Nej, inte klen, men den fläkten du var kan den vara på 40-80w konverter 12v till 230v, ordentligt flöde måste du ha som du skriver, kanske koppla så dj får rör med utblås på fler ställen i garaget?
 
Har haft galna problem med att hitta något plexiglas eller motsvarande för att sätta utanpå.
Nästa gång så kommer jag att köpa plexin först och utgå från den storleken.
Att klä utsidan med plexi skulle kosta ca 2500:- och det betalar jag bara inte. :)

Har monterat UV-beständig, klar, korrugerad plast, tänkt som enkelt altantaksplast utvändigt istället.
Absolut inte nöjd med det får duga till att börja med. Ingen aning om hur denna klarar värmen, men det lär visa sig.

Invändigt är det färdigt så gott som.
Foder monterade i kanterna av OSB-skivan för att "lätta" upp helheten lite.
Nu kan det få bli lite sol också så vi får testa underverket. :)
DSC08067.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC08068.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Uppdatering gällande solfångar-projektet:


Fungerar över förväntan!
Klockan är 18.59, solen står väldigt lågt och en hel del små fina moln flaxar runt på himmeln, dvs långt ifrån "optimala" förhållanden.


Trots detta så trycker solfångaren ut 45grader varm luft.
Temperaturen inuti solfångaren är 38.8 grader enligt termostaten som sköter fläkten.


Utetempen är just nu 9grader, men i garaget så är det hela 19grader, dvs vill man mecka så kan man lätt göra det i T-shirt!


Om jag inte hade haft "solfångaren" hade temperaturen inte varit mer än max 9-10grader, då uppvärmningen "utifrån" är försumbar.


Solfångaren är fortfarande inte helt optimerad enligt mina, högst personliga teorier, men det är ingen tvekan om att konceptet om grattis värme i garaget uppenbarligen fungerar!!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
kontorsråttan
Lysande, helt klart lysande.(y)
Så nära "gratis" värme man kan komma.
Ände sedan jag såg detta projekt har jag funderat på att garagegaveln, som ändå behöver ny panel, ska få bli en luftsolfångare.
Nu blev jag ännu mera övertygad.
Dags att intensifiera fönsterletandet.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
mnorlin skrev:
Lysande, helt klart lysande.(y)
Så nära "gratis" värme man kan komma.
Ände sedan jag såg detta projekt har jag funderat på att garagegaveln, som ändå behöver ny panel, ska få bli en luftsolfångare.
Nu blev jag ännu mera övertygad.
Dags att intensifiera fönsterletandet.
Tack, och absolut kan jag rekommendera denna teknik!
Var i valet och kvalet om jag skulle använda "ölburkstekniken", men med tanke på den stora ytan, så valde jag svart plåt. Känns fullt tillräckligt, och valde med fördel ByggMax takplåt som är tunnare än sedvanlig "plåtslagar-takplåt". Det är ju bara en fördel att plåten är tunnare i detta fall.

Har fått mycket lärdomar av detta projekt, men om möjligt välj plexi eller isolerglas om du kan hitta. Det förbättrar både effektiviteten, men är även snyggare. :)

Byggtråd då om du bestämmer dig för att börja bygga! :)
 
Kul projekt. Gjorde samma sak förra sommaren fast modell mindre och portabel. Körde också med svart takplåt och transparent plasttak. Byggde solfångare efter måttet på plasttaket. Ett problem jag hade var att få det tätt vid plåtprofilerna. Nästan alla tätband jag kunde hitta i butiker var gjorda av väldigt otät skumgummi och de få jag hittade som var lufttäta hade helt fel profil. Slutade med att jag spraymålade för att få tätt men det börjar redan flaga. Andra dilemmat för mig var styrka kontra pris på fläkten. Köpte du vanlig ventilationsfläkt? Jag kör en vanlig kanalfläkt på insuget vid golvet. Plasttaket buktar en del vid värme.
 
  • 1397909656679.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1397909740260.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skickar med men en länk för solluftfångare gjord på ölburkar. Han provade tre olika typer av fläktar men valde en snarlik som dig. Han har även byggt en ljuddämpare till fläkten och funderat lite på lufttillförseln.
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
:D mycket rolig läsning , tror nog att det är ganska många som vill testa själva efter ha läst tråden.
mycket bra inspiration TACK!
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Håller med tidigare talare, jäklar vad inspirerande! Nog för att ölburkssolfångaren har sina fördelar (dricka upp all öl) men denna modellen känns som om det är mindre meck med. Blev otroligt sugen på att prova! (y)
 
  • Gilla
johs
  • Laddar…
Sorry om jag kapar tråden lite. Diskuterade med en kille på en firma som bygger vakuumsolfångare för vatten. Han påstod att absorbatorn i en luftsolfångare lika gärna kunde bestå av svart tyg eftersom det bara skulle göra marginell skillnad. Sett solfångarbyggen där absorbatorn bestod av svart fiberduk som luften passerade igenom, inga räkna värden på det dock. Något som har erfarenheter av detta?
 
M
Saffady skrev:
Sorry om jag kapar tråden lite. Diskuterade med en kille på en firma som bygger vakuumsolfångare för vatten. Han påstod att absorbatorn i en luftsolfångare lika gärna kunde bestå av svart tyg eftersom det bara skulle göra marginell skillnad. Sett solfångarbyggen där absorbatorn bestod av svart fiberduk som luften passerade igenom, inga räkna värden på det dock. Något som har erfarenheter av detta?
Ingen erfarenhet, men jag måste hålla med om att det verkar logiskt. Om ytan år svart innebär det ju att all solenergi absorberas och utvecklas till värme.

Takplåt är veckad och har större yta, vilket kanske hjälper lite.
 
Har själv varit sugen på att prova en sån här solfångare och funderat lite om hur man snabbast gör dom, till bra pris, i lite större skala och med så hög verkningsgrad som möjligt. Det måste ju även bli ganska billigt för att det ska bli ekonomiskt försvarbart. När jag såg det första gången i ölburksvarianten så sneglade jag på om det gick att få tag på sånhär värmeslang billigt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...r/Slangar-ovrigt/Bojlig-aluminiumslang-61353/

Väldigt tunn, rund och räfflad, svartmålad borde den kunna ge en bra värmeöverföring, men den är ju tyvärr alldeles för dyr om man ska fylla en hel solfångare. Alternativ med plåt eller tyg/fiberduk låter ju onekligen intressant. Kanske skulle man göra lite mindre varianter och jämföra effektivitet.
 
Saffady skrev:
Sorry om jag kapar tråden lite. Diskuterade med en kille på en firma som bygger vakuumsolfångare för vatten. Han påstod att absorbatorn i en luftsolfångare lika gärna kunde bestå av svart tyg eftersom det bara skulle göra marginell skillnad. Sett solfångarbyggen där absorbatorn bestod av svart fiberduk som luften passerade igenom, inga räkna värden på det dock. Något som har erfarenheter av detta?
Kul att tråden lever sitt eget liv!
Riktigt roligt att se att solluftfångare börjar fånga intresset hos allmänheten, för det är en väldigt bra teknik, och man kan förädla den in i absurdum. Det går att få dom att bli väldigt effektiva om man inte tar hänsyn till byggkostnaden....

Det finns ju flera olika varianter på solfångare, och det skiljer en hel del både i konstruktion och effektivitet på dom. Om man kör en konstruktion där det bara finns ett utrymme för varmluften så kan ett svart tyg säkert fungera, eftersom det bara är den svarta baksidan som räknas som absorbator.

Denna typ av solfångare kommer dock inte i närheten av effektivitet som en "tvåkammarkonstruktion" som då är den modell jag har gjort, och i denna så skulle inte svart tyg fungera alls, så som jag ser det.

Hela vitsen med "min" konstruktion är ju att den "cirkulerande" luften som ska värmas upp hålls helt avskild från den isolerade värmekudden som bildas mellan plåten och den yttre plasten.
Principen är liknande som i ett inglasat uterum där glasdörrarna är stängda.
För absolut bästa effektivitet ska plåten i
vara så tunn som möjligt, men ändå helt lufttät, så att den inte drar tjyvluft.

Jag har ökat effektivitet ytterligare genom att borra ett 6mm hål i plåten, exakt rakt "bakom" fläkten.
Detta gör att det bildas ett effektivt vakuum i den yttre kammaren, och det ökar isoleringen och effektiviteten med 5-10grader under gynnsamma förhållanden. Nackdelen är att plasten bågnar lite "inåt" under drift...

Fläkten jag kör är denna:
http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/544-ostberg-kanalflakt-ck-160-b.html

man kan med fördel välja en kraftiga fläkt och experimentera med en steglös regulator, för det är ju kombinationen av utblåstemp samt luftvolymen som anger den totala effekten.

Igår nådde jag högsta noteringen än så länge.
Blå himmel, klockan tre på eftermiddagen och utetemp på ca 12grader.
Nästan 70 grader i utblåstemp!
Man brände sig på utblåsluften, och i detta fall var det klokt att köra med en effektiv fläkt, för tempen hade nog kunna nått kritiska temperaturer om jag hade haft en klenare fläkt.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
Att du drog luften på baksidan plåten hade jag missat helt, såg det nu på bilderna ja. Är detta mycket effektivare än att dra det på framsidan? Menar alltså om det finns något räknat på hur mycket effektivare det blir. Hade jag kört på den principen hade jag kunnat öka på infallsytan dryga 20%
 
Redigerat:
...absolut är tvåkammar-konstruktionen mycket effektivare än enkammar-variant.

Den stora skillnaden är att en enkammarvariant är känsligare mot avkylning och läckage ut mot "ytterglaset".

Du har också bättre möjligheter att optimera effekten genom variationer av flykthastigheten, luftgenomströmning osv. i en tvåkammarryp. Den fungerar i praktiken som en en värmeväxlare.

Om man ändå gör sig besväret att bygga en solfångare, så tycker jag absolut att man ska satsa på en tvåkammare.

Den stora skillnaden mellan dom olika varianterna kommer man nog märka först på senhöst och tidig vår.
Det är först när man närmar sig "gränsen" på om solfångaren fungerar som alla som "optimeringar" kommer att visa sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.