Hej på dig!

Ah, så spännande, gratulerar till ert kommande husbygge 😃!

Och ja, det stämmer fint!
Vi bygger nr 11 med Movehome. Ett 1 1/2 plans hus där vardagsrummet går ut i vinkel. Huset är på 158 m2 och kommer kläs med liggande panel.

Hoppas vi får se lite av ert husbygge också när det drar igång!
Lycka till ni med 👍!

😊/C




Silver 60 skrev:
Hej!
Jag och sambon är också på gång att börja bygga snart. Markarbetena beräknas börja i Maj och även vi bygger på sandjord. Husleveransen kommer vid midsommar ungefär. Vi bygger på delad entreprenad med Bra Hus som husleverantör. Känns mycket bra så här långt. Det blir ett enplans vinkelhus på 146 m2 och ett dubbelgarage på 60 m2 med golvvärme. Har för mig att jag läst att även ni bygger ett vinkelhus :) Ska följa din tråd här med spänning för vi ligger ju nästan samtidigt i planeringen. Lycka till !!
 
vilpi skrev:
Färdigbyggda hus är skattebefriade.
Hus under uppförande och tomter betalar 1% i fastighetsavgift, ingen övre gräns.
Okej, tack för att du redde ut den frågan. 😊!
 
ChristinaH skrev:
Hej på dig!

Ah, så spännande, gratulerar till ert kommande husbygge !

Och ja, det stämmer fint!
Vi bygger nr 11 med Movehome. Ett 1 1/2 plans hus där vardagsrummet går ut i vinkel. Huset är på 158 m2 och kommer kläs med liggande panel.

Hoppas vi får se lite av ert husbygge också när det drar igång!
Lycka till ni med !

/C
Tack så mycket!
Ja vi får se om jag har nån lust att blogga husbygget men lite bilder kan man ju alltid skicka upp här. Såå spännande det blir !! Vi håller alla tummar för att våra husbyggen ska flyta på och att vi får bra byggare som värdesätter kvalitét i sitt yrkesutövande. Och varför inte att nåt blir lite billigare än man räknat med ibland, för attans vad pengarna rullar på. Har redan betalat över 100000:- för avstyckning, bygglov, avloppsansökan, bergvärmeansökan m.m.:eek:
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L
ChristinaH skrev:
Tror att vi kom undan rätt hyfsat i pris isf, betalar 125 000 för VA.
Vi sparade 40.000 på att inte ansluta dagvatten, utan bara färskvatten + spillvatten.
Dagvattnet tar vi hand om lokalt (LOD) i en stenkista.

Men då ska ju kommunen ha differentierad taxa för detta samt att er mark vara lämplig.
Sandmark bör väl vara duktig på att ta undan vattnet lokalt, om nu inte grundvattnet står väldigt högt där.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Silver 60 skrev:
Tack så mycket!
Ja vi får se om jag har nån lust att blogga husbygget men lite bilder kan man ju alltid skicka upp här. Såå spännande det blir !! Vi håller alla tummar för att våra husbyggen ska flyta på och att vi får bra byggare som värdesätter kvalitét i sitt yrkesutövande. Och varför inte att nåt blir lite billigare än man räknat med ibland, för attans vad pengarna rullar på. Har redan betalat över 100000:- för avstyckning, bygglov, avloppsansökan, bergvärmeansökan m.m.:eek:
Mm, det tickar lätt på!!!
Vårt bygge ska förhoppningsvis inte bjuda på så många fler överraskningar nu (total entrepenad) men man vet aldrig känns det som...

Jag håller tummarna för er också (börjar bli ngr st nu haha).
Vore jätte kul att se lite bilder!

Hade jag skolat om mig nu hade det nog blivit ngt inom byggbranschen, läser och tittar på det mesta jag kan komma över. Tycker att det är så roligt och intressant 😃!
 
Mikael_L skrev:
Vi sparade 40.000 på att inte ansluta dagvatten, utan bara färskvatten + spillvatten.
Dagvattnet tar vi hand om lokalt (LOD) i en stenkista.

Men då ska ju kommunen ha differentierad taxa för detta samt att er mark vara lämplig.
Sandmark bör väl vara duktig på att ta undan vattnet lokalt, om nu inte grundvattnet står väldigt högt där.
Intressant! Ska kolla detta med sambon 😊.
 
ChristinaH skrev:
Okej, tack för att du redde ut den frågan. !
Om man ser på kostnader ur en mer positiv aspekt, dvs besparingar, så ger (den nyligen utökade) befrielsen från fastighetsavgift ägarna till ett nybyggt hus en besparing på ca 100.000kr under de 15 första åren.
Kanske kan man känna sig lite gladare om man försöker tänka på detta faktum när alla stora fakturor dimper ner i brevlådan. :)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Mm, det tickar lätt på!!!
Vårt bygge ska förhoppningsvis inte bjuda på så många fler överraskningar nu (total entrepenad) men man vet aldrig känns det som...

Jag håller tummarna för er också (börjar bli ngr st nu haha).
Vore jätte kul att se lite bilder!

Hade jag skolat om mig nu hade det nog blivit ngt inom byggbranschen, läser och tittar på det mesta jag kan komma över. Tycker att det är så roligt och intressant !
Jo då, det kommer nog att ticka på...ni har ju planer på ett garage med. Där blir det många slantar som ni kanske inte har med i totalentreprenaden. El till den, elektrisk portöppnare, ev värme(kanske inte behövs i Skåne??), plattor utanför. Trädgården med gräsmattor, träd, häck, ett uterum är väl ett måste, iaf ett trädäck vill ni väl ha. Och en massa prylar att pryda ert nya hem med.

Ja visst är det roligt att planera för familjen och framtiden:)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Om man ser på kostnader ur en mer positiv aspekt, dvs besparingar, så ger (den nyligen utökade) befrielsen från fastighetsavgift ägarna till ett nybyggt hus en besparing på ca 100.000kr under de 15 första åren.
Kanske kan man känna sig lite gladare om man försöker tänka på detta faktum när alla stora fakturor dimper ner i brevlådan. :)
Ja, det stämmer någorlunda med vad jag har hört (7000 kr/år).
Och vist gör det en lite gladare 😃👍!
 
Silver 60 skrev:
Jo då, det kommer nog att ticka på...ni har ju planer på ett garage med. Där blir det många slantar som ni kanske inte har med i totalentreprenaden. El till den, elektrisk portöppnare, ev värme(kanske inte behövs i Skåne??), plattor utanför. Trädgården med gräsmattor, träd, häck, ett uterum är väl ett måste, iaf ett trädäck vill ni väl ha. Och en massa prylar att pryda ert nya hem med.

Ja visst är det roligt att planera för familjen och framtiden:)
Mm, det är allt det där som jag och sambon sitter och dividerar om på kvällarna...

Garaget kommer att ha värme och vara isolerat. Även vi söderut åker på en och annan vargavinter och temperaturer som kryper långt ner 😊.

Det där med plattor dock, många hävdar att det mest bara är jobb. Det är absolut det snyggaste alternativet men varken jag eller sambon är överförtjusta i starka bekämpningsmedel eller att rensa ogräs. Överväger således asfalterad uppfart.

Vi kommer att satsa på ett ganska stort trädäck åt väst där vi förhoppningsvis kommer att inta många härliga kvällsmål 😊.
Inget uterum, tänkte nöja oss med att spänna upp ett stort stycke segelduk. Min passion är att odla så i framtiden önskar jag hellre ett fint litet växthus som luktar gott av härligt solmogna tomater och där klassar med vindruvor hänger tjockt 😊.

Mm, the list goes on and on...
Och allt det där ska bekostas av den vinst vi gör när vi säljer vårt hus...
Bara det att mäklaren gjorde sitt besök här härrom dagen och det ser inte särskilt ljust ut...

Nåväl, gräs har vi råd att så i a f 👍 😃
 
Ska bli kul att följa :) Vi tittade lite på move 11 också, men planlösningen var inte riktigt det vi önskade i slutändan så det blev Hjältevadshus. Lycka till!

/Micke
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hallå där!
Tack ska du ha!
Vi var också intresserade av Hjältevadshus, har en kollega som har byggt med dom och som är jätte nöjd 😃!
Tyvärr har dom inte längre kontor här i K-stad utan har flyttat till Halmstad. Hade lite kontakt med deras säljare där men det rann ut ut sanden.
Ja och lycka till med ert hus 😊👍!

/C

mike85 skrev:
Ska bli kul att följa :) Vi tittade lite på move 11 också, men planlösningen var inte riktigt det vi önskade i slutändan så det blev Hjältevadshus. Lycka till!

/Micke
 
Hallå igen 😊!

Besökte tomten i lördags då vi ändå körde förbi på väg till goda vänner!
Och det är egentligen inte förens nu som jag till fullo förstår att vi faktiskt är på väg vidare 😊.
Blev lite förskräckt dock då huset såg så himla småttigt ut när man tittade på förberedandet av husgrunden.
Samtidigt såg garaget ut att kunna bli rätt stort... Hm, undrar lite för mig själv hur det gick till 😝

Men våra bekanta lugnande och försäkrade oss att det hade sett lika litet ut då utsättning och markarbetet av grannarnas hus hade påbörjats.

Verkar som om plattan påbörjas på fredag. Funderar lite över det här med bränntiden... Kommer isf stå ca 2 veckor innan de går vidare med arbetet (om jag har förstått saken rätt).
Har läst en del på forumet och rekommendationerna är ju att plattan ska bränna väldigt länge (olika länge beroende på vilket golv man planerar anlägga och beroende på om man har golvvärme eller ej). Samtidigt har sambon hört talas om företag som endast låtit plattan bränna ett dygn...
Nåväl fuktmätning av plattan kommer ju att utföras.

Lite nya bilder 😊.

ImageUploadedByByggahus.se1396944345.186524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1396944378.202627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1396942656.725341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Östlund och 2 till
  • Laddar…
Angående betongen och brinntid så beror det på ut vilken aspekt man menar.
Innan man lägger klinker så bör betongen vara någon (två?) månader, detta har att göra med att den krymper och rör sig lite första tiden.
För hållfasthetens skull så kan man oftast ställa dit huset redan dagen efter.
Sen är det, precis som du själv skriver, bra att även hålla koll på fuktigheten i betongen innan man täcker den med ångspärr (under tex parkettgolv) eller tätskikt (badrum/tvättstuga).
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L
Tillräcklig hållfasthet når betongen snabbt. En dag - en vecka kan man kanske generalisera beroende på hur betongen är blandad och under vilka betingelser den har härdat. Har det t.ex. gjutits i närheten av 0°C med en betong utan accelerator eller extra cement så går det givetvis inte att resa ett hus där dagen efter. Men kanske efter en vecka. Vi gjöt en het dag, dagen innan midsommarafton, den plattan tålde nog ganska garanterat ett omöblerat hus utan snölast på taket redan dagen efter.

3 månader är en bra tumregel att låta det gå innan man klinkrar.
Det kan säkert gå bra tidigare, men många brukar anse att 3 månader är det som gäller, framförallt om man ska stå för några garantier.
Även här går det att trixa med betongen om det är viktigt att kapa tid. Jag är inte riktigt säker på vad man förkortar krymptiden med, men kan tänka mig att lägre sättmått på betongen är gynnsamt.


Sen ska det komma ner till tillräckligt lågt fuktillstånd innan man bygger in med tät plast/golv, sätter träkonstruktioner mot osv.
Jag gjöt med "standardbetong" och vidtog inga direkta åtgärder för att accelerera torkningen, och hade en tillräckligt torr platta efter ca 9 månader. (Ja, jag mätte korrekt i borrat hål med kalibrerad fuktgivare.)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.