26 412 läst · 26 svar
26k läst
26 svar
Byta ut Rexovent från -79
Perfekt det uppskattas. Gärna om du har måttet rakt ovanför luckan upp till innertak/takstolar som kan tänkas vara i vägen också.Swixalot skrev:
Rent praktiskt, hur gick ni tillväga för att få upp det? Någon form av vinsch, eller lyftes det upp med handkraft?
I vanliga fall plockar du bort lock och motorer. Då minskar vikten rätt rejält samt att man kan dra ett rep genom locket och en av kanalöppningarna.ancientacid skrev:
Enklast brukar vara att glida upp det på en stege. En som drar och en som styr/puttar.
Låter som den klart smidigaste lösningen. Så får det bli. Blir till att mäta och börja planera för en Heru 180 som det ser ut.Tjoa skrev:
Jag upptäckte just att den modell jag har är Östberg Heru 130 S EC 2A, alltså inte 180. På offerter från diverse ÅF står det ibland annat, t ex "HERU 130 S 2A" eller "DIÖST HERU 130S", men när man frågar är det EC det är frågan om trots detta (vilket även var vad jag ville ha). Jag hittade lite olika uppgifter på kapaciteten för 130 modellen: 250 kvm eller max 330 kvm. Om du inte har behov av mer än 130 L/s så bör den väl vara OK?
Vi fokuserade mer på vad man kunde skruva loss för att minska yttermåtten, så motorn tänkte vi nog inte på att ta bort. Vi var tre eller fyra vid lyftet, så det gick smärtfritt. Jag har nu mätt kring luckan;
Öppningen kring luckan mäter 73x52 cm. Ovanför detta var den tidigare sargen 15 cm hög och mätte 80x59 cm.
Där sargen slutade gick taket 64 cm över i ytterkant och 84 cm över i innerkant, där vi drog in den.
Med dessa mått var det precis så att det gick, och det var svårt att läsa sig till vad som gick att skruva loss vid flytten.
Vi fokuserade mer på vad man kunde skruva loss för att minska yttermåtten, så motorn tänkte vi nog inte på att ta bort. Vi var tre eller fyra vid lyftet, så det gick smärtfritt. Jag har nu mätt kring luckan;
Öppningen kring luckan mäter 73x52 cm. Ovanför detta var den tidigare sargen 15 cm hög och mätte 80x59 cm.
Där sargen slutade gick taket 64 cm över i ytterkant och 84 cm över i innerkant, där vi drog in den.
Med dessa mått var det precis så att det gick, och det var svårt att läsa sig till vad som gick att skruva loss vid flytten.
Perfekt, tack för bra och utförlig information.Swixalot skrev:Jag upptäckte just att den modell jag har är Östberg Heru 130 S EC 2A, alltså inte 180. På offerter från diverse ÅF står det ibland annat, t ex "HERU 130 S 2A" eller "DIÖST HERU 130S", men när man frågar är det EC det är frågan om trots detta (vilket även var vad jag ville ha). Jag hittade lite olika uppgifter på kapaciteten för 130 modellen: 250 kvm eller max 330 kvm. Om du inte har behov av mer än 130 L/s så bör den väl vara OK?
Vi fokuserade mer på vad man kunde skruva loss för att minska yttermåtten, så motorn tänkte vi nog inte på att ta bort. Vi var tre eller fyra vid lyftet, så det gick smärtfritt. Jag har nu mätt kring luckan;
Öppningen kring luckan mäter 73x52 cm. Ovanför detta var den tidigare sargen 15 cm hög och mätte 80x59 cm.
Där sargen slutade gick taket 64 cm över i ytterkant och 84 cm över i innerkant, där vi drog in den.
Med dessa mått var det precis så att det gick, och det var svårt att läsa sig till vad som gick att skruva loss vid flytten.
Borde nog räcka med en 130 när jag räknar på det. Uppskattar mitt behov av frånluft till ca 90L/s, dock vill jag gärna ha överkapacitet av principskäl.
Hursomhelst blir det nog smidigare med 130 jämfört med 180 på alla sätt och vis, framförallt mer praktisk med mått/vikt och kanalanslutningar.
Tog du in offerter från olika firmor, och törs man fråga hur prisbilden såg ut?
Gjorde du tillsist jobbet själv eller har du haft hjälp med något i installationsväg, och/eller intrimning?
Vårt ventilationsarbete är mest ett skräckexempel på hur man inte ska göra, men det finns ett par bitar som du/andra kan ha användning av, så jag drar en kort version.
Normalt sett tar jag åtminstone hem offerter och byggmateriel själv och är insatt i detaljerna, men vi skulle snart ha barn och släppte det mesta vad gäller bygget.
Till att börja med betalade jag nästa 6000 kr till en internetbutik för ventilationsmateriel, för att få ventilationsplan och beställningsunderlag.
Hälften av detta belopp hade jag fått tillbaka, ifall jag även beställt materiel via internetbutiken. Det gjorde jag dock inte.
Jag kunde köpa allt via snickaren i en proffsbutik för ventilation och det blev mycket billigare (jag jämförde ett fåtal saker, som aggregat, nätmatta och rör).
ancientacid: jag skicka pm till dig med offerten, men det verkar inte gå att bifoga pdf, så det blir lite svårläst.
För att installera ett helt nytt FTX system var det smidigt att ha rabatt på en butik i närheten, för det blir mycket att köpa till/lämna tillbaka i efterhand, när arbetet anpassas till verkligheten på en trång krypvind fylld av takstolar - svårt att planera allt i förväg.
I slutändan blev vår ventilation på tok för dyr, trots att det var bra pris på materielen.
Kanske hade det varit bättre att betala en ventilationsfirma för arbetet och betala mer för materiel.
Snickaren lånade en flödesmätare och ställde in donen efter ventilationsplanen.
I efterhand insåg jag att den där planen (som jag betalade nästan 6 000 kr för) var helt felbalanserad:
Jag har 92 tilluft och 60 L/s frånluft i den del som är ventilerade med FTX!
Ska fixa det snart.
Normalt sett tar jag åtminstone hem offerter och byggmateriel själv och är insatt i detaljerna, men vi skulle snart ha barn och släppte det mesta vad gäller bygget.
Till att börja med betalade jag nästa 6000 kr till en internetbutik för ventilationsmateriel, för att få ventilationsplan och beställningsunderlag.
Hälften av detta belopp hade jag fått tillbaka, ifall jag även beställt materiel via internetbutiken. Det gjorde jag dock inte.
Jag kunde köpa allt via snickaren i en proffsbutik för ventilation och det blev mycket billigare (jag jämförde ett fåtal saker, som aggregat, nätmatta och rör).
ancientacid: jag skicka pm till dig med offerten, men det verkar inte gå att bifoga pdf, så det blir lite svårläst.
För att installera ett helt nytt FTX system var det smidigt att ha rabatt på en butik i närheten, för det blir mycket att köpa till/lämna tillbaka i efterhand, när arbetet anpassas till verkligheten på en trång krypvind fylld av takstolar - svårt att planera allt i förväg.
I slutändan blev vår ventilation på tok för dyr, trots att det var bra pris på materielen.
Kanske hade det varit bättre att betala en ventilationsfirma för arbetet och betala mer för materiel.
Snickaren lånade en flödesmätare och ställde in donen efter ventilationsplanen.
I efterhand insåg jag att den där planen (som jag betalade nästan 6 000 kr för) var helt felbalanserad:
Jag har 92 tilluft och 60 L/s frånluft i den del som är ventilerade med FTX!
Ska fixa det snart.
Redigerat:
Tack så mycket för att du delar med dig, har haft mycket arbete så inte hunnit svara. Uppskattar verkligen den info jag fick på PM också, ska se till att tänka igenom noga när det väl blir dags för ett byte.Swixalot skrev:Vårt ventilationsarbete är mest ett skräckexempel på hur man inte ska göra, men det finns ett par bitar som du/andra kan ha användning av, så jag drar en kort version.
Normalt sett tar jag åtminstone hem offerter och byggmateriel själv och är insatt i detaljerna, men vi skulle snart ha barn och släppte det mesta vad gäller bygget.
Till att börja med betalade jag nästa 6000 kr till en internetbutik för ventilationsmateriel, för att få ventilationsplan och beställningsunderlag.
Hälften av detta belopp hade jag fått tillbaka, ifall jag även beställt materiel via internetbutiken. Det gjorde jag dock inte.
Jag kunde köpa allt via snickaren i en proffsbutik för ventilation och det blev mycket billigare (jag jämförde ett fåtal saker, som aggregat, nätmatta och rör).
ancientacid: jag skicka pm till dig med offerten, men det verkar inte gå att bifoga pdf, så det blir lite svårläst.
För att installera ett helt nytt FTX system var det smidigt att ha rabatt på en butik i närheten, för det blir mycket att köpa till/lämna tillbaka i efterhand, när arbetet anpassas till verkligheten på en trång krypvind fylld av takstolar - svårt att planera allt i förväg.
I slutändan blev vår ventilation på tok för dyr, trots att det var bra pris på materielen.
Kanske hade det varit bättre att betala en ventilationsfirma för arbetet och betala mer för materiel.
Snickaren lånade en flödesmätare och ställde in donen efter ventilationsplanen.
I efterhand insåg jag att den där planen (som jag betalade nästan 6 000 kr för) var helt felbalanserad:
Jag har 92 tilluft och 60 L/s frånluft i den del som är ventilerade med FTX!
Ska fixa det snart.
Fördelen som jag ser i mitt fall är jag jag redan har alla kanaler dragna redan, så förhoppningsvis behöver jag inte hamna i ett alltför omfattande rördragningstrassel, men vem vet innan det är dags att byta ut aggregatet kanske man får nya ideer att dra om/komplettera även detta.
Fortsätter på den gamla tråden
Vårat hus är också byggt 1979 och har RDAA-1-4-1 ver.1 enligt denna instruktion, kopplat via kökfläkten
http://www.flaktwoods.se/bostadsven...rodukter/5cab3b70-bc1c-42b4-b3d5-5fea3166bd90
Vi funderar på RDAF Midi för ett hus runt 200m2
Vi har samma bekymmer som tråd-skaparen. RDAF-12 Sommar/Vinter. Jag hittade en talrik/lock men den passar inte.
AB Svenska Fläktfabriken är http://www.flaktwoods.se/ finns gamla dokument
Vårat hus är också byggt 1979 och har RDAA-1-4-1 ver.1 enligt denna instruktion, kopplat via kökfläkten
http://www.flaktwoods.se/bostadsven...rodukter/5cab3b70-bc1c-42b4-b3d5-5fea3166bd90
Vi funderar på RDAF Midi för ett hus runt 200m2
Vi har samma bekymmer som tråd-skaparen. RDAF-12 Sommar/Vinter. Jag hittade en talrik/lock men den passar inte.
AB Svenska Fläktfabriken är http://www.flaktwoods.se/ finns gamla dokument
Redigerat:
Ursäkta för bumpning av en gammal tråd.
Har köpt fastighet med ett Rexovent RDAA från -79 och fann denna tråden väldigt intressant.
Men om någon kan förtydliga en sak som skrivs tidigare i trådan att man kan återanvända befintlig dradning av rör och ställa om rotationsriktning i Heru:n, hur det är det är möjligt, får inte det att gå ihop?
Både frånluft/tillluft ska ju in på antingen höger eller vänster sida (beroende på inställning i Herun) men på Rexoventen är ju dessa på två olika sidor enligt schemat.
Har köpt fastighet med ett Rexovent RDAA från -79 och fann denna tråden väldigt intressant.
Men om någon kan förtydliga en sak som skrivs tidigare i trådan att man kan återanvända befintlig dradning av rör och ställa om rotationsriktning i Heru:n, hur det är det är möjligt, får inte det att gå ihop?
Både frånluft/tillluft ska ju in på antingen höger eller vänster sida (beroende på inställning i Herun) men på Rexoventen är ju dessa på två olika sidor enligt schemat.
Husägare
· Västernorrland
· 2 491 inlägg
Gjorde detta. Men fick dra om lite rör. Gick hur bra som helst med lite flex rör t ex
Ah ok, tack. Använde du sådan flexslang som länkades till tidigare i tråden (med inbyggd dämpare och isolering)?
Hade även du 100mm kanaler till ditt Rexovnet? Inga problem för aggregatet när man får köra övergångar från 160 (som det är på Herun) ?
Hade även du 100mm kanaler till ditt Rexovnet? Inga problem för aggregatet när man får köra övergångar från 160 (som det är på Herun) ?
Husägare
· Västernorrland
· 2 491 inlägg
För ute/avluft har jag använt flex ljuddämpare. På från/till har jag just nu endast flexrör som har isolering. Samt fasta dämpare efter det. Skall bytas så småningom. Nja..har just nu på ute/avluft 200 för att få ned ljudet. På resten har jag 160 på stammen som går ned till 100. På väg att sätta125 flex dämpare på frånlufts donen då jag har rätt högt ljud på dessakuse skrev: