Jag menar väl snarast att den klippare som fortfarande klarar av flest tomter med flest antal olika "problem"områden är Husqvarna.
Den är tyst, barnsäker (ett rakblad kan säkert skära ett barns finger men troligen inte benet i fingret) , har guiden för näst intill perfekt styrning, styr in sista biten på "radio styrning" (saknas på 305 och 308) och den skär av gräs stråna (inte som med en vanlig klippare som "rycker" av dem) mm.
Den har bara en sak man kunde önska bort lite av priset men vill man ha Jultema skräp får man faktiskt räkna med att det blir som ordspråket: man får vad man betalar för. Sen kan säkert många klara sig med deras fel och brister. bristerna kan man ju alltid posta facetube eller något.

Så när någon jag känner har funderingar på en robotisering av trälgården finns det bara ett märke jag skulle våga rekommendera..

HUSQVARNA! klarar inte den jobbet gör F.. ingen av de andra det heller!
 
Har du belägg för att det Husqvarna inte klarar av klarar ingen annan heller? Utöver finesser?
 
Mabcus skrev:
HUSQVARNA! klarar inte den jobbet gör F.. ingen av de andra det heller!
Nja, den är elektroniskt bäst. Men det betyder inte att den klarar allt bäst. I en äldre vildvuxen trädgård med ex. träd som släpper frukter, kottar och kvistar i en salig röra kan det mycket väl vara så att en Zucchetti-klon röjer bättre.
 
Redigerat:
Hej

En sak jag inte hittat nån annanstans är "kantklippning" som Robomow kör med.
Alltså den klipper ända ut jäms med hjulen. Så det blir mycket lite eller egentligen inget som behöver trimmas efteråt :)
 
Kantklippning är väl att den klipper medan den går tillbaka till laddstationen längs slingan?
 
Robomow klipper utanför högerhjulet så ingen trimning krävs, den följer lina när den kantklipper. Några av de nya klipparna från Robomow har ju dubbla motorer och klipper ju bredare än hjulbasen, 56cm tror jag, de klipper ju utanför både vänster och höger hjul.
 
Nej förlåt!
Jag tänkte på Vikings iMow och inte Robomow när jag skrev det. Vet inte om Imow har kantklippning eller om den går runt slingan och klipper. Robomows finess att klippa utanför hjulen låter intressant!
 
[video=youtube;ocR-qmd48Xc]https://www.youtube.com/watch?v=ocR-qmd48Xc[/video]
 
peternicklas
tompathepilot skrev:
Robomow klipper utanför högerhjulet så ingen trimning krävs, den följer lina när den kantklipper. Några av de nya klipparna från Robomow har ju dubbla motorer och klipper ju bredare än hjulbasen, 56cm tror jag, de klipper ju utanför både vänster och höger hjul.
Detta gör även Landroid M 2.0 efter senaste uppdateringen.
 
peternicklas
Gimbal skrev:
Nja, den är elektroniskt bäst. Men det betyder inte att den klarar allt bäst. I en äldre vildvuxen trädgård med ex. träd som släpper frukter, kottar och kvistar i en salig röra kan det mycket väl vara så att en Zucchetti-klon röjer bättre.
Nja tror inte att den är det. Den som har bäst klippteknik/elektronik idag är nog Bosch Indego. Sedan att de har stora problem med kvaliteten är en annan sak. Men deras klippteknik slår nog övrigas med marginal.
 
peternicklas skrev:
Detta gör även Landroid M 2.0 efter senaste uppdateringen.
Har dom ändrat konstruktionen på klipparen? Vad jag kan se på de bilder som finns så går inte knivarna utanför bakhjulen?
 
Robomow är den enda maskinen mig veterligen som klipper utanför hjulen, men inte ens den kan klippa ända intill ett hinder tex en husvägg. Trimmern måste fram ändå.
 
Japp trimmern slipper man aldrig, men tex om man har en lång häck eller andra avgränsningar som inte är hårda kommer man slippa trimma där. En husvägg är värre, kåpan går ju utanför kniven och det är ju i princip omöjligt att lägga kantlinan så perfekt utan att klipparen touchar väggen med kåpan och svänger ut.
 
Man får lägga plattor längs husväggen för att slippa trimma ;)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det har jag tänkt på länge..... Men frugan lägger aldrig ut dem... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.