För två år sedan bytte vi all panel på huset i samband med tilläggsisolering och syllbyte. Allt gick på totalentreprenad med en av stans större firmor. Panelen levererades "fabriksgrundad" och målades sedan uppsatt.

Nu noterar jag att det på väldigt många ställen är sprickor i färgen mellan brädorna, så att grundfärgen syns tydligt. Speciellt på sydsidan.

Själv är jag relativt nybliven husägare och har väldigt dålig koll... Så två frågor,

1, Hur allvarligt är detta? Ingår det i träts naturliga rörelser och får anses vara något man får räkna med, eller är det någonting som absolut borde åtgärdas omgående?

2, Är detta något som kan betraktas som fel utförts arbete? Dvs kan jag räkna med att få hjälp att åtgärda det, eller är det bara att köpa en burk färg och pensla i?

IMG_3108.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3112.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3113.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trä krymper när det torkar, speciellt på sydsidan.
 
Det kanske är så enkelt. Men vad gör jag bäst åt det? Endast grundfärg från fabrik känns lite otillräckligt i springorna?
 
Normalt täckmålar man 1 gång innan och en gång efter att man satt upp panelen, just pga att man ska slippa att det blir sådär.
 
Fenomenet kallas för "zebraeffekt" och är vanligt. När proffsen upphandlar, skriver de alltid in i avtalen, att allt virke skall grundas och färdigstrykas 1 gång, innan lockläkten spikas på. Annars kan vi inte reklamera.
Som privatperson är du bättre skyddad. Du har rätt att kräva "fackmässigt utförande" oavsett hur du beställt (man räknar inte med att du skall känna till allt). Eftersom fenomenet är allmänt känt, och alla stora upphandlingar skriver in ett skydd mot det, så är det inte fackmässigt att spika upp all panel enbart grundad, och sedan fläska på med färdigfärg. Alltså reklamation och åtgärd från din entreprenör.
Men det är mer estetiskt störande, än att det är omedelbart "farligt".
 
Täckfärg på underbrädorna innan "locken" spikas dit är väl att rekommendera. Men ingen katastrof direkt. Mosa i färg i innerhörnet för ett estestiskt bättre utseende. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.