Nej, det är numera strikt förbjudet att sätta Handdukstork på cirkulationen.

Skälet är att vatten kan bli stående en lägre tid i torken, om ventilen/termostaten är stängd, och då kan det uppstå en legionella härd. Det vill man under inga omständigheter ha i vatten som kan komma att användas i en dusch.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Och det är tillåtet (men kanske olämpligt) med dolda skarvar på värmeledning. Undantaget som kom i senaste versionen av säkert vatten, är just fördelare. Då syftar man på ex. en golvvärmefördelare eller liknande, inte vilken T- koppling som helst.

Tittar man ex. på Uponors sortiment av pexledningar fär värmeledningar så har de speciella T- kopplingar som är avsedda att monteras i bjälklag, med avstick uppåt till radiatorer. Det verkar ju inte som en så gångbar produkt om dolda kopplingar skulle vara förbjudna.
 
Ser ut som blåa rör, gängat ett rör system. Kapa rören och gänga upp nya gänger och sedan press övergångar till prisol 15mm som bockas in i väggen sedan får ett bypass koppel kopplas för att inte bryta värmekretsen. Detta är förutsatt man kan sätta en lucka eller doslock under berörda skarvar. Det är mitt tisdagstips!

mvh
 
krilleman_215 skrev:
Vad är det för rör du har i golvet på ditt värmesystem? Lucka i taket i källaren är det bästa, då får du det snyggt och säkert! Men som redan sagt är det inte ett absolut måste.

Tänk då även på att köpa utrustning till din handdukstork som klarar ettrörs-system!
Jag hade det som en tanke, men jag har krypgrund under ingen källare så jag insåg att det förmodligen inte var någon bra idé. Men man kanske kan ha någon typ av "skvaller"-lösning som indikerar att en läcka uppstått, även om det är ner i en krypgrund?
 
Redigerat:
O
AndersMalmgren skrev:
I flerfamiljshus kan man göra så ;)
Jo tack jag vet :p Vi har så där jag bor.... Troligtvis en av de största energibovarna i huset....
1996 så tyckte de att det var en jättebra idé tydligen..... Själv inser jag att det kostar massa pengar:D
 
Hej. Ja just det, en NH-ventil har jag till, men nu insåg jag att den kräver ju utanpåliggande rör... hmm man tycker man har kollat upp allt.
 
Du släpper ut rören från vägg 40mm cc under NH ventilen sedan vinklar upp mot ventilen. Skall du elpatron spets till torken så skall vvs och elen släppas ut på samma höjd enligt nordhem, men själv brukar jag sänka värme rören ca 5cm extra.

mvh
 
:banghead:
Faaaaan! Det läcker... Då panntrycket i värmepannan inte höll sig uppe tog jag mig en titt i krypgrunden och visst droppade det där. :mad: Får väl vara glad att jag upptäckt det redan nu och att läckan var så kraftig som den verkar vara. Nu måste tätskikt och golvvärmen brytas upp. Hur lång tid tar det att torka bjälklaget efter 2-3 dagars läckage?

Då rören är kapade har jag ju inget annat val än att skarva om, dolt... men nu blir det med alla säkerhetsfunktioner som man kan komma på. Har ni några åsikter om mina förslag och tips om andra förslag?

1. Hur skarvar man dessa blå stålrör på absolut säkraste sätt? Verkar vara prisolrör (koppar i plasthölje?) som skarvningen gjorts till...
2. Dränrör ner i krypgrunden. För att enkelt se om det uppkommit en läcka och säkerställa att läckan inte går in i isolering/bjälklag. Om läcka uppstår kanske det t.o.m. går att åtgärda underifrån?
3. Läckagelarm? Finns det något läckagelarm som går att "montera" i golv?

*suck*
 
Faran över, och det blev inte så allvarligt som jag först trodde. Det var faktiskt en helt annan skarv som läckte för tydligen skarvar Älvsbyhus sina värmerör i golvet :eek:. En sådan skarv hade gängat upp sig lite när den andra skarven monterades.

Ibland är det skönt med krypgrund, grabbarna monterade ner botten nedifrån och kom åt rörskarven och kunde spänna den igen. Endast lite isolering som blev blött.

Nu monterar jag en skvallerslang från båda skarvarna så slipper jag detta igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.