Upplever att frånluftsventilationen är dålig. Har precis haft hemma servicefolk för att damsuga ur alla rören. Jag har kollat på vinden och alla rören sitter ihop och är hela. Vi har uppgraderat från en 130W fläkt till en 170 W fläkt, men ändå så får vi bara ut totalt ~30l/min istället för de förväntade 70l/min.
Det som återstår (tror jag) är ljuddämparen på vinden och förångaren.
Kan något hända/fastna i förångaren som kan blockera frånluftsuget? Går det få isär förångaren och titta in i den?
Pannan är installerad i april 2001.
 
Det är nästan alltid i förångaren som det bromsar. Det går säkert att dammsuga, och ev blåsa rent med tryckluft mellan lamellerna ,om du lyfter av avluftsslangen.Se sen till att filtret sitter rätt och inte släpper igenom nåt mer som kan lägga igen. Fibrer från torktumlare brukar vara ett elände att sätta igen filter.
 
exerg skrev:
Det är nästan alltid i förångaren som det bromsar. Det går säkert att dammsuga, och ev blåsa rent med tryckluft mellan lamellerna ,om du lyfter av avluftsslangen.Se sen till att filtret sitter rätt och inte släpper igenom nåt mer som kan lägga igen. Fibrer från torktumlare brukar vara ett elände att sätta igen filter.
Tack för svaret!

Avluftsslangen är den som fläkten sitter på? Om man skall damsuga igenom fläkten är det inte bättre att ta loss fläkten och damsuga i fläktanslutningen till förångaren?

/Martin
 
Har nu damsugit både uppifrån och nerifrån, tyvärr ingen skillnad. I nibes manual nämner de en rengöringsvätska. Har dessvärre ingen tryckluft. Jag har läst på något forum där någon nämner ljummet tvålvatten. Har någon gjort detta?
 
Redigerat:
TIPS TILL ALLA MED FRÅNLUFTSYSTEM!
STÄNG AV DEN!
När det blir kallare än -4C Stäng av ventilation o kompressor. använd enbart elpatron! ni ska värma upp iskall luft utifrån med golvvärmen, hallåååå???Kunde ingen expert räknat ut den ekvationen lite tidigare???

När kompressorn går sönder, eller köldmediet läckt ut! Stäng av ventilation o använd enbart elpatron!
Tills ni hittat en annan lösning!
Körde enbart med elparon i 12år efter kompressor ras! Vädra korsdrag några minuter!
Jamen säger du? 1500kWh ökning på helåret blev resultatet! Snacka om min förvåning! ca2000:- totalkostnadökning/år. Å va tyst de var! det va det värt!
Fick nu rådet att byta ut min nibe panna då varmvatten läckte ut i avloppet! varför ?? enligt erfaren rörläggare hade dubbel manteln rostat hål på, mycket vanligt fel enligt honom!

Säkerhets ventilen för högt tryck i kärlet för slingorna öppnade hela tiden!!!
Rörläggare:-Du förstår detta har hänt med nästan alla nibe figter system sen 1990!
-Du måste vara den sista som har ett sånt system!

Någon som haft samma råd från sin rörläggare???

Nu är jag en enveten expert ifrågasättare, så jag litar inte alltid till experter!

När jag nu i vårvärmen kapar upp tanken med dubbel mantel och kopparkärl inuti!
(Jag är nämligen skrotgubbe och vill lära mig hur mycket jobb det är för att få ut all koppar i en nibe...)

Döm av min förvåning och respekt för nibes konstuktion!!! hur fint konstruerad, fint matrial dom valt!
Den ser knappt använd ut! Imponerad är jag av nibes med rätta så kallade "R/R".efter 23års drift!

Nu blir jag irriterad.....Vad kan orsaken ha varit.....? Funderar å funderar....hmm säkerhets ventilen funkade ju fint hmm.. gick inte en säkring...hmmm!
Drar nu ut värmepatronen se där! sönderbränd!!!

Lång text blir det!
Skulle vara väldigt tråkigt för alla drabbade under åren, om det bara varit en elpatron som orsakat alla pannbyten!!!

Min fråga till er med erfarenhet av trasiga/delvistrasiga elpatroner!!!
Kan trycket i kärlet öka från 1,2 bar till 1,6 bar bara genom att det blir "någon sorts" gas tillverkning?
Eller VAD???
 
Det krävs ingen expert för att räkna ut att huset behöver ventilers även när det är kallare än -4 ute bara vanligt bondvett.
 
Säkerhetsventilen kan börja läcka av minsta lilla smuts i värmebäraren. Ofta går den att få att hålla tätt igen genom att upprepade gånger testa/vrida säkerhetventilen så smutsen sköljs bort. Sedan fylla på lite vatten till 1 bar tryck igen. Har även sett att det finns säkerhetsventil 2 bar istället för 1,5 bar.

Min teori är att elpatronen är så kraftig (9kW) att den på vinterhalvåret får vattnet närmast runt den att kort koka upp och det bildas lite ånga som i en ångmaskin. Då öppnar säkerhetsventilen och släpper ut övertrycket men den fortsätter ofta att läcka lite enligt ovan. Om det räcker att koppla elpatronen till 6kW (ca 7,5 kW värmeeffekt) tror jag det är en fördel. Även vattnets kvalitet (hårt/mjukt/surt etc) är viktigt för livslängden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.