KnockOnWood skrev:
Det finns många liknande tak, plåt med "Plastisol" eller liknande beläggning som lossar efter några år.
Jag hade ett själv, men det var ett falsat garagetak, så det var lite lättare att åtgärda.

Det fick ligga och flaga några år, och när nästan allt var borta tog älste sonen itu med det.
Petade bort det lilla som inte hade lossnat med en riktigt slö skrapa, sköljde rent samt målade två gånger.
Med Alcro Plåtfärg tror jag det var. Sedan var det fint tills vi sålde.

Men, som sagt, det finns mååånga sådana tak. Här är ett exempel:
[länk]

Men du behöver nog inte vara så orolig för själva plåten.
Den är förzinkad och står säkert mot rost mycket bra.
Det var nog vidhäftningen mellan zink och plast som var problemet.
Du säger att det var "fint tills vi sålde" :) Vad innebär det i tid? Snackar vi 1, 3, 5 eller 10 år? :)
 
Du måste få bort all gammal färg, annars kommer det att börja flaga igen efter ett par år.

Har du funderat på isblästring? Bättre resultat än högtryckstvätt.
 
Papillone skrev:
Du säger att det var "fint tills vi sålde" :) Vad innebär det i tid? Snackar vi 1, 3, 5 eller 10 år? :)
Det var nog 7 år ungefär, men jag är osäker.
Men jag är ganska säker att rätt utförd målning på förzinkad plåt håller mer än 3-4 år.
 
  • Gilla
Mattias03
  • Laddar…
Papillone skrev:
Okej. Det var ju ungefär så jag tänkte.

Men, 3-4 år? det känns knappt värt att lägga energi på så kort sikt?

Är det alltså omläggning av taket som gäller annars? Det finns ingen mer llångsiktig renovering man kan göra?
Högtrycks tvättar man bort färgen så kommer inte allt lossna. Målar man sedan över så kommer det snart med börja flagna.

Dessa enkla plåttak har bara en tänkt livslängd på 15-20 år.

Personligen hade jag antingen låtit det vara och väntat ett par år till om det inte läcker. Därefter lagt om det med ny plåt.

Det som i det flest fall sänker dessa typer av tak är när det läcker runt spikar/skruvar på grund av rosta och packningarna som läcker.

//Calle
 
Hakar på tråden med en liknande fråga. På husets solsida har färgen lossnat från vissa plåtdetaljer. Jag tror det är aluminum men är inte säker. Står i valet och kvalet mellan att byta och mellan att måla. Men är det senare ens ett alternativ? Tänker i så fall ta ner dem, köra med högtryckstvätt så de blir riktigt rena och målartvättade innan eventuell målning. Men är det värt det, och vilken färg är i så fall att rekommendera? Känns på något sätt onödigt att byta bara på grund av ytskiktet. Har ingen möjlighet att sprutmåla, men vill om möjligt ändå få till en finish liknande de andra oskadade på huset.
IMG_20150719_120224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S_B_O skrev:
Hakar på tråden med en liknande fråga. På husets solsida har färgen lossnat från vissa plåtdetaljer. Jag tror det är aluminum men är inte säker. Står i valet och kvalet mellan att byta och mellan att måla...
Är det aluminium, vilket verkar troligt utifrån bilden, eller galvad stålplåt så klarar det sig rätt länge utan korrosion.
Vänta ett eller ett par år så har all färg flagat bort, och det blir enkelt att måla.
Det finns ingen anledning att ta ner plåtarna tycker jag, tvärt om!

Jag tror att vi använde denna färg till garagetaket, samma för grundstrykning som för färdigstrykning:
http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Metall/Metall/Platfasad/
 
Toppen, tack för svaret! Min fru kommer inte gilla tanken på att låta dem sitta några år, men jag ska framföra det :)
 
Är ju nästan garanterat plåt med plastisol färg och inte aluminium.
 
Det kan säkert vara som du skriver, att det är plastisolfärg och inte aluminum. Men vad är det som talar för det, och har det någon praktisk betydelse för åtgärden som KnockOnWood föreslog?
 
Jobbar som plåtslagare och det ser ut som plåt sen flagnar i princip aldrig aluminium färgen så. Aluminium rostar aldrig men plåt gör det tror inte alla färger går att använda på bägge ta en magnet och testa fastnar den är det plåt.
 
S_B_O skrev:
Hakar på tråden med en liknande fråga. På husets solsida har färgen lossnat från vissa plåtdetaljer. Jag tror det är aluminum men är inte säker. Står i valet och kvalet mellan att byta och mellan att måla. Men är det senare ens ett alternativ? Tänker i så fall ta ner dem, köra med högtryckstvätt så de blir riktigt rena och målartvättade innan eventuell målning. Men är det värt det, och vilken färg är i så fall att rekommendera? Känns på något sätt onödigt att byta bara på grund av ytskiktet. Har ingen möjlighet att sprutmåla, men vill om möjligt ändå få till en finish liknande de andra oskadade på huset.
[bild]
Mina ögon kanske lurar mig, men det ser ut som plåten ligger utanpå panelen? Är det så? Sedan ser överblecket på fönstret till höger lite skumt ut. Eller så är det bara en arbetsskada.....

För övrigt ser det ut som sagts innan ser det ut att vara plåtisol, speciellt på det sättet som färgen "krullar ihop sig".
Skrapa och måla är melodin.
 
johan ivarsson skrev:
Jobbar som plåtslagare och det ser ut som plåt sen flagnar i princip aldrig aluminium färgen så. Aluminium rostar aldrig men plåt gör det tror inte alla färger går att använda på bägge ta en magnet och testa fastnar den är det plåt.
Du hade helt rätt, provade med en magnet och det är plåt. Tack för hjälpen! Då vet jag lite bättre vad jag ska fråga efter i färghandeln.
 
Goteborg skrev:
Mina ögon kanske lurar mig, men det ser ut som plåten ligger utanpå panelen? Är det så? Sedan ser överblecket på fönstret till höger lite skumt ut. Eller så är det bara en arbetsskada.....

För övrigt ser det ut som sagts innan ser det ut att vara plåtisol, speciellt på det sättet som färgen "krullar ihop sig".
Skrapa och måla är melodin.
Det är inte dina ögon som lurar dig, den ligger utanpå. Panelen är dock inte trä, utan en aluminumpanel från 70-talet (har dubbelkollat med magneten :)). Tyvärr är det många skarvar mellan gammalt och nytt som inte är så snygga. Panelen har hållit otroligt bra ytmässigt, men den har ställt till det för tidigare ägare när de bytt fönster och gjort tillbyggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.