Hej

Med våran kommande renovering av ekonomidelen (60kvm) kommer vi använda oss av granabs ventilerade golv då vi har uppreglat golv på betongplatta idag.

Tvättstugan/dusch kommer byggas ut och få utökning med toa, bastu och badrumsinredning. Läste igenom alla deras broschyrer i jakt på hur golvbrunnarna monteras och kortlas. Enligt dom räcker det med cc30 och fästa golvbrunnen direkt i spånskivan och den oorganiska skivan ovanpå. Alltså ingen kortling. Kan det verkligen stämma?

Han påstog att dom inte haft några problem alls med den lösningen och om jag fortfarande var orolig så kunde jag kapa en regelbit om man fått över till 30 och kortla med. Den känns ju inte speciellt stabil med en tunn plåtregel om man jämför med en stor jävla träregel som man normalt sätter i ett golvbjälklag?

Vad säger branchreglerna? Vad säger försäkringsbolagen? Vad säger ni med ventilerat golv?
 
Har ingen koll på ventilerade golv men jag kan inte tro annat än att brunnen ska monteras enl anvisningarna, alltså med platta som ska sitta fast i reglar. Ring Purus eller Jafo och kolla med dom.
 
Hänger inte med riktigt nu vad du menar. Du ska ha ett ventilerat golv med klinkers eller plastmatta i badrummet? vad är det för skiva du ska lägga på spånet? Är det träreglar? En monteringsplatta som nino säger om det är träreglar brukar man använda.
 
Jag har läst anvisningarna hos flera av tillverkarna och det står att man ska regla upp, eller rättare sagt kortla. Kortla med trä är uteslutet då granabs regelsystem är av plåt... Vill inte blanda in organiskt material därför jag kommer välja granab.

Måste ju finnas någon på det här eminenta forumet som har ett uppreglat golv i sitt badrum som kan dela med sig hur dom gått tillväga! :)
 
Du kan inte använda dig av EPScement i badrummet istället? eller lägga cellplast och gjuta

Känns sådär att fästa en golvbrunn i plåtreglar... annars måste du ringa granab och fråga
 
Kan kanske man kan.. Men vill vill jag inte :) jag vill använda mig av ett ventilerat golv rakt av...vill inte i framtiden få eventuella problem med lukter, mögel osv...

Ringa dom har jag gjort...svaret jag fick går rakt emot standard med ordentlig kortling som i ett träbjälklag. Av den anledningen startades ju tråden :)
 
Dr Trä skrev:
Hänger inte med riktigt nu vad du menar. Du ska ha ett ventilerat golv med klinkers eller plastmatta i badrummet? vad är det för skiva du ska lägga på spånet? Är det träreglar? En monteringsplatta som nino säger om det är träreglar brukar man använda.
Jag ska ha ventilerat golv med matta. Skiva använder man väll någon form av våtrumsanpassad historia.. Det är ej träreglar, granabs golv är reglarna av plåt.
 
Finns det inte en brunn (Jafo? ) som man monterade direkt i spånskivan med en distans under som lyfte brunnen 12mm
Nån typ av ROTbrunn eller nått...

Gjuter du med Epscement och spacklar på det så har du ju en oorganisk konstruktion som inte kan mögla men ventilerat blir det ju inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.