Yipee – men…

Efter frenetiskt letande och frustrerande budgivningsprocesser sa fick vi slutligen chansen att kopa en riktigt fin tomt I Alvsjo, Stockholm genom Götenehus och vi slog till direkt. Nu ska har byggas hus!
Men...jag har redan borjat undra over det faktum att det ar sa svart att fa saljaren att vara aktiv? Ska jag behova stalla en miljon fragor (och inte ens fa svar pa dem...)? Borde hon inte driva pa processen och leda oss fram till det hus och de losningar vi vill ha?

Na, vi har ju redan skrivit under, sa nu ar det kanske inte sa brattom langre. :-/ Kanske finns det mera lattillganglig information har ute i cyberrymden fran nagon som byggt och ar villig att dela med sig av sina erfarenheter?

Vi siktar pa att bygga ett 2-plans Moholm, men den forsta fragan ror i vilken grad det ar praktiskt och ekonomiskt mojligt att onska (krava?) forandringar fran standardutforandet? Hur langt kan man ga? Andra planlosningar invandigt borde val ga att losa. Om jag vill borja andra utsidan, blir det svarare da? Forlanga huset och lagga ett garage inbyggt i huskroppen? Flytta huvudentre till gaveln eller rent av till andra sidan? Vaxla plats pa vaningsplanen for att fa battre utsikt?

Vem vet hur flexibla Götenehus ar i detta? Kan de rita om och lata bygga nagot som optimerats till tomten och man bara betalar for de faktiska skillnaderna i byggkostnad sa vore det ju valdigt trevligt. Om de daremot sager ”Visst”, men straffar oss med en halv miljon extra for besvaret att behova andra nagot sa ar det ju en non-starter. (Jo, visst hade det varit enklare om saljaren hade behagat svara pa fragor...)

Tacksam aven for andra kloka saker som jag ska begara nu i borjan istallet for att forsoka fa till de sista 3 veckorna fore inflyttningen!
 

Roligt, vi letade också tomt i Älvsjö och hade tidigt kontakt med Götenehus, dock blev det inte så till slut. Vi hade kontakt med John Leijdström på mörbykontoret., han va bra att ha att göra med.

Jag vet att man kan förlänga huset i sektioner om 60 cm tror jag. vi blev även erbjudna att flytta fönster, ändra fönsterstorlek och flytta innerväggar, om det gjordes i ett tidigt skede och inte vid alltför många tillfällen så var det inget problem (=kostnad), vet inte om det var ett speciellt deal eller om det gäller generellt.

spegelvända huset kan man väl alltid. De var också flexibla vad gällde köksutformning med placering av köksfläktar, bänkar mm.

Du måste kunna få prisuppgifter på detta direkt.

Mvh/Abbe


 
Vi är nyinflyttade i vårt Götenehus. Man får rita om husen som man vill kostnadsfritt, (vi spegelvände huset, lät bygga igen öppning i bjälklaget för att få ett extra rum, delade av ett stort rum till två, förstorade tvättstuga och badrum nere en aning) Det går att förstora huset också, men då kostar det såklart extra. Om man "köper" deras ursprungsritningar rakt av får man 25.000 i rabatt.
Detta var iaf vad som gällde när vi i juni i fjol bestämde oss för Götenehus.
 
Tack for hjalpen med info - det later ju lovande. Det kanns bra att vara lite "bevapnad" nar jag far fatt I saljaren!
Och, trots att jag var lite extra grinig igar sa tror vi fortfarande att det hela kommer att bli suuuperbra nar allt blir klart. Tomten ar fin, vi alskar laget och aven utan huskopskravet som var kopplat till tomten sa hade vi nog haft Gotene hogst upp pa onskelistan. Fina hus tycker jag, och det kanns bra att de tar hela ansvaret utan att gomma sig bakom saljarbolag eller andra entreprenorer.

En annan konkret fraga - om de bygger huset, ska man da ha dem att gjuta platta och dra el och avlopp ocksa till framtida garage och uteplats pa samma gang? Vad vore rimliga priser pa sadana extrainsatser?
 
Sådana grejer tog vi direkt med underentreprenören – det blir billigare.
 
Hm - jag kanske har gjort ett felaktigt antagande att det kommer gubbar (hellre demer!) i Goteneoveraller och spikar sa svetten lackar... De hyr alltsa troligare in andra entreprenorer och lagger pa en rimlig (eller orimlig) vinst for att ta ansvaret och risken. Da bor det ju absolut bli billigare att kopa extratjansterna direkt fran underentreprenoren pa sadant dar risk och ansvar inte ar nagon storre fraga. Tack for upplysningen.

Nagon slags input om hur mycket slantar jag ska rakna med att lagga undan?
 
For ovrigt vill jag annars bara lagga till att jag ventilerat mina synpunkter med hussaljaren, och att vi numera ar sams igen! ;)
 
Hmm... många frågor blir det!! Hade nog varit bäst att reda ut dem innan signaturen hamnade på pappert!?  :-? De flesta hus leverantöer idag är väldigt flexibla bara man driver på det själv, dock till en "orimlig" merkostnad.

Hoppas du står på dig!!  :)
 
Menar du att man borde fraga forst och skriva pa kontrakt efterat..? Ar det inte fegt? :cool:
Sanningen att saga sa var det inte mycket att fundera pa nar vi val fick chansen att kopa helt ratt tomt i bra lage till rimligt (naja...) pris och utan budgivningskarusell. Vi var sa innerligt trotta pa att de pa ena handens fingrar raknade riktigt fina tomter vi stott pa trissades upp mellan 700.000 till 1,1M over utgangspris. Att sedan ocksa Moholm ar ett i vara ogon snyggt hus som passar oss fint, och Gotenehus har fatt finfina rekommendationer av de jag kanner som har byggt med dem gjorde det latt att skriva pa.
Alla detaljer det far vi losa nu efterat. (Och vi vet vad vi ger oss in pa - vi skulle en gang bygga med Modulent pa liknande premisser och det var en katastrof, det visade sig att det inte ens gick att fa bygglov pa det hus de salde... Nu hade de missat lite i avtalet om tomten, sa i slutanden salde vi den vidare till god fortjanst utan att det blev nagot Modulenthus byggt dar ;D. Jag borde kanske inte vara sa skadeglad aven nu 10 ar senare?) Den har gangen hade vi i alla fall studerat detaljplanen innan!!!

Himla tur att den har siten finns med vanliga sjalar (? Blir lite konstigt utan svenskt tangentbord pa laptopen?) som tar sig tid att besvara ens funderingar. Annars far man val tanka pa Roosevelts:

"The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood; who strives valiantly; who errs and comes short again and again, who knows the great enthusiasms, the great devotions, and spends himself in a worthy cause; who at best, knows the triumph of high achievement; and who, at the worst, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who know neither victory nor defeat."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.