Vi hade ett liknande fall i min "by". Talade med poliser jag känner. Det slutade med att den skötsamme/snälle tvingades sälja och flytta :(

OM du försvarar dig, på något sätt, DÅ har plötsligt myndigheterna hur mycket resurser och redskap som helst...
Besynnerligt va?!...
 
Vi har samma situation. Har anmält till polisen flera gånger. Var gång har dom lagt ner alla anmälningar.

Har foto och filmer som bevis.

Vi är tvungna att flytta på grund av idiot granne.

Polisen gör inget för han är gammal.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Svår sits.

Mycket beror på om mannen är psykopat eller bara dum/elak.

Är han psykopat blir det svårt.
Annars är det bara att stämma honom för olaga hot. Om och om igen. Du behöver ingen jurist för att skötta detta.

Och skaffa större hund själv. Denna kan skydda ditt barn ifall.

I alla fall. LYCKA TILL!
 
Kontakta sociala myndigheter och säg att grannen verkar må psykiskt dåligt och inte kan ta hand om sig själv. Har han fru och barn, så kan du säga att du fruktar för deras säkerhet, då han brukar hota med att skära halsen och göra köttfärs av folk.
 
  • Gilla
Malin_g76 och 4 till
  • Laddar…
Claesk skrev:
Vi har samma situation. Har anmält till polisen flera gånger. Var gång har dom lagt ner alla anmälningar.

Har foto och filmer som bevis.

Vi är tvungna att flytta på grund av idiot granne.

Polisen gör inget för han är gammal.
Vi är i samma situation, vi har en gammal gubbe till granne som har terroriserat och hotat omgivningen i minst 8 år (det är vad som finns dokumentetat hos
Myndigheterna iaf)
En annan granne har polisanmält gubben ett antal gånger och inget hände, det slutade med att gubbjäveln fick den andra grannen dömd för misshandel (om ryktena i kvartet stämmer).
Vi och den andra grannen har anmält gubben till miljökontoret, men det (ska inte gå in på detaljer för det är inte min tråd) är helt verkningslöst. Som tur är gubben 90+... Så vårat problem kommer lösa sig rätt snart

Baserat på våra erfarenheter av sådana här människor och våra helt värdelösa myndigheter så är det nog helt kört för TS lösa detta på ett helt lagligt sätt...
 
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Det blir ju lite "bensin på elden" i detta läge...
Jag tycker det är bättre att TS tar reda på vad allt handlar om i grunden på ett diplomatiskt sätt. Att reta upp gubbf*n ännu mer kan få konsekvenser som man inte har en aning om. (Fatala saker har hänt förr i dessa lägen) När man vet vad man har att göra med lägger man upp en plan ut efter det. Jag förespråkar absolut inte att trippa på tå för gubbskrället, men det är viktigt att ta reda på läget fullt ut innan man agerar.
Jag hoppas TS återkopplar här för vidare diskussion.
Jovisst blir det lite "bensin på elden" men efter vad jag läst som TS skrivit om mannen så är det nog slöseri med tiden att försöka den diplomatiska vägen, det måst till någon åtgärd dock så bör man hålla sig inom lagen.

På mannens beténde kan då jag se att det måste göras något konkret för att få stopp på eländet, har mannen hållit på i över 30 år så är man allt bra naiv om man då tror att man kan bjuda personen på kaffe med dopp och att sedan problemet skulle upphöra.

Om TS inte kan få ordning på detta genom polismyndigheten, så gäller det för TS att hitta mannens "ömma tå" och sedan stampa på den upprepade gånger.

Jag har själv blivit trakaserad (dock inte så grovt som TS) av en nyinflyttad granne som ansåg att han skulle trycka till mig, detta pågick i nästan 2 år men lyckligtvis så fann jag en dag den mannens "ömma tå" efter detta tog det 11 månader innan mannen och hela familjen flyttade.

Till min glädje så innebar flytten en förlust på 250 000kr Den sanna glädjen är skadeglädjen. he he
 
  • Gilla
A.Lindvall och 3 till
  • Laddar…
Sätta upp skyltar och bjuda in till en kopp kaffe?

det är ju uppenbart en sjuk människa ni har att göra med och en mycket tråkig situation ni hamnat i. Att blanda in polis och myndigheter låter som en utdragen process som tar lång tid och ödslar mycket energi innan det över huvudtaget (kanske) leder till nån form av resultat. Livet är för kort för att tjaffsa runt, om möjlighet finns att flytta, gör det och hitta ett ställe där ni kan känna er trygga och slippa leva i oro.
 
Min erfarenhet från två fall där bekanta råkat ut för svåra trakasserier från en granne (hot, stölder, skadegörelse, husets katt förgiftad och kroppen uppspikad i ett träd på tomten, allmän väg upp-plöjd, tillochmed skottlossning mot bostadshus) är att det är nästan omöjligt att få hjälp från myndigheterna. I bägge fallen finns trakasserierna på video, det finns inspelade hot via telefon, och det finns dussintals med vittnen. Polisen har i bägge fallen pratat med den aggressive grannen tiotals gånger, socialtjänsten har varit inkopplade men jag vet inte vad, om något, de gjort.
I ett av fallen blev en helt utomstående person nedslagen av grannen, vilket resulterade i tingssak och att grannen dömdes till böter, men sen fortsatte han precis som vanligt.

Jag är gudskelov inte personligen inblandad i något av fallen, men mitt intryck är att det i bägge fallen rör sig om ett sånt där klassiskt tillfälle när man har någon som polisen inte ser sin sitt problem eftersom han är psyksjuk, och socialen inte som sitt problem eftersom han är våldsam och farlig. Jag tror också att polisen ser det hela som riktigt trivialt och tråkigt, "nu har Lasse bråkat igen", och prioriterar utredningen nånstans mellan sommarstugeinbrott och cykelstöld.

Bägge mina bekanta tvingades till slut flytta. Åtminstone den ena problemgrannen har fortsatt sina härjningar mot andra grannar.

För all del, dokumentera, ring polis och soc; man vet aldrig, kanske det hjälper -- men jag tror tyvärr oddsen är dåliga. Att ringa Aschberg är kanske ingen dum idé.
 
  • Gilla
sweac
  • Laddar…
Jag är nog ute o cyklar men det som dök upp i skallen var uttrycket "älska ihjäl honom".

Och jag har för mej att hundar är ganska dumma. Bjud dem på entrecote några gånger så tror de att ni är deras bästa vänner. Och tystnar.

Lasse
 
  • Gilla
Ammmi och 1 till
  • Laddar…
Youtube ! Filma är bra - Minns en historia för ett par år sedan om in kille i 12-års åldern i en skola i Australien som blivit mobbad i flera år och då speciellt av en och samma mobbare. En dag tröttnade killen på mobbningen och försvarade sig fysiskt, vilket filmades av andra. Filmklippet sågs av miljoner på youtube som tog parti för den mobbade och renderade i att det togs upp i ett debattprogram på tv. Mobbaren o hans föräldrar fick be offentligt om ursäkt och det är INGEN som mobbar honom längre. Youtube kan vara ett "kraftigt" verktyg att ta till.
För fast riggade kameror som filmar platser där andra människor kan identifieras behövs tillstånd, men endast för FAST monterade/ riggade kameror - vilket kan undvikas med enkla konstruktioner ;-) . Om man installerar larm så är det lättare att få tillstånd för kameror.
Sen har jag ett förslag som min nu pensionerade kollega använde på en granne vid hans sommarstuga mot en tyrann till granne, som rörde sig i grå-zonen av vad som är lagligt - men utan vare sig skadegörelse eller våld. Men detta får jag nog berätta vid annat tillfälle.
Jörgen
 
Hur mycket tid och ork ska man lägga ned?

Om det stämmer det ni säger att myndigheterna inte gör något så skulle jag sälja och flytta. Om vi bara pratar lagliga alternativ alltså.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Att sälja och flytta kanske inte alltid är jättelätt, särskilt när det gäller föräldrahem.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Men alternativet verkar vara att bo kvar och må dåligt. År ut och år in.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Var tog TS vägen? Läser grannen Bygga Hus och har slagit ihjäl TS
 
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
Såna där gubbar kan bli fromma som lamm om man bemöter dom likadant tillbaka, då ger det dom plötsligt inget att hytta med näven och hota.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.