Mattias Jonsson skrev:
Jasså?
Se "Mikael_L"s inlägg nr 27 & 29. Det är dom anledningar som jag tänkte på, han förklarade dom antagligen bättre än vad jag hade gjort.

Jag kom på ytterligare en anledning, det är om det blir elfel i den apparat som är fuljordad till tex vattenburet element, så finns det risk att alla element som är kopplade till den pannan blir spänningsförande. Tänk då om någon i lägenheten under samtidigt greppar tag i sin spis och sitt element, då finns det risk att den personen blir grillad. Ja det är väldigt liten sannolikhet att det inträffar men risken finns!


Man ska aldrig aldrig aldrig fuljorda. Jordtråden skall *alltid* följa fas(en/erna) och eventuell nolla hela vägen ifrån generatorn/transformatorn till förbrukaren. (Gäller vårt normala distributionsnät, TN-C/TN-C-S/TN-S).
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Se "Mikael_L"s inlägg nr 27 & 29. Det är dom anledningar som jag tänkte på, han förklarade dom antagligen bättre än vad jag hade gjort.

Jag kom på ytterligare en anledning, det är om det blir elfel i den apparat som är fuljordad till tex vattenburet element, så finns det risk att alla element som är kopplade till den pannan blir spänningsförande. Tänk då om någon i lägenheten under samtidigt greppar tag i sin spis och sitt element, då finns det risk att den personen blir grillad. Ja det är väldigt liten sannolikhet att det inträffar men risken finns!


Man ska aldrig aldrig aldrig fuljorda. Jordtråden skall *alltid* följa fas(en/erna) och eventuell nolla hela vägen ifrån generatorn/transformatorn till förbrukaren. (Gäller vårt normala distributionsnät, TN-C/TN-C-S/TN-S).
Jag förstår inte era hypotetiska argument. Hur skulle någon bli grillad för att man tar på ett strömförande element? När personen tar på ett annat element med annan potential? Är det inte oerhört liten risk att elementet inte är inom några volts potential från centralens jord?
 
Redigerat:
Jag tycker att det överlag tas i lite väl mycket i denna tråd ;). Ett eget jordtag är inte fel. Men jag tror Mattias helt enkelt missat att PE-ledaren måste vara intakt, för TT-system är inte tillåtna i Sverige, även om det säkert skulle fungera med den JFB som finns. Skulle inte kalla det fuljord. Det är dock ingen lösning i detta fall.

Att jordtag och andra utsatta delar blir spänningssatta vid jordfel är heller inget nytt. Det måste finnas felskydd, vilket det gör i detta fall i form av säkringar och JFBn.
 
Att fuljorda, och jorda en punkt i en "isolerad" miljö känns bara märkligt. Hela syftet med "isolerad" miljö är att det skall vara isolerat. Vill man nu tvunget köra grillen, så kör den med JFB'n. Beakta riskerna. Testa gärna JFB'n innan med testknappen.

Skall du köra den ofta, så jorda hellre riktigt.

Fullösningar blir ofta permanenta lösningar, och vips står något annat bredvid grillen, som är kopplat till det ojodrade uttaget, och så tar du på grillen samtidigt, och är stekt (eller inte, för du har ju JFB'n)

Lycka till med grillningen ;)
 
Gör rätt eller beställ en Pizza.
 
Jag har rensat bort en del tjafsande ur tråden.

Det är inte konstruktivt att börja kalla andra medlemmar för olika namn, ingen fråga är för "dum" för att få ställas. Ge sakliga svar, eller låt bli att svara.

/moderator
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det är dock ingen lösning i detta fall.
För att undvika fler missförstånd så finns det alltså inga lösningar med en egenhändig skyddsjord med i bilden i detta fall, eller vad man nu vill kalla det, bra eller dålig. Det finns helt enkelt inga anledningar till extraordinära skyddsåtgärder i detta fall.
 
Mikael_L
Ja en fråga som lite hänger i luften, för TS har inte upplyst oss om hur det ligger till, är ifall den skyddsjordade apparaten ska användas i samma rum som det icke jordade uttaget sitter i.

Jag tror många som svarat i tråden förutsätter att det handlar om att ta ström från ett ojordat uttag i t.ex. v-rummet och ut till uteplatsen.
Men nu (om jag nu inte missat det), har vi ingen information om detta.
 
Mikael_L skrev:
Ja en fråga som lite hänger i luften, för TS har inte upplyst oss om hur det ligger till, är ifall den skyddsjordade apparaten ska användas i samma rum som det icke jordade uttaget sitter i.

Jag tror många som svarat i tråden förutsätter att det handlar om att ta ström från ett ojordat uttag i t.ex. v-rummet och ut till uteplatsen.
Men nu (om jag nu inte missat det), har vi ingen information om detta.
Efter TS fjärde inlägg (inlägg nr 8) så kan man anta att han ska ha elgrillen på (inglasad)balkong/uteplats.
Och då kan man ställa sig följande fråga:
Har det någon gång varit tillåtet att installera ett ojordat uttag på balkong/uteplats? Mig veterligen har det aldrig varit det.
 
Nej, självklart ska det vara en jordat uttag. Tyvärr tror jag det är ganska vanligt(?) att balkong/uterum finns i anslutning till vardagsrummet som har ojordade uttag. Det är upplagt för problem här.

Har inte läst tillbaka hur tydligt det framgår, men TS bör anstränga sig ordentligt för att en längre jordad skarvsladd från köket kan användas. Skyddsjord och JFB är vad som gäller här. Blev osäker just nu om det för övrigt finns formella regler mot att dra en skarvsladd inifrån?
 
Vad jag vet finns inga begränsningar mot att tillfälligt dra en skarvsladd inifrån och ut, eller utifrån och in, men det ska vara för "tillfälligt bruk" dvs inte konstant klämd i dörren...det bästa i detta fall vill jag nog påstå är att dra en skarvsladd från närmsta jordade uttag. Är man storgrillare och inte vill dra med en lång kabel varje gång får man väl jorda rummet närmast balkongen.
Sätta grillen i ett ojordat uttag skulle jag inte göra, personskyddet mot farlig spänning bygger på att den jordas.
 
TS har ju möjligheten att ta ström från ett jordat uttag men det verkar vara ett stort hus eller lägenhet.
Någon har tom räknat på förlusteffekten i kabeln också.

HSV1 skrev:
jag kan förstås koppla en 25m lång förlängningssladd till jord i köket om det är väldigt mkt bättre, men då undrar jag hur mycket stryk effekten på grillen kommer ta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.