Nerre skrev:
Alla antivirusprogram som uppdaterar vid uppstart kommer väl att sega ner uppstarten?
Jo, det var det jag menade.
 
cust3000 skrev:
Det negativa med AVG är att den segar ner datorn vid uppdateringsprocessen, och den sker ju när man startar datorn.
Det blir en stressfaktor när man bara ska kolla ngt lite snabbt. Min dator är förvisso lite slö överlag, men lite nyare datorer kanske inte detta är ett problem.
Nyckel till att slippa den stressen är att skaffa 1. SSD 2. mer minne.
 
  • Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
vill nog veta vad det är för några elakheter som det handlar om egentligen eftersom jag kört avast i bra många år utan problem med virus.
spyware/adware etc är ju en annan sak med det är ju inte direkt antiviruset som ska hitta sånt
 
Märkte virus när datorn blev segare och segare, dessutom kom de oönskade popups överallt, gjorde en Scan via avast och då fann den skit, men då är de ju för sent !
 
cust3000 skrev:
Det negativa med AVG är att den segar ner datorn vid uppdateringsprocessen, och den sker ju när man startar datorn.
Startar datorn?! Det sker ju bara några få gånger per år så det kan man ju stå ut med, om man kör Linux alltså. :p
 
Om Avast hittade skit när du gjorde en manuell scan tyder det på att du inte haft schemalagd scanning aktiverat?
 
M
Jag slår också ett slag för linux. Antivirusbehovet blir inte så markant som med fönster.
 
Panda Cloud Antivirus, gratis och bra
 
Nerre skrev:
Om Avast hittade skit när du gjorde en manuell scan tyder det på att du inte haft schemalagd scanning aktiverat?

Stämmer, men ska inte ett antivirus stoppa skiten, innan de kommer in i datorn? Ska väl inte behövs scanna burken för att den ska hitta något? Eller har ja missuppfattat något?
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Microsoft Security Essentials om man har någorlunda lite koll på läget och låter bli att klicka på okända saker. Huvudsaken är att den är väldigt nätt i systemet. Vi som kör OS X tar inte ens notis och kör helt utan antivirus. :D
Så gjorde de även på mitt jobb tills den dagen då de upptäckte att 25% av alla Mac var fulla av virus. Nu har vi som tur är inte så många Mac men IT fick mycket arbete. Alla datorer har nu virusprogram.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
jag kör MS SE sedan flera år och det verkar funka utmärkt.
Samma här. Har det på alla 5 datorerna och det har inte varit några problem. Har även kompletterat med ett anti-maleware program.
 
buspojken skrev:
Stämmer, men ska inte ett antivirus stoppa skiten, innan de kommer in i datorn? Ska väl inte behövs scanna burken för att den ska hitta något? Eller har ja missuppfattat något?
Det beror på. Om antivirusprogrammet ska stoppa allt så måste den genomsöka alla filer som skrivs till disken. Det påverkar prestanda ganska rejält.

Då är det bättre att regelbundet scanna disken.

Vi har också det faktum att ett virus kan komma in i datorn innan det blivit känt. Då kan inte antivirusprogrammet identifiera det när det kommer in eftersom det inte vet att det är ett virus.
 
peternicklas skrev:
Så gjorde de även på mitt jobb tills den dagen då de upptäckte att 25% av alla Mac var fulla av virus. Nu har vi som tur är inte så många Mac men IT fick mycket arbete. Alla datorer har nu virusprogram.
OT. Det var Windows-virus eller gamla macrovirus i Office som hittades med garanterad säkerhet. De brukar heta w97.* eller liknadnen. Några virus till OS X existerar nämligen inte. Trojaner har man dock försökt sig på och någon har visat proof-of-concept på dito som aldrig blivit något av. Alla rapporter om fara och färde kommer antivirustillverkare. Samma antivirustillverkare som försöker sälja antivirus till iOS. :D
Sedan 10.6.7 har alla Macar Applestyrt inbyggd skydd för skadlig kod som heter Xprotect. Detta arbetar osynligt, helautomatiskt och styrs från Apple. Sist något synligt hände var när Apple helt frankt stängde av för gamla Java-versioner utan användarens medverkan.

...och så kommer de vanliga argumenten om att "det går visst", "nu när Apple blir mer populärt så" och "ateistenfår först bevisa att Gud inte finns", som inte biter på ett garvat proffs som mig.
 
Och i gemene mans terminologi så är en trojan ett virus. Sånt som anti-virusprogram upptäcker.

Eller har du sett nån antivirustillverkare sälja ett separat antitrojanprogram?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.