K
Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet, en etta på 29m2, och under fönstret finns en sån här ventil Det är endast igenstoppat med en gammal trasa, och inget "lock" finns till hålet. Tar man bort trasan och tittar så ser man rakt ut i luften!
Vad ska jag köpa för ventil till detta luftintag? Eller ska det kanske tätas igen med något?

(Jag har även en ventil som sitter högst upp på ett fönster, bifogar även bild på denna)

Jättetacksam för all hjälp!! :surprised:

Med kant:
390x28mm

Själva hålet:
385x19mm

IMG_1579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1580.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du den där ventilen högst upp så behöver du inte den nedre gamla ventilen längre, så det är bara att sätta igen den på bästa sätt.
 
Oavsett vad så skall de justeras in. Den du använder iaf.
 
Jag hade precis samma ventiler som TS i min förra lägenhet. (Det var självdragsventilation)
Den övre nya ventilen har bara två lägen, öppen och stängd. Själva justeringen gjorde ventilationssnubben, som gjorde OVKn, i utsugningsdonet i kök/badrum. Om jag nu inte minns helt fel...
 
K
noone70 skrev:
Har du den där ventilen högst upp så behöver du inte den nedre gamla ventilen längre, så det är bara att sätta igen den på bästa sätt.
Vad är bästa sätt? :)
 
K
Noseone skrev:
Oavsett vad så skall de justeras in. Den du använder iaf.
Ska jag ringa in någon ventilationshantverkare? :)
 
Spaltventilen under fönsterbrädan finns att köpa på Leif Arvidsson ab.
Ventilen ovan heter biobe.
Det behövs ingen ventilationskille, gör som det skrevs tidigare, sätt igen den nedre ventilen genom att stoppa i lite gullfiber eller frigolit och peta i lite bruk/puts utanpå det.
 
K
verktygsgurun skrev:
Spaltventilen under fönsterbrädan finns att köpa på Leif Arvidsson ab.
Ventilen ovan heter biobe.
Det behövs ingen ventilationskille, gör som det skrevs tidigare, sätt igen den nedre ventilen genom att stoppa i lite gullfiber eller frigolit och peta i lite bruk/puts utanpå det.
Ok, dags att ta tag i detta! Vad ljudisolerar bäst, gullfiber eller frigolit?

Och vad är bruk/puts? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.