Johan_A_M
Hej!

Vi har ett oerhört trist garage i puts som ska rivas och göras om men det är sist på priolistan så vi räknar med att det dröjer runt 5 år. Under tiden funderar jag på om det finns någon lämplig klängväxt som man kan mer eller mindre dölja det med. Vi bor i zon 4. Vill ha något som är vintergrönt och det får gärna ha någon blomma under delar av året. Vill också att det ska vara så snabbväxande som möjigt.
Kanske lite väl många krav samtidigt, men finns det något som skulle passa till detta?
 
5 år är inte mycket tid för någon växt att klä/dölja ett garage. Såvida man inte köper stooora växter direkt.

Det enda jag kan tänka mig är möjligtvis Humle. Dock ej vintergrön, utan det vissnar ner helt varje höst och börjar om på våren. En väletablerad Humle växer 4-8m varje sommar. Hur lång tid det tar för en Humle att bli väletablerad vet jag inte, men kan gissa på 3-5 år...

Bokharabinda är också snabb, men etableringstiden är gissningsvis några år för den liksom för alla andra växter. Dessutom tror jag inte att den klarar mer än zon 3.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Aha, ja det var kanske lite naivt att tro på det hela, det säger en del om min nivå på växtkunskap :) Tack för svaret iaf!!
 
Väl bekomme! Man lär så länge man lever.
Jag har lärt mig trädgård under de senaste 14 åren, dvs sedan vi har vår egen. Vad jag framförallt lärt mig är tålamod. :p
 
Johan_A_M
Klokt, jag ska dra till Blomsterlandet idag, har hört att de har två för en för ett knippe tålamod :D
 
Inget vintergrönt precis men klättrare som täcker. Klätterhortensia, Clematis olika sorter - de brukar växa upp och täcka en kvadrat ganska snabbt - kolla sort och växtsätt. De har fina fröbollar som sitter länge på grenarna. Rosa helene, en klätterros brukar växa rätt fort om den har bra jord. Det finns härdiga murgrönor, kanske de har någon sådan?
Du kan säkert få bra råd på plats i butiken.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Eva He skrev:
Inget vintergrönt precis men klättrare som täcker. Klätterhortensia, Clematis olika sorter - de brukar växa upp och täcka en kvadrat ganska snabbt - kolla sort och växtsätt. De har fina fröbollar som sitter länge på grenarna. Rosa helene, en klätterros brukar växa rätt fort om den har bra jord. Det finns härdiga murgrönor, kanske de har någon sådan?
Du kan säkert få bra råd på plats i butiken.
Tack! Ska kolla upp allt du nämnt, stort tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.