"Konstig granne" var ju snällt uttryckt. Galen granne passar kanske bättre.
Man undrar vad som driver sådana människor.
Dokumentera som sagt och försök ta udden av dårens konfliktbehov.
Gå i klinch kan ju kännas rätt men då får dårar vatten pä sin sjuka kvarn.
 
Ja att börja gorma tillbaka kan ju få honom att göra allvar av sina hot. Inte säkert men om han inte tänker klart finns det risk för det.
 
sysmali
En släkting och hans grannar hade stora problem med en äldre man som härjade med alla. Det gick så långt att de höll barnen inne, pga mannens nyckfulla beteende och hans hundar. Grannarna försökte det mesta, inkl bjuda-på-kaffe till anmälningar hos alla möjliga instanser.

Allt löste sig när en ny familj flyttade till orten. Efter den nya familjens första incident med den äldre mannen, så gick nya grannen över till mannen och hade ett långt samtal. Efter det så höll sig den äldre mannen lugn tills han flyttade till ett äldreboende ett par år senare.

Kan ha att göra med att den nya familjen kommer från en annan kultur och hade inte en tanke på att bli offer för någon "mobbare".
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Sälja och flytta kan stupa på en annan sak: ifall jag köpte ett sånt ställe ovetande och sen blev attackerad av grannen, skulle jag börja härja om "dolda fel". -- En klok köpare frågar väl varför huset är till salu.
 
Var inte för hårda i er er dom över den elaka/aggressiva/galna grannen.

Det är ganska vanligt att vi blir sådana när vi åldras och demenssjukdomarna sätter in.
Det kan nog alla som arbetar med äldrevård och demenssjukvård intyga.

Jag menar inte att man skall tolerera beteendet som sådant.
Men att i alla fall försöka förstå att det inte egentligen är fråga om en elak människa utan att det är sjukliga processer, som skapar paranoida och aggressiva drag.
Tyck lite synd om gamlingen också. Han har nog inget nöje av sitt agerande.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Mikael_L
I så fall har demensen suttit i ovanligt länge skulle jag vilja påstå ...
DaHooF skrev:
... till min tjejs föräldrarhem där grannen i många terroriserat både svärmor och svärfar. Min tjej bodde i huset tills hon var 4 då det byggdes ett nytt hus på säkert avstånd. Hon har minnen från när hon var liten och grannen var ute och gapade och skrek. Hon har berättat många historier bla. att grannen hotat med att göra köttfärs av hela familjen och andra historier där hennes pappa(svärfar) skrikit åt henne att springa hem(från ladugården) och säga åt mamma och ringa polisen, då grannen kommit in i ladan och varit hotfull.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Att börja med polisinsatser kan bara rendera ett av två följande utfall:
1. Polisen gör en kort utredning som mannen blir varse, sedan läggs den ned, sedan blir allt som vanligt eller värre.
2. Polisen gör en kort utredning som leder till böter eller möjligen kortare fängelsetraff, sedan blir allt som vanligt eller värre.
Att prata med mannen kostar inget och kan ge positivt utfall. Om det inte blir bättre kanske något annat alternativ i tråden hjälper. Okonventionellt men utan våld eller hot kan ibland vara den bästa lösningen.
 
L
Ignorera och ett högt plank. Kanske är en bra taktik?
 
D09
Man får försöka utvärdera om människan kan göra slag i saken av sina hot.

Tror alla är kapabla att utföra riktigt vidriga saker under "rätt" förutsättningar och frågan är hur nära denna personen är dessa.

Om så fallet så kommer ni bli olyckliga hur ni än gör om ni väljer att trappa upp konfliktskalan.
Bluffar personen och ni synar så kanske det lugnar sig men världen är full av "psykfall" och vem vet vem ni bor granne med ; )

Ni kanske ska hyra ut huset ( rabatterat ) till personer som får permis från kumlabunkern ; )
 
Mikael_L
Sälj huset till Hells angels att ha som klubblokal. :D
 
  • Gilla
cdx873v och 4 till
  • Laddar…
Glöm polisen i bästa fall hamnar det i paperskorgen, i sämsta fall blir du straffad för brott- Se uppdrag grankning ett par program tillbaka....
 
pmm skrev:
Glöm polisen i bästa fall hamnar det i paperskorgen, i sämsta fall blir du straffad för brott- Se uppdrag grankning ett par program tillbaka....
Vilket program? Vad handlade det om?
 
Jag hade sammanställt och talat med polisen. Om polisen inte hade tagit det på allvar hade jag ringt igen och diskuterat det med ett befäl, förklarat läget för honom och berättat att om polisen inte har för avsikt att hjälpa till så ordnar du det själv, på vilket sätt du finner lämpligt.
Det låter löjligt, men polisen vill inte ha mer problem än vad dom redan har och det kan hjälpa för att sätta fart på dom.
Tredje alternativet blir helt enkelt att visa din granne att du inte tolererar några som helst angrepp på din familj och din egendom. Det bör räcka att du visar det ordentlig en gång. Börja inte att prata med en sån människa, försök inte hota eller diskutera. Visa på en gång att du menar allvar. Det brukar fungera.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
stake skrev:
Jag hade sammanställt och talat med polisen. Om polisen inte hade tagit det på allvar hade jag ringt igen och diskuterat det med ett befäl, förklarat läget för honom och berättat att om polisen inte har för avsikt att hjälpa till så ordnar du det själv, på vilket sätt du finner lämpligt.
Det låter löjligt, men polisen vill inte ha mer problem än vad dom redan har och det kan hjälpa för att sätta fart på dom.
Tredje alternativet blir helt enkelt att visa din granne att du inte tolererar några som helst angrepp på din familj och din egendom. Det bör räcka att du visar det ordentlig en gång. Börja inte att prata med en sån människa, försök inte hota eller diskutera. Visa på en gång att du menar allvar. Det brukar fungera.
Och hur skulle det se ut? Hur skulle du göra?
Kan du beskriva ett konkret exempel?
 
Atom skrev:
Och hur skulle det se ut? Hur skulle du göra?
Kan du beskriva ett konkret exempel?
Jag skrev precis hur jag skulle göra, kan du utveckla exakt vad du vill veta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.