Nu har vi köpt efter stressiga veckor med budgivning och besiktning.
Dock väntar ytterligare arbete med renovering och försäljning vår lägenhet.
Fått svårt att sova på kuppen. Så mycket att tänka på. Just nu ångest över att välja rätt mäklare.
Mer stress än glädje.

Några goda råd på vägen?
 
Välj i första hand en mäklare med god lokalkännedom om området, alltså någon som nyligen sålt många objekt i området, helst inom några kvarter.

och har du tid så gå på någon av mäklarens visningar, för att se hur det sköts.

Pressa mäklaren på en tidplan, en marknadsplan. Dvs. datum för visning, när budgivning skall starta (en kompis råkade ut för en mäklare som stack på 2v semester dagen efter visningen, budgivarna fick hålla sig i 2 veckor. Och även minst en reservplan, ifall ni inte får acceptabelt resultat vid första visning/budgivningsrundan. Och håll koll på att inte visningen visar sig infalla på Julafton eller liknande dag.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Och när släpper flyttångesten?
Längtar efter att sova gott igen.
 
Den släpper inte förrän du sitter i ditt nya hus.

Nu är det 15 år sedan, men jag känner igen mig.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
En sak till i mäklarvalet. Låt mäklarna ni pratar med beskriva HUR de tänker beskriva ert objekt. Känn på formuleringarma. Tar han fram det som kan sälja?

När vi sålde vårt förra hus, så misslyckades mäklaren totalt, tiden gick och vår nervositet steg. Han visade huset 5 eller 6 gånger, och fick igång en budgiving, där vinnaren sedan backade redan innan kontraktskrivningen (och det var en himla tur, för jag hörde sedan att hon backade ur även nästa köp, men då efter att ha skrivit på, och visade sig sakna finansiering).

Sedan fick han tag i 5 spekulanter en och en efter varandra, men alla misslyckades med finansieringen, banken sade nej till en efter en, och det handlade om betalningsanmärkningar och familjer som saknade fast inkomst.

Jag kunde inte fatta varför alla han fick tag i hade så svag ekonomi. Visserligen var jag missnöjd med hans sätt att beskriva huset i annonsen, men det kändes ändå orimligt.

Då kom jag på att vårt hus låg i ett område där det också fanns ett mycket stort radhusområde, som av olika anledningar hade lite dåligt rykte, både pga. "radhusgettokänslan" men även pga. närhet till andra otrevligheter (egentligen väldigt trevliga hus, men det ser lite trist ut på håll). Men vårt hus låg inte i den "dåliga" delen. Så jag skrev nästa annons åt mäklaren. Det enda jag gjorde var att lägga till "beläget på lugn villagata i ett gammalt och etablerat villaområde".

Till den visningen kom det en helt annan grupp av spekulanter, det var bara att titta på bilsamlingen utanför så såg man skillnaden, till de förra visningarna kom alla i mer eller mindre rostiga, nästan skrotbilar. Efter min omskrivning var gatan fullparkerad med Nya BMW och Audi. Och vi fick huset sålt 3 dagar senare.

Så tänk efter, hur kan en spekulant tolka beskrivningen.
 
  • Gilla
MRK och 2 till
  • Laddar…
Saltis skrev:
Nu har vi köpt efter stressiga veckor med budgivning och besiktning.
Dock väntar ytterligare arbete med renovering och försäljning vår lägenhet.
Fått svårt att sova på kuppen. Så mycket att tänka på. Just nu ångest över att välja rätt mäklare.
Mer stress än glädje.

Några goda råd på vägen?
Är det absolut nödvändigt att renovera lägenheten? Hur mycket tid och pengar beräknar ni att ni måste lägga och hur mycket räknar ni med att försäljningspriset ökar tack vare detta?

Är det lite pengar det handlar om så strunta i det. Köparen kanske ändå inte har samma smak.
Är det mycket pengar så kanske det kan vara värt att anlita hantverkare och själv spara krafterna tills det är dags att hugga in på det nya stället. En målare hinner mycket på ett par dagar. Kanske till och med är ROT-avdragsberättigat?
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Ja. Vi kommer anlita hjälp för att måla om och slipa golven. Tre barn har satt sina spår, ritade väggar och bortpillade tapetskarvar.Tror det lönar sig att fixa då lägenheten i övrigt är som ny (el, stammar, kök, badrum). Eller vad säger ni?
 
Sålde vår lght nyss och renoverade golv och väggar på inrådan av mäklaren (Erik Olsson). Fick mer betalt än förväntat, sen om det berodde på renovering eller inte kan man bara spekulera i, men fräscha golv och neutrala väggar redo att måla /tapetsera funkar på mig iaf..
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.