Hej!
Orkar inte bila upp golvet i hemmabiorummet som jag gjorde med övriga källaren. Så jag ska lägga Wirsbo golvvärme i golvvärmeskivor som är 30mm höga. Ovan på detta kommer det sedan vara en spånskiva eller dyligt som det sedan ska limmas på en matta. Till detta har jag några frågor:
1. Ska jag lägga värmeskivorna kant i kant med väggen eller ska jag regla först ( med stål reglar och gips) och sedan lägga värmeskivorna kant i kant med gipsskivan?
2. Behövs det någon ångspärr innan spånskivan eller finns det spåskivor som klarar av detta?

Från början hade jag tänkt att lägga en platon mattan under golvvärmeskivorna men min VVS:are tror inte att golvvärmeskivorna klarar av detta?

Länk till Wirsbos schema:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...ite/Produkter/golvvxrme/page1000300134078.jsp

Vad tror ni?
Tack för er tid och era svar
/Sam

 
Följande hittade jag på Byggelits hemsida:
Om ett spånskivegolv skall monteras på ett underlag som behöver fuktspärras - som det här beskrivna - är vår rekommendation att använda en typ av fuktspärr som motsvarar Platon, Fuktspärren, Icopal Universal eller likvärdigt material, som är betydligt tätare än en plastfolie.

Så för att spara höjd så kan jag kanske våtskicktspärra golvet fast inte ända ut till väggarna där jag ändå ska regla väggarna och på så sätt få lite naturlig fuktvandring.

Vad tycker ni?

/Sam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.