Hej,
idag sågade min sambo av en fönsterbräda av sten som vi märkte efter arbetet var utfört. Arbetet tog ca 1 minut. Han använde en ffp2 mask samt hade en byggdammsugare som sög under hela arbetet. Det fanns inget synligt damm. Min fråga är detta farligt, jag är jätte orolig!
 
Ok lite föll bort. Vi upptäckte att den innehöll asbest
 
Hur upptäckte ni det?
 
Min sambo såg det på kortsidan som han sågat av att det var fibrer
 
Jag har flyttat ämnet hit från hustillverkare.

/moderator
 
Jag tror det är rätt ovanligt med asbest i material som fönsterbänkar. Så även om ni sett fiber så kan det vara något annat material.

OM det nu är abest så är det till att börja med inte någon större fara. De som dokumenterat drabbats av asbest skador är framförallt arbetare som arbetade i fabriker ex. med eternit, som innehåller asbest. De kunde står hela dagarna år ut och år in och såga och slipa asbesthaltigt material, oftast hlt utan någon som helst form av skyddsmask.

Men eftersom mekanismen som gör asbest farligt, kan orsaka skada oavsett hur liten mängd man utsätts för, så försöker man numera hålla en total nollnivå av asbest. Men sannolikheten att bli sjuk av en enstaka exponering på det här viset är så försvinnande låg.

Man skall tänka på att fram till någon gång på 80- talet så innehöll ex. bromsbelagen på bilar asbest, som frigjordes varje gång man bromsade. Det fanns hela tiden asbest i låga halter i luften kring våra vägar. Och de flesta som andats in denna asbest under 1900 talet har inte drabbats av några asbest relaterade sjukdomar.

Asbest är inte ofarligt, men en enstaka exponering orsakar ingen mätbar risk för skador.
 
Det ni behöver göra är att sluta röka (om ni är rökare), då minaskar ni risken med ca 200 gånger vill jag minnas. Från låg till extremt låg.

Har också hittat asbestfönsterbrädor hemma, de satt som kanter runt trädgårdlandet :screwy:
 
Tack för snabbt och bra svar. Pratade med styrelsen och det var asbestos. Men jag tänker oxå att masken trots att den var ffp2 och att dammsugaren sög under hela tiden han sågade borde hjälpt. Detta är en byggdammsugare så den borde ju inte släppa ut partiklarna igen. Eller?
 
Röker gör vi inte. Så ni tror inte det är ngn fara. Är som sagt super orolig. Ska ringa miljömedicin på måndag men är skönt med lite bekräftelse att det inte är farligt innan dess
 
Du behöver inte vara orolig som sagt. Det är lite som röntgen kan man säga, det är ju inte farligt för en patient att röntgas eftersom dosen blir så liten, men läkare och tandläkare som utsätts för det dagligen aktar sig.
 
O
Jag misstänker att Er oro är egentligen mycket farligare än risken för de asbestfibrer som nu eventuellt spridits.
Detta säger jag inte för att jag tycker Er oro är barnslig eller dum. Alla har rätt att oroa sig. Det är inte konstigt heller att Ni oroar Er hela tiden bombaderas vi av information om hur farligt allting är.
 
Koppla av.

Det är ingen fara.
Risken att ni skulle dö av detta är mindre än att vinna på lotto.
 
Tack igen för era svar. Jag blev så himla orolig. En fråga, dendär masken han hade, hjälper den alls ( en ffp2). Och om vi damsuger med en dammsugare med rätt filter samt våttorkar, kan man vara säker på att det är borta? Kan man ta dit någon som kan mäta om det finns i lgh???
 
Rör du dig i stadsmiljö i Stockholm? Åker du tunnelbana? Våttorka du i köket och släpp din oro.
 
Karro771 skrev:
Tack för snabbt och bra svar. Pratade med styrelsen och det var asbestos. Men jag tänker oxå att masken trots att den var ffp2 och att dammsugaren sög under hela tiden han sågade borde hjälpt. Detta är en byggdammsugare så den borde ju inte släppa ut partiklarna igen. Eller?
I stort sett alla vanliga byggdammsugare släpper igenom asbest. Om du inte med säkerhet vet att den är klassad för asbest, klass H, hepa etc skulle åtminstone jag minst kosta på mig ett filter- och påsbyte. Ingen mening med att blåsa ut mer asbest i luften i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.