Hej. Har planer på att bygga tak över en del av altanen i slutet på sommaren. Vill gärna isolera golvet också, ifall det blir inglasning senare. Hur sjutton ska man göra?
Kommer ju att blåsa in lite regn och smuts, och isolerar jag då rakt under trallen så har ju inte fukt och smuts någonstans att ta vägen?
Kan man lägga cellplast med lite fall under trallen, så att det blir lutande luftspalt under? Löser iaf delvis problemet med fukten, även om det inte är optimalt ur isoleringssynpunkt.

Åsikter?
 
Du får nog isolera senare när du glasat in. Tror inte det är så bra att göra det innan.
 
Hemska tanke, men ja, risken finns.. Vill ju helst göra så bara, är inte ens hundra på att jag kommer glasa in.
 
Är det inte bara till att lägga cellplast under trallen?
 
Är det inte ganska meningslöst att isolera om du inte har glasat in?
 
Det är det säkert, men inte heller så dyrt/besvärligt beroende på visionen om slutresultatet.... Inomhus elle "halvute".
 
Jag står ungefär samma situation, fast jag hade tänkt ha allt inglasat, jag hade tänkt göra såhär sett ovanifrån:

1: Befintligt altangolv, Trall
2: Isolering
3: Åldersbeständig plast
4: Cellplast
5: Asfaltsboard.

Är det kass eller finns det bättre alternativ?
 
vectrex skrev:
Är det inte ganska meningslöst att isolera om du inte har glasat in?
Är väl en fördel om jag skall glasa in nån gång..
nets skrev:
Räcker det inte med cellplast som isolering om du skall ha befintlig trall som golv?

[länk]
Jo? Fastnar fortfarande smuts och fukt?
 
Funderar också på att isolera med cellplast mellan golvreglarna. Det jag funderar på är om det kan finnas risk att golvet knarrar/gnisslar? Trä krymper och sväller med årstiderna, tänker om det finns risk att frigoliten låter efter hand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.