(Jag kanske skall vända mig direkt till arkitekter?)

På Boverket kan jag läsa detta :
[h=2]Prickmark[/h]På prickmark får inte byggnader uppföras.
Eftersom planer bör vara flexibla och användbara över en längre tid bör prickmark endast användas där det är nödvändigt.

Men finns det konkreta anledningar utöver "tomt-flexibiliteten" ? till varför man använder sig av prickad mark? Jag läste om någon som yttrade sig om att prickar mark begränsar husets byggarea på detta sätt i förhållande till tomtytan, så att det finns luft mellan byggnaderna så att grannhuset inte blir skuggat, ja förutsatt att det finns höjdbestämmelser också. Andra anledningar?


 
Hemmakatten
Om bostadstomten är en strand- eller sjötomt brukar strandskyddsremsan (100 eller 300 meter) vara prickmark. Dvs ej byggnad vare sig det är bygglovsbefriade eller icke bygglovsbefriade byggnader.
 
Prickmark är ett sätt att ange i planen att ytan inte får bebyggas.

Det kan vara strandskydd, ledningar i marken eller så är det bara så att stadsarkitekten hade en vision för området när planen skapades.

Prata med planenheten i din kommun så hjälper dom dig med varför det är prickmark just där.
 
Väldigt vanligt att det också är prickmark längs gata, dels för trafiksäkerhetens skull (sikter), dels för att man vill få plats med en bil på uppfarten framför garage/carport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.