Jag behöver byta mina halvruttna slagportar i mitt dubbelgarage från 1951. Tanken var att sätta dit takskjutportar. Ett garage från 1951 var designat för att fungera för den storlek på bilarna som fanns då.
240 cm öppning i lättbetong/tegel, 7 cm karm på varje sida och 5 cm dörrblad på varje sida ger en användbar öppning av ca 215 cm. Det gör att min nya bil har ett par millimeter marginal för speglarna. Även längden blir lite jobbig om man sätter porten som man alltid gör, på insidan. 600 cm yttermått och två väggar som är 30 cm tjocka var och ett dörrblad gör att det blir svårt att gå runt om porten är stängd.
Sedan tycker jag att det är lite irriterande med port och skenor som häger ner från taket och tar plats och hindrar vettig belysning och eventuell upphängning av takbox ovanför bilen. Så min fråga är egentligen om det är möjligt att vinkla skenorna och skjuta upp porten längs yttertaket. Finns det någon nackdel förutom att det blir lite specialmodifiering av skenor och andra detaljer. Är det olämpligt av någon orsak, säkerhetsmässigt eller så. Jag behöver ändå bygga om väggen med dörrhålen för att få porten i liv med ytterväggen.
Jag har ett minne av att någon redan gjort det här på forumet men hittar det inte.
 
  • Garageport.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent mekaniskt borde det ju inte vara något problem.

Men du får kanske fila en hel del på skenorna som portbladen rullar på.
De är väl mest gjorda för att vända 90°.
Och det är klart att lossnar porten från motorn av någon anledning så rasar den ner.
Men normalt öppnar man den väl bara vi in- och utpassage.
Hoppas du får mer initierade svar, men jag gillar idén :)
 
Intressant fråga, har själv undrat detta men aldrig hittat / letat svar.
 
På industriportar finns möjlighet att få ställbara takskenor på 0-15gr och 15-30gr. Det borde finnas till villaportar också.
Porten trillar inte ner om motorn släpper, fjädrar håller den uppe.
 
T ex Novoferm har villaportar med takskenor som följer taket.

Misstänker att man måste ha torsionsfjädrar och taperade trummor för att få bra balans.
 
Tack. Novoferm har men det finns ingen information annat än att det finns tillgängligt. Industriportar har ju lite information och bilder och verkar finnas från flesta tillverkare.
Det blir ju specialbeställning och ganska dyrt jämfört med standardportar. Nu hittar jag ingen prisuppgift någonstans. Jag måste få tag på lite ritningar för att kunna planera ombygget av garaget.
 
Det finns att köpa,jag installerade denna i mitt bygge under vinter och är nöjd än så länge :) letade länge innan jag hittade nån som kunde erbjuda takföljande skenor till någelunda vettigt pris,denna köptes från Criva.se .Kostade 3000 extra för takföljande skenor, porten är 5.0 x 2,4 ,40 mm isolering,motorstyrd och kostade 19875 plus frakt.



1392722475423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det likna något. Criva.se verar ju sälja portar med delar från lite olika tillverkare. T.ex. tittar man på tekniska data så är det en klippt och klistrad kopia på Teckentrups tekniska data. Tittar man på monteringsinstruktionen så är det en annan konstruktion. Får nog skicka frågor till några tillverkare för att få mer information om mått och sånt.
Nu vet jag att det finns i alla fall och att det fungerar. Dags att fundera på detaljer för att riva en murad mittpelare och ersätta med en smalare stålbalk för att få ut porten i liv med väggens yttersida.
 
Hakan_J skrev:
Det finns att köpa,jag installerade denna i mitt bygge under vinter och är nöjd än så länge :) letade länge innan jag hittade nån som kunde erbjuda takföljande skenor till någelunda vettigt pris,denna köptes från Criva.se .Kostade 3000 extra för takföljande skenor, porten är 5.0 x 2,4 ,40 mm isolering,motorstyrd och kostade 19875 plus frakt.



[bild]
Detta var intressant. Jag går just nu i portköpar tankar och funderar på om man inte skulle kunna bygga om/slipa om vinklarna på original skenor för att göra detta....
Om möjligt skulle jag vara väldigt tacksam
Om du kunde sända mig lite bilder på hur skenor mm ser ut och hur det är upphängt.

svahna@gmail.com
 
Precis så vill jag också göra fast jag har innertakhöjd på ca 4meter så ja vill gå rätt upp med porten å bara vika av en liten bit utefter innertaket.
Går det å köpa lösa skenor nånstans eller?
Mvh Kenny
 
Det går inte rakt av att ta en horisontellt öppnade port (90 grader) och bara byta skenor, man måste anpassa fjädrar och vajertrummor.

Tänk så här:
En port som öppnar 90 grader utövar en kraft neråt på nära 0 kg när den är öppen.
Om porten är takföljande som på bilden utövar den hela portens vikt neråt.
Om tex 2 av 4 blad ligger horisontellt, är det ju halva portens vikt neråt.

Man har olika vajertrummor för dom olika exemplen

Den första har en rak trumma, fjäderns kraft minskar, samtidigt som portens vikt neråt minskar ju mer av den som lägger sig horisontellt, när man öppnar porten.
När porten är takföljande eller går rakt upp har man en stegrande trumma som ändrar utväxlingen vart efter fjäderns kraft minskar.
I det 3e exemplet har man en kombinerad trumma, den går först på en stegrande del, när övre löphjulet går in på den horisontella skenan ska vajern övergå på den raka delen.
 
  • Gilla
Tokas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.