Översta trapplanet läcker och det är betongen, som är otät. Under detta finns krypgrunden och den är här inte isolerad, så man ser lätt att betongen är blöt/fuktig på undersidan och angränsande virke (balkar) tydligt fuktskadat. Det enda jag kunnat komma på för att förhindra fortsatt fuktinträngning är att lägga ett nytt lager bitumen ovanpå nuvarande singelyta och därefter singel i detta. Plats finns, men jag har ingen erfarenhet av sådant arbete och skulle nog behöva tips om antingen hur man gör eller om någon, som kan hjälpa mig.
 
Är du riktigt säker på att det är läckage och inte så att trapplanet helt enkelt är kallare än insidan av krypgrunden för då kan det kondensera i "taket" dvs undersidan av trapplanet.
I så fall hjälper det inte att täta från ovansidan.
 
Redigerat:
Jag tror att det är en kombination, men en expert, som försäkringsbolaget skickat för att besiktiga, ansåg att det var fråga om otät betong. Ett faktum, som styrker det senare, är att planet saknar fall och en granne, som haft samma problem har löst detta genom att bygga upp ett litet fall m. h. a. ett tunt lager betong och ovanpå detta tunn klinker, vilket han anser har haft god effekt. Jag ser dock inte detta som en idealisk lösning. Visserligen har han fått bättre täthet och en slät yta, som även med ytterst lite fall ger bättre avrinning än den nuvarande singelbeläggningen, men å andra sidan kommer nu planet ända upp till tröskelns (trä) undersida och dessutom måste det kunna bli väldigt halt på vintern. I området finns ytterligare 200(!) likadana hus (40 år gamla), men jag har ännu inte kunnat hitta någon mer med samma problem. Detta kan ha sin förklaring att i att de flesta inte inspekterar sina krypgrunder så noga. De tillåter nämligen inte minsta anlag för klaustrofobi, de lever inte upp till sin benämning. Att krypa i dem är bara möjligt bitvis, oftast måste man förflytta sig medelst hasning och pressa genom hål i betongbalkar, som är trånga även för mig (170 cm, 55 kg), så inte heller jag tycker att det är särskilt trevligt (jag är 74 år gammal).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.