A
håller på med garagebygget och vill kolla lasterna runt portarna så dom inte är högre än max rekomenderade utan förstärkning under mer än dom vanliga 40x40 plattorna.
hur räknar jag ut en sån last ?
 
Jag hade räknat ut hur mycket en pelare bär, för att jämföra det med tillverkarens hållfasthetsdata.

T.ex. Om en pelare bär 5 kN och regelns tvärsnitt är 45x195 -> 5000/(0,045*0,195) = 5000/0,008775 = 0,57 MPa
Om detta värde är mindre än materialets tryckhållfasthet/1,5, ska det vara lugnt.
 
A
fått dimensionerad pelarlast 21,2KN på moelvens hemsida , men är det den verkliga lasten ?
albabalken klarar ju 30KN/meter eller punktlaster på 15KN med en platta eller 20KN med 2st

har 8meter spännvidd för takstolarna 2.5m öppning på långsidan där takstolarna ligger och tungt tak dvs råspont/tegel/isolering räknar man väl 0,9KN m2 ? i snözon 2,5
i dimensioneringstabellen för pelare funkar alla från 90x90 till 160x160 på den takhöjden jag har men limträn över porten slutar ju inte vid porten utan ligger som infälld bärlina så det borde väl räknas som last per meter isf ?
hur mycket i last klarar en 45x145 om man ersätter pelaren med ett par ihopslagna sådana? c24 är k valiten
 
Redigerat av moderator:
A
ingen som begriper sånt här ?
 
Det som avgör när en normal pelare går sönder är knäckningen. Eulers knäcknings ekvation ger max last.

Få pelare som rent av trycks sönder. Det skulle vara en 40x40cm betongpelare kanske
 
A
Det jag är mest intresserad av är om det räknas som last eller punktlast moelven rekommenderade 66x315bärlina och valfri pelare mellan 90x90 och 160x160då alla imellan klarade kraven.
Är grundens belastning som är mitt dilemma då moelvens iemsida kom fram till lasten 21,2kn .
Grunden tål 30/meter eller 15/20kn punktlast med en eller två plattor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.