Ett fult klinkergolv ska bytas ut mot parkett i sovrummet. Efter sju sorger och åtta bedrövelser med ett fuktskadat badrum som kom i mellan så har jag nu börjat riva.
Klinkerplattorna släpper fint men under dessa ligger en limmad gipsskiva. Gipset släpper i 5 cm bitar och nu är jag för psykets skull i behov av fiffiga tips på någon effektivare metod än kobenet, hammaren och morakniven.

Säg att det finns någon mirakelmetod!?
 
Skulle en mattborttagare kunna vara min kompis i detta projekt?
 
Kan du riva bort spånskivan också? Nytt golvspån är inte speciellt dyrt och kanske sparar ganska mycket tid.
 
Exostor skrev:
Kan du riva bort spånskivan också? Nytt golvspån är inte speciellt dyrt och kanske sparar ganska mycket tid.
Det får bli plan b.
 
Jag ger upp, gipset får ligga kvar. Det går hyfsat enkelt att skrapa bort klinkerfixen med barkspade. Jag får lägga parketten ovanpå. Dock så funderar jag på om jag måste spackla igen spåren efter golvvärmekabeln som låg infälld i gipset? Spåren är ca 4-5 mm breda.

Det känns som att det kanske är onödigt jobb?!
 
Det är aldrig för sent att ge upp ;)
 
Om du lägger parkettskivor/klickgolv (alltså inte "äkta" parkett) och lägger dem vinkelrätt mot spåren så ska det inte vara några problem. Om de ligger i linje med spåren däremot så kan det bli problem om en skarv hamnar i ett spår. Känns det osäkert så går det på några timmar att spackla i lite gipsspackel.
 
Exostor skrev:
Om du lägger parkettskivor/klickgolv (alltså inte "äkta" parkett) och lägger dem vinkelrätt mot spåren så ska det inte vara några problem. Om de ligger i linje med spåren däremot så kan det bli problem om en skarv hamnar i ett spår. Känns det osäkert så går det på några timmar att spackla i lite gipsspackel.
Exakt det är ett parkett modell klickgolv som ska in och jag tänkte lägga parketten vinkelrätt över spåren som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.