Hej!!

Har pratat lite med en del som bygger och dom flesta säger att dom inte hållit budgeten som dom hade satt. Stämmer detta drar det i väg mycket? Vi har tänkt att bygga för helst max 1,7 milj inkl tomt. Vad är bäst säkrast att få en byggsats eller bara få det stommat och köpa resten själv?

:-/
 
Det som drar iväg är ofta markarbeten och extra el. Så i de fallen så spelar det ingen roll om du väljer byggsats eller nyckelfärdigt då kostnaderna tillkommer oavsett. Sen är det klart att det är billigare att göra saker själv om man har den kunskapen.
Vi har valt nyckelfärdigt men kommer att göra elen, markarbeten och grund själva (har kompetensen i familjen).

En annan anledning till att man inte håller buudget är för att man inte tänkt på alla kostnader som tillkommer, tex ev container, flyttstädning, byggel, inkoppling av telefon, planering av trädgård, larm m.m.

Så jag tror att om man läser runt en hel del på det här forumet så kan man bli varse många kostnader man inte tänkt på och på så sätt få en mer korrekt kalkyl.

Vilken form man väljer att bygga i beror helt på vilken kunskap man själv besitter och samt hur mycket tid man har att lägga på bygget.

Lycka till
 
Jag är inne på samma linje som föregående författare.

Men jag vill påtala att den vanligaste anledningen till att en tidig kalkyl spricker är att byggherren inte kan förutsäga alla kostnader. Det är så gott som omöjligt att känna till alla kostnadsposter som dyker upp under byggets gång. Därför är det oerhört viktigt att man har en ekonomisk marginal när man drar igång ett bygge.

Väljer ni att göra en del själva så var då medvetna om att ni måste dels handla upp alla tjänsten, men även också samordna dem och där ligger det en hel del jobb. Kan ni däremot klara av ett moment helt själva, som inte påverkar andra, typ grundläggning, stomresning så kan det löna sig att utföra det själva.
 
Sylvester,
kan du inte lägga upp lite fler bilder på huset, är så nyfiken på hur det blir och hur det går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.