Hej

Ska göra om altanen och tänkte då bygga till en vägg som vindskydd och även isolera taket.

Idag är det korrugerad plast på träreglar. Hade tänkt att byta ut plasten mot korrugerad plåt eller ett sånt plåttak som ser ut som takpannor.

Frågan är bara vilka material jag ska använda för att isolera på rätt sätt. Är rädd för att det ska bli fukt och liknande som ställer till det för konstruktion och isolering. Det jag vet är att jag vill ha svart plåttak "ytterst" och vitmålad råspont som "innertak".

Min tanke var utifrån och in: Plåt - isolering - vindpapp eller plats - råspont.

Kan någon lärd hjälpa mig? :)

Bifogar en bild på konstruktionen idag.

Tack!

/Johan
 
  • altantak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha plast under plåten annars hamnar kondensen i isoleringen.
 
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
Ska jag köra : plåt, plast, isolering, plast, råspont?
 
Personligen har jag svårt att förstå varför folk byter ut ljusa tak mot täta tak, varför inte kanalplast, som isolerar OCH släpper igenom ljus? Särskilt om det finns fönster under taket, det blir ju väldigt mycket mörkare inne med plåttak/trätak.
 
  • Gilla
johli1
  • Laddar…
Det är väldigt enkelt. Huset ligger så att även fast vi har detta tak idag så kan vi inte ha blommor i fönstren. Allt brinner upp av solen som ligger på från kl 09-18 typisch...

Sen tycker vi att ett riktigt plåttak är jäkligt mycket snyggare!
 
  • Gilla
Olds69Cutlass
  • Laddar…
Plåt-läkt-undertak (plast, råspont med papp eller masonit)-ventilerad luftspalt-isolering-plast-innertak.

Du måste alltså ha ett undertak under plåten som kan ta hand om kondensvatten. Sen är luftspalt mot undertaket viktig (om du inte har isolering som klarar fuktvandring, t.ex. Cellulosabaserad, men det är ett ämne i sig....).

Är altanen uppvärmd jämt skall du ha inre plast, om inte bara en vindduk.
 
Om man utgår från hur det ser ut idag (bilden), så hade jag tänkt att lägga plåten direkt på "läkten" som jag sänkt ned i takreglarna. Då får jag bärighet från takreglarna och "läkten". Måste jag alltså lägga någon typ av skivmaterial uppepå den konstruktion jag har idag och sedan lägga plåten?!?

Det kommer inte vara uppvärmt året runt, det innebär alltså att jag ska köra underifrån och uppåt: råspont som innertak, vindpapp och sedan isolering?
 
B
Lutningen sett ut att vara max 5 grader, kolla så plåten du väljer är specad för det.
 
Bluff skrev:
Om man utgår från hur det ser ut idag (bilden), så hade jag tänkt att lägga plåten direkt på "läkten" som jag sänkt ned i takreglarna. Då får jag bärighet från takreglarna och "läkten". Måste jag alltså lägga någon typ av skivmaterial uppepå den konstruktion jag har idag och sedan lägga plåten?!?

Det kommer inte vara uppvärmt året runt, det innebär alltså att jag ska köra underifrån och uppåt: råspont som innertak, vindpapp och sedan isolering?
Ja man måste ha ett undertak under plåten. Anledningen är främst att det blir kondens under plåten, och det vattnet måste ta vägen någonstans.
 
B Bluff skrev:
Om man utgår från hur det ser ut idag (bilden), så hade jag tänkt att lägga plåten direkt på "läkten" som jag sänkt ned i takreglarna. Då får jag bärighet från takreglarna och "läkten". Måste jag alltså lägga någon typ av skivmaterial uppepå den konstruktion jag har idag och sedan lägga plåten?!?
Du har redan plast, om du sätter plåt ovanpå så har du kondensskydd med en gång, sedan är att jobba underifrån.
Antingen hittar du plåttak som passar med plastens vågor eller så sätter träbitar mellan plasttaket och befintliga sänkta läktar, så att plåtet för stöd och något att skruva igenom.

Det kommer inte vara uppvärmt året runt, det innebär alltså att jag ska köra underifrån och uppåt: råspont som innertak, vindpapp och sedan isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.