problem att hitta passande packningar till dem.
Renoveringen brukar innefatta fräsning av ventilsäte och smörjning av ventilspindel, rent hantverk alltså, som inte fordrar några speciella anordningar.
 
Charmiga är dom..

Jag tänker tillbaka på när jag som barn besökte mina farföräldrar och ömsom skållade mig, ömsom förfrös mig när jag tvättade händerna :)
 
det är inte ens säkert att det krävs renovering, men det ser rörmokaren vid monteringen. skulle det trpts lingarn och rörmokarguck inte bli tätt så kan du alltid skaffa liknande begagnade och ta delar ifrån. brukar kosta 20 sek/st.
 
det är inte ens säkert att det krävs renovering, men det ser rörmokaren vid monteringen. skulle det trpts lingarn och rörmokarguck inte bli tätt så kan du alltid skaffa liknande begagnade och ta delar ifrån. brukar kosta 20 sek/st.
Kostar reservdelarna 20 sek/st eller komplett blandare?
 
Jag tycker helt klart de är värda att renovera. lite beroende på vad det är för fel på dem. Ofta behövs inte annat än lingarn och rörmokarguck som Hermes skriver.

Vi har den här sortens kranar (blandare är det ju inte eftersom de inte blandar vattnet :) ) på vårt tvättfat och för att slippa ifrån att man skållar sig på varmvattnet har vi satt en blandarventil under tvättfatet i kommoden, den syns inte alls men ser till att vi får kallt vatten i den ena kranen och ljummet i den andra. Perfekt lösning för att kunna använda dem rent praktiskt alltså.
 
nej inte reservdelarna utan hela 'blandaren'. brukar finnas i drivor i vissa byggnadsvårdsbutiker som även har begagnade vvs delar. eller på blocket. Många slänger dem, de tror antagligen att det är dessa som är omöjliga att laga, reparera komplettera osv, när det snarare är allt detta smäck som säljs i byggvaruhusen som är svårt eller omöjligt att komplettera. som en rörmokare sa till mig när jag trott mig 'pimpa' en lägenhet för försäljning genom att köpa en 'minimalistisk' bauhaus-kökskran: du har slängt en evighetsmaskin från 70-talet och köpt en engångspryl, grattis!
och det är som med gamla bilar, bra att ha några extra att ta ev. delar från
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.