Det är vardagsrummet som ska fixas. Lägenhet från 50 talet. Betongen på väggarna är väldigt porös. och sand faller när man rör den försiktig. Att reglera är inget bra alternativ pga kostnaden.

Jag är lite osäker, är det som liknar sand verkligen betong?
Ni som har erfarenhet, hur kan jag fixa väggarna på enklaste sättet?

IMG_20140402_134639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140402_134655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä betong är det inte. Det är puts. Sådan finns i olika kvalitet, den rätt ljusa färgebn tyder på kalkputs, men jag är verkligen ingen expert på puts.

Vad man bäst gör åt det har jag inget svar på. Vi hade liknande dålig puts på skorstensstocken, den satt så löst att jag knackade ner alltihop på typ 10 minuter (ca 8kvm). Sedan tog det avsevärt längre tid att putsa om.
 
Om du vill ha gips på de väggarna måste du limma och plugga fast skivan in i teglet, rätt så tidskrävande. Går också plugga fast gles (28x70) som du sedan kan skruva gipsskivorna i, det bygger dock lite mer utåt.
 
WearHelmet skrev:
Om du vill ha gips på de väggarna måste du limma och plugga fast skivan in i teglet, rätt så tidskrävande.
1. Ok. Men måste jag ta bort det översta lagret? så att man ser bara tegel? och sedan gipsa?
2. Kan inte jag låta allting vara som det är och sedan limma och plugga fast skivorna?

WearHelmet skrev:
Går också plugga fast gles (28x70) som du sedan kan skruva gipsskivorna i, det bygger dock lite mer utåt.
Gles är då inget bra alternativ. rummet kommer att bli mindre plus att jag ändå måste plugga fast glesen.
 
Det fungerar att plugga igenom putsen och in i teglet. Limma med ex. Maxi-Bond eller PL400. Tänk på att väggen inte är för ojämn, det kan ställa till det vid montering av skivorna. Men det ser du, är svårt att avgöra på en bild. En gles tar upp ojämnheterna men det kanske fungerar utan.
 
Testade att borra lite och det var ju verkligen lätt att borra 10cm igenom putset och teglen. Det blir nog att sätta skivorna på väggarna i befintlig skick mha plugg och skruv. Väggarna är ganska jämna. Tack så mycket för hjälpen.
 
Inga problem. Antar att du borrar med slagborr. Har du problem med att pluggen inte drar i väggmaterialet så testa att borra utan slag. Glöm inte lim heller, pluggen trycker intill skivorna sen ska limmet hålla skivorna på plats. Det finns lim på tub med riktigt bra egenskaper. Lycka till!
 
Skulle det inte fungera att lima upp gips skivorna med gipsbruk. Knacka ner all puts så gipsbruket har något hårt att fästa vid sen kommer gips skivan sitta som berget....fungerade hemma hos mig, fast med ytong som grund.
 
AnneFi
Varför inte bara putsa väggarna släta?
 
Ska man ha tapeter igen så är nog gips att föredra.
 
AnneFi
Får man fråga varför?
 
Det är lättare att sätta upp gips än att putsa (tycker jag). Tapeten sitter bättre på gips än på puts. Synd att sätta tapet på puts snyggare att måla. :) . Men det är vad jag tycker.
 
AnneFi
Okej. Tänker mig att det skulle vara lättare att laga putsen och bredspackla än att hålla på och borra och plugga i väggarna. Men det är väl för att min jag aldrig gör något utan bara pekar och säger åt sambon :)
 
Hehe . Tror inte det är lönt att laga. Men det är ju klart det beror ju på hur resten ser ut. Mina väggar var också putsade och när jag väl började knacka så trillade för mycket ner för att börja laga. Och då gipsade jag istället.
 
AnneFi
kongolasse skrev:
Hehe . Tror inte det är lönt att laga. Men det är ju klart det beror ju på hur resten ser ut. Mina väggar var också putsade och när jag väl började knacka så trillade för mycket ner för att börja laga. Och då gipsade jag istället.
Problemet är att veta när man ska sluta knacka. Ju mer du stör i det desto mer bom gör du i putsen. Vi har lagat stora hål här hemma. Men så lever jag med en sambo som putsar hus 40h/vecka.
Men gillar man gips så är det väl bara att köra.
Enda anledningen jag kan se hade varit att underlätta rördragning för elen men vi väljer att bila upp väggarna istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.