Jag skulle vilja veta vad det kostar att mura i leca en byggnad på 21x10m med en dubbeldörr och 3st "vanliga" dörrar och med 10 fönster. Höjd: 2.5.
Skulle vilja ha ett ca; pris på materialkostnad inkl. puts
och ett på material inkl. arbete :)

Med vänlig hälsning Caroline
 
M
Välkommen till byggahus!

Med det sagt, några kompletterande uppgifter skulle nog behövas för att ge en någotsånär ungefärlig spekulation, typ, skall det gjutas platta och detta räknas in? Isåfall hur är markens beskaffenhet vad gäller dräneringsbehov osv? Hur djupa vill du att väggarna skall vara? Isolering eller inte? Vad vill du ha för taktyp? Vilken takbeläggning? Ska det muras upp i gavelspetsar eller panelas där? Osv osv osv osv...
 
Platta finns behöver inte räknas med utan bara väggar...limträbalkar tak plåt. Oisolerat. Den tjocklek som behöves. Utan gavel.
 
M
Okej. Murningen då, totalt 62m 2,5m högt. 62x2,5=155kvm. Dra bort en kvadrat för varje fönster och 1,5 för varje dörr. 155-14,5=140,5 kvm murning.

Block - 25x19x59cm block blir 0,12 kvm per block så 140,5/0,12=1170 sten. +5% spill =1228 sten, 40 st per pall så 31 pallar =1240 block á ca 30 kronor =37200 kr

Balkar - Över fönster och dörrar behövs balkar ca 600 kr /st =7800kr

Bruk - 50 kg torrbruk per kvardrat fullfogsmurning 50*140,5=7025 kg b-bruk. Putsning utvändigt och invändigt, för enkelhetens skull också b-bruk 140,5*2*18kg per kvm =5058kg b-bruk. + murningens 7025 =12083kg b-bruk dvs 12 storsäckar á 1800 spänn =21600kr (några extra säckar kan man hämta om det skulle behövas). Plus tunngrundning både invändigt och utvändigt 281kvm*5kg =1405 kg = drygt en och en halv pall 25-kilos säckar, 60st x140kr=8400kr Totalt 30000kr för bruk

Armering Ordentligt armerat - första och sista skiftet plus var tredje där emellan med två rader stegarmering med 50cm överlapp = 62m +25%(överlapp)=77,5mx2=155m x11skift med armering =1705 meter bistål. 4m-längder drygt 430 st x 100kr =43000kr

Totalt material för murning runt 120000 spänn. Mycket ungefärligt då. Det blir mer om man vill näta putsen t.ex. Det är mitt bidrag till detta.

Jag reserverar mig för felskrivningar, felräkningar och knäont.
 
  • Gilla
Sjörre och 5 till
  • Laddar…
Jag bygger en stödmur i finja skalblock, värt att jämföra mot.

Edit: ska lära mig läsa ordentligt _innan_ jag skriver nästa gång :)
 
Supertack! Men om man vill ha arbetet gjort, vad kostar det? Han ingen aning hur lång tid det tar att mura i denna storlek :) Sedan undrar jag som älskar valvfönster, hur gör man det och extra kostnad? :)
 
Vill jämföra skillnad i att mura och bygga träkonstruktion(som jag tror är betydligt billigare) men murat är mycket snyggare och mer brandsäkert.
 
M
gård skrev:
Supertack! Men om man vill ha arbetet gjort, vad kostar det? Han ingen aning hur lång tid det tar att mura i denna storlek :) Sedan undrar jag som älskar valvfönster, hur gör man det och extra kostnad? :)
Kostnad finns inget enkelt svar på. Det bestäms av om du beställer på fastpris eller löpande. Ta in offertar på hela jobbet från flera olika firmor så får du en realistisk bild av helhetskostnaden.

Ett riktmärke är dock en kvadratmeter per mantimme i murning och en halvtimme per kvadrat puts - runt två timmar arbete per kvadratmeter vägg =281 timmar. En murarfirma tar väl 320-450 kr per timme plus moms så genomsnittligt 385x281=108185kr +moms. Plus tilläggsarbeten/utrustningshyra såsom grundning, ställingsbyggeri, ev ställningshyra, ev hyra av lecabandsåg, resekostnader, kaffe och kaka osv.

Vad gäller valvfönster så kostar murningen runt om mer, men du slipper kostnaden för balkarna så skillnaden blir nog inte astronomisk.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.