Byggaren måste ha missuppfattat utstakningen men en meter och nu kommer huset för nära grannen. Upptäckte det för att jag fick en känsla av att huset inte ligger precis som jag föreställde mig det.

Måste man riva huset och börja om, det är halvfärdigt. Eller kan det bli fråga om skadestånd?
 
I värsta fall kan ni bli tvungna att riva ett färdigt hus, så det bästa är nog att stoppa bygget tills det är utrett om det är ok både för er och kommunen att huset står fel eller om det skall börjas om från början. Det kan bli fråga om skadestånd som byggaren får betala er, det beror på hur försenat alltihop blir osv.

Ring och prata både med byggaren och eventuellt Stadsbyggnadskontoret så fort som möjligt. Det kan ju vara så att alla inblandade tycker att det är helt ok, men det kan också vara så att kommunen absolut inte går med på ny placering eller att ni inte vill ha huset 1 meter åt fel håll.

Försening lär det bli i vilket fall som helst. Jag håller tummarna för att det ordnar sig.

/ama
 
Håll också inne VARENDA SPÄNN av betalningen tills frågan är avgjord. I värsta fall kanske allt behöver rivas och göras om.

OM kommunen godkänner en ändring skall ni naturligtvis göra ett prisavdrag som motsvarar de merkostnader som ni åsamkas, (nedlagd arbetstid, nya ritningar kanske behöver upprättas osv.)
 
Tack för svar... Kommunen är stenhårda på att områdesbestämmelserna - avstånd mellan grannar - följs. Grannarna och vi själva skulle däremot inte ha något problem med måttfelet.

Det blir till att riva i stället för att bygga alltså. Tungt. Hoppas nu bara den lilla byggfirman klarar det ekonomiska eller att det täcks av deras försäkring, annars blir det andra problem också...
 
Ett sent tips kanske - men vår byggare insisterade på att kommunen skötte utsättningen av våra byggnader just för att det inte skulle bli problem i ett senare skede. Då kan tilläggas att vi fick lov (på platsen!) att flytta in huset ytterligare 3 meter ifrån vägen just därför att utsättaren var på plats och såg omständigheterna.
 
tips 1 är att läsa på ordentligt om vilka regler och normer som gäller så att du är rejält insatt innan du börjar riva i det hela. Obs ärendet och inte bygget.

Ett annat tips är att du ser till att få skriftliga intyg från berörda grannar på att de godkänner din "flytt".

Ta med dessa intyg och åk och träffa ansvarig handläggare på kommunen personligen . Var helst två när ni besöker handläggaren. Det är nämligen svårare att säga nej till flera personer än en enda enligt nån artikel jag läste nån gång.

Genom att vara påläst och tänkt igenom vad ni vill och vad som behövs för detta så ger ni handläggaren en frestande möjlighet att bara godkänna ändringen och slippa en massa strul osv...

 
Låter smått otroligt att utstakningen hamnat så mycket som en meter fel... har utstakningsfirman kastat pil? Antar att det är de där 4,5 m som inte följts och i så fall är det ännu mer konstigt eftersom det måttet är välkänt.

Hur som helst tycker jag absolut ni skall prata med kommunen och försöka få till en ändring av bygglovet. Om placeringen är ok både för er och grannen borde kommunen kunna godkänna det i detta speciella fall. Troligen ställer i så fall kommunen nya krav på väggen mot grannen, t ex ett förstärkt brandskydd.

Kostnaden och tiden för att riva och börja om är mycket stor och om ni kan övertyga kommunen om att det hela är ett misstag så kan de kanske lättare ha överseende och känna medlidande med er.

mvh /Peter
 
Solstickan skrev:
Byggaren måste ha missuppfattat utstakningen men en meter och nu kommer huset för nära grannen. Upptäckte det för att jag fick en känsla av att huset inte ligger precis som jag föreställde mig det.

Måste man riva huset och börja om, det är halvfärdigt. Eller kan det bli fråga om skadestånd?
Vilket material baserade byggaren sin utsättning på? Har inte kommunen gjort en finutsättning?

Om det inte finns prickat område på din tomt och grannarna skriftligen godkänner placeringen så bör inte kommunen gå emot detta.

Det finns vissa kriterier som kommunen har i sin checklista när de godkänner eller nekar en placering.

Om det är ett bostadsområde där statsbyggnadsarkitekten har fått för sig att alla hus skall ligga på rad så är det svårt att ändra placeringen. Går det en väg utanför huset så tror jag att det är en regel på minst 3 meter. När det gäller placeringen mot en granntomt så kan du i princip ställa huset precis vid gränsen, bara grannen skriftligen godkänner detta.

Jag ser inga problem med placeringen av huset, skaffa ett skriftligt godkännande från din granne, boka ett möte med byggnadsinspektören alt. stadsbyggnadsarkitekten.

 
Att man stakar ut fel med några decimeter tror jag inte är speciellt ovanligt.
Men det är nog olika hur kommunen ser på det!

Här är en artikel från mina hemtrakter om felutstakning

http://www.allehanda.se/lokalt/5657
 
När jag pratade med den killen som satte ut vårt hus så sa han att "Vi kan ju inte rå för att du har ett dåligt måttband när du mäter ut för profilerna".

Så igentligen så kanske man skall blunda och låtsas som ingenting... kommunen går ju inte ut och kontrollmäter huset.
 
anqust skrev:
Att man stakar ut fel med några decimeter tror jag inte är speciellt ovanligt.
Men det är nog olika hur kommunen ser på det!

Här är en artikel från mina hemtrakter om felutstakning

[länk]

Nu får väl killen skärpa sig... 40 cm hit eller dit spelar ju ingen roll, så länge inte huset står på grannens tomt. Hade det rört sig om 4 meter så skulle jag kunna förstå all uppståndelsen... men 40 cm... !!
 
AndreasK skrev:
När jag pratade med den killen som satte ut vårt hus så sa han att "Vi kan ju inte rå för att du har ett dåligt måttband när du mäter ut för profilerna".

Så igentligen så kanske man skall blunda och låtsas som ingenting... kommunen går ju inte ut och kontrollmäter huset.
Det är nog vanligt att kommunen kräver in ett intyg efter bygget. Så gör man i alla fall där jag bor, en inmätning av färdigt hus av en akrediterad utstakningsfirma. Det ingår som ett dokument för att kunna få ut ett slutbevis från kommunen och framgår av bygglovet.

Placeringen blir aldrig exakt rätt men det finns vissa byggtoleranser man måste hålla sig inom. En meter fel och i strid mot gällande detaljplan går nog inte genom som byggtolerans.

Det finns rättsfall där man dömt byggare att åtgärda takutsprång som gått alltför långt in på 4,5 meter från tomtgräns - trots att huset som sådant varit rätt placerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.