Hur länge kan det ta att lägga 80 kvm (4 rum) klickparkettgolv för en medelhändig förstagångsläggare?

/johan
 
Oj vilken fråga, helt i stil med hur långt är ett snöre. ;)

Allt beror ju på OM du har alla verktyg du behöver, material som behövs och hur "medelhändig" du är.

Ett "enkelt" rum tar ju någon timme, sedan beror det ju på om du har många konstiga vinklar att ta hänsyn till eller inte.
 
Jag är alltså inte ute efter exakta timmar och minuter. Jag förstår att tiden varierar beroende på hur händig man är och beroende på vilka fel som kan inträffa.

Jag omformulerar mig:

Hur länge har det tagit för ER att lägga era golv?


 
  • Gilla
eken143
  • Laddar…
dom första Kvm kommer antagligen ta ett stort antal timmar ( beroende på hur pedantisk du är ) bortsett från osäkerheten i början så tar det väl en (1) dag?

10 kvm / 2 timmar kanske, om du har tillgång till såg i närheten, alltså att du kan stå och såga tex i ett av rummen (sista) så att du inte behöver störas av det i golvläggningsskedet :surprised: (sopa, städa och dyl.)

men allt beror ju på form på rum, golvbrädor hinder och sånt?

clicka till ;)
 
Hur lång tid det tar hänger ju också på hur rummen är..
Är dom bara fyrkantiga eller är det lite vinklar och vråer?

Eftersom du aldrig lagt innan så kan du kanske räkna med 1½- 2 dagar , och då räknar jag att du inte börjar kl.7 på morgonen eller att du inte äter på hela dagen ;)utan bara normalt utan en massa stress :)
Med tanke på att det lär vara en del sågande eftersom rummen inte är så stora och att det är fyra rum..

Lycka till! :)
 
Hej!

I vårt hus där vi nyligen lagt klickgolv överallt gick det till ungefär såhär:

Första raden tog typ 2 timmar, med ett par felborrningar för elementrör och dylikt.
Andra till åttonde raden (resten av rummet förutom sista raden) tog 1,5 timma.
Sista raden vid väggen och vid dörrhålet (skulle läggas tröskellöst) tog väl kanske 3 timmar, varav själva dörrhålsbiten säkert ensam svarade för en timma.

Summan av kontentan; Stora ytor tar inte särskilt lång tid, det är pysslet i kanterna som är jobbiga, och där handlar det nog mycket om hur pedantisk man är, och lite om ens spatiala förmågor så att man mäter och sågar rätt!

Lycka till!

/Elin
 
Håller med. Fyrkantiga rum tar inte länge..
 
Det kan också ta fyra veckor om man som jag går ut hårt, blir nöjd med sig själv efter fyra timmar och "glömmer bort" den sista raden. ::)
 
  • Haha
Niklas Wulff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.