arbina skrev:
Vad kan de kosta på ett ungefär att att installera jordefelsbrytare med normalkapsling?

Gissningsvis 2000:-. Men det är ett tag sedan jag var elektriker så någon som arbetar aktivt kanske kan ge ett mer exakt svar.
 
Tänkte bara berätta hur det har gått.
Den elektriker som var här på besök, hörde aldrig av sig igen. Han var hos en av grannarna och gjorde ett jobb ungefär när han enligt egen utsago, hade tid att göra jobbet hos oss.

Efter letande och kontrollerande på internet, ringde jag en annan firma som skickade ut en jättetrevlig, noggrann och erfaren elektriker.

Han har monterade upp IKEA-armaturerna, tog bort uttag, rensade bort förra ägarens kreativa och osäkra kopplingar och sade inte ett ord om att byta vare sig central, bygga ut anläggning eller jordfelsbrytare in på stört.

Tvärtom är vi överens om att för att det ska bli så snyggt som möjligt, fixar han det sista, när jag har fått upp de nya tapeterna. Ville inte tapetsera om före eftersom vi var oroliga över att vi skulle behöva rota djupare i väggarna för att få rätsida på allt.

Den här firman kommer vi att återanvända och naturligtvis är det elektrikern som står först i kön, den dagen det verkligen är dags att byta central mm.

Jag tackar för alla goda råd!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Låter jättebra. Kan man få kontaktinformation till elektrikern?

Jag väntar på offert från två elektriker, båda trevliga, men den första såg mängder med möjliga problem och ville absolut att jag skulle anlita en snickare han kände för monteringen av skåpen och ringde därför honom utan uppehåll. Dagen därpå uppenbarade sig 4 stycken, inklusive elektriken (och två snickare och en rörmokare), och de ville även skicka en målare nästa vecka. När jag sa att jag inte var helt ovan vid att måla själv (är utbildad konstnär samt har målat och murat och spacklat på ett hus jag bodde i i 30 år) så svarade de att "men den här killen älskar och kan färger och vet vad som passar och skulle göra det väldigt fint". Och då jag inte ville oartig (min uppfostran) sa jag inte emot utan nu kommer målaren i nästa vecka. Tror visst det skulle bli fint om jag anlitade dem men det känns som det skulle bli dyrt. Vi får se.
Den andra elektrikern var också väldigt trevlig och kom med mängder av förslag som att bygga ut anläggningen till den inbyggda altan, byta central, byta ut alla uttag, etc. Dessutom öppnade han proppcentralen genom att skära upp silikonet runt om. Det var nygjort efter renovering och ser nu för djävligt ut. Och han råkade ha sönder en ny fin lampa till altan, bad om ursäkt och lovade ersätta den. Innan han gick upprepade han det men la till att han skulle dra av priset på lampan på sina arbetskostnader, sedan gick han utan att erbjudit sig sopa upp alla tunna glasbitar överallt. Hans timpris var 490 kr plus moms men han lovade återkomma med offert. Sa han.
 
arbina skrev:
..råkade ha sönder en ny fin lampa till altan, bad om ursäkt och lovade ersätta den. Innan han gick upprepade han det men la till att han skulle dra av priset på lampan på sina arbetskostnader..
Begär motsvarande summa som en materialrabatt istället, det är fördelaktigare för dig då du får göra ROT-avdrag på halva arbetskostnaden. Det gjorde jag när elektrikerna råkade slå sönder en lampa här. För dem spelar det ingen roll.
 
arbina skrev:
Dessutom öppnade han proppcentralen genom att skära upp silikonet runt om. Det var nygjort efter renovering och ser nu för djävligt ut.
Ja, hur skulle han annars ha gjort??? Hur fan kan man vara så dum så att man silikonar runt elcentralen??
Tycker man att elcentralen är ful så får man antingen byta den till en ny, snyggare eller bygga ett väl tilltaget skåp över den! Elcentralen skall vara åtkomlig!

Detta inlägget kommer säkert tas bort, men blir irriterad!

//Patrik
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Dessutom kan man ju undra vilket "pucko" som använder silikon när man "målar" ??? Det finns väl knappast nått som målare tycker så illa om som silikon.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Hur många gånger har man inte fått ta kniven och skära runt strömbrytare,uttag, elcentral och knacka sönder doslock för att man ska kunna göra sitt jobb? Oftast är det Svensson eller målaren som har varit riktigt lata och inte gjort jobbet på rätt sätt.

För visst är det skitkul när man behöver lossa kåpan på centralen och man märker hur halva väggen bara följer med.


Att bygga in centralen ser jag som No No. Att man sätter upp två spikar/krokar och hänger en låda över som man kan häkta av utan verktyg och på 10 sekunder godkänner jag helt, men att man börjar montera upp ett Ikea skåp runt om eller som vill ha den längst in under trappen då hade jag inte varit lika varsam kan jag ärligt tala. För hur skoj är det att ligga dubbelvikt utan att komma åt med bägge händer och inte känna sig instängd. Även om det bara är 5 minuter så är det 5 minuter för mycket.

Är man less på hur den ser ut så antagligen tar man loss plåtkåpan och spreymålar den om man så känner för det. Eller så gör man det enda rätta och låter en elektriker byta ut den mot en vettig central Tex Hager Gamma med en dörr som tillval. Kan inte bli snyggare.
 
Det var målaren som silikonerade när han städade upp efter elektrikern. Båda jobbade för ett byggföretag som gjorde jobb i mitt badrum. Och halva väggen följde med när elektrikern som skulle ge offert kom för att dra om ledningar på altan och vill öppna etc ……

Irritationen är talande, Patrik. Då VET man säkert hur det ska vara eller inte. Ingen anledning att ta bort sådana inlägg. Tvärtom.

Tack för alla råd, direkta och inrdirekta.
 
Då tycker jag att du ska ge målaren en reprimand, kåpan på centralen SKA vara demonterbar och det bör en målaren veta om han är en yrkesman. Och det kan väl knappast vara elektrikerns fel att "väggen" var av så dålig kvalitet att "halva väggen" följde med.
 
Nej, men det hade gått att skära ordentligt genom hela silikonet så att inte väggen (färgen) följde med när han tog ut kåpan. och han kunde varit försiktigare med lampan istället för att "hänga" den på ett ställe där han trodde det fanns en spik. Inget var gjort på flit och jag kan leva utan lampan och måla om väggen runt centralen (o låta bli att silikonera). Men båda grejerna hände under en mycket kort tid vilket helt enkelt inte var förtroendeingivande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.