Finns det någon som känner till vilka krav det finns på "källarplanet" på ett sutteränghus?

Hur mycket måste jag fylla upp på sidorna om huset? dvs hur mycket fasad måste täckas på varje sida? för att det ska klassas som källare?

Jag har sökt på boverket samt google utan att hitta några tydliga riktlinjer...
 
Det står i "Boken om lov, tillsyn och kontroll". Googla det.
 
Tackar! men jag blir inte klokare...

Förstår att ett källarplan definieras genom att nivån från överliggande golv till marknivå inte får vara över 1,5m, det kravet uppfyller jag men handläggaren vill att jag ska fylla upp och täcka i stort sätt alla tre väggar... han vill att 3/4 av totala väggytan på alla 4 väggarna ska vara täckt...
 
Sök bygglov på en 6 meter djup källare då så är ni överens :)

Vad säger detaljplanen?
 
Det finns vad jag vet inte nått annat krav än de 1.5m över marknivå som du nämner i PBL, har väl förekommit fall där det byggts hus med fler våningar än detaljplan tillåter då flera av våningarna kan räknas som källare så man bygga flera källarvåningar med balkong i en brant backe typ, men kommunerna kan bestämma lite som de själva vill om de lagt in nån lämplig diffus brasklapp i detaljplanen som tex att "huset måste anpassas efter befintlig bebygelse" eller liknande för att sätta stopp för kreativa utsvävningar. Bygger själv suteränghus (med suteräng åt två håll) där jag genom att låta huset sticka upp tillräcklikgt lite får suterängvåningen att räknas som källare och därmed bygger ett enplanshus och då får bygga på större byggyta än om jag byggt en tvåvåningshus då detaljplanen i mitt fall ser olika ut för olika antal våningar.
 
Tackar, detaljplanen säger 2 plan, jag har två våningar + källare.

Det finns inget annat angivet i detaljplanen så att 3/4 av totala fasadytan måste täckas är lite märkligt kan jag tycka, men det verkar ju vara handläggaren som bestämmer hur det ska vara eftersom boverket inte kan ta fram tydliga riktlinjer....
 
men blir det inte så om du skall hålla 1,5m i medel runt hela källaren?
 
så tolkar jag det också, under 1,5 meter från överliggande golvnivå så ska det klassas som källare och inte ett våningsplan... förhoppningsvis så får jag ett svar denna vecka på hur han vill att jag ska göra.
 
Men vad har du för medelnivå på marken runt huset?
 
Den ligger på ca 1,55
 
Det kan vara så att handläggaren utgår från:
1,5 meter mellan ö.k bjälklag till mark beräknas med MMN, medelmarknivå och då måste mer fasad täckas.


Det bästa är att kontakta handläggaren för att fråga vad han utgår från vid sin bedömning. Det låter konstigt att bara säga 3/4-delar.
 
Att räkna ut MMN kan vara knepigt, tex brukar man endast räkna höjden från beräkningsgrundande fasad. dvs byggnadshöjden.
 
Precis, det verkar inte vara helt tydligt med MMN och sutteränghus. Det vore ju bra om det fanns riktlinjer som var tydliga.

Jag avvaktar svar från handläggaren, förhoppningsvis så kan han förklara hur han har tänkt i mitt fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.