Jag står i begrepp att flytta ett äldre hus till en ny tomt, huset kommer rivas i annat fall. Jag har nu funderingar kring hur jag bäst gör grunden på den nya tomten. Den nuvarande grunden består av huggen granit vilket de snickare jag pratat med är både väldigt svårt att få tag i och dyrt. Dessvärre går det inte att återanvända den gamla grunden då huset flyttas i ett stycke och själva flytten går på några timmar.

Jag är helt novis på det här med husgrunder, vad ska jag välja för att det ska passa? Det är ett falurött hus byggt 1910 på ca 100 kvm.
 
Ni kan inte palla upp huset innan, flytta granitgrunden till det nya stället och sedan kommer huset till sin gamla grund på det nya stället?

Timmerhus?
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Hej
Du kanske kan kolla på StEriks eller Benders om dom har några lämpliga murar man kan göra en grund av. StEriks har även en murbeklädnad som ser ut som granit.
 
Huggen granit är både snyggt och tekniskt överlägset moderna cementbaserade gjutna material eftersom den inte suger någon fukt. Dock anses det ofta för dyrt idag. Men eftersom du har en befintlig granitgrund tycker jag också du bör undersöka möjligheterna att återanvända den som thestrut skriver. Kolla också upp vad alternativet ny granitgrund skulle kosta. Många snickare tenderar avfärda saker de har dålig koll på som dyrt och svårt utan att det riktigt behöver vara så. Dvs prata med några som kan traditionella granitgrunder.

Alternativet är väl annars att mura upp en grund av tex lecasten som sedan putsas på ett traditionellt sätt med spritputs. Avråder från allt som försöker se ut som något det inte är. Brukar bara se konstigt ut.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Macarus skrev:
Huggen granit är både snyggt och tekniskt överlägset moderna cementbaserade gjutna material eftersom den inte suger någon fukt. Dock anses det ofta för dyrt idag. Men eftersom du har en befintlig granitgrund tycker jag också du bör undersöka möjligheterna att återanvända den som thestrut skriver. Kolla också upp vad alternativet ny granitgrund skulle kosta. Många snickare tenderar avfärda saker de har dålig koll på som dyrt och svårt utan att det riktigt behöver vara så. Dvs prata med några som kan traditionella granitgrunder.

Alternativet är väl annars att mura upp en grund av tex lecasten som sedan putsas på ett traditionellt sätt med spritputs. Avråder från allt som försöker se ut som något det inte är. Brukar bara se konstigt ut.

Spritputs??? Det var ett nytt ord...:)
Efter googling är jag med....
 
ImageUploadedByByggahus.se1400656897.762963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir gjuten sula och 3 lager leca:)
Såhär långt har jag nu kommit:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.