Hej!

Jag undrar vad som är mest ekonomiskt förmånligt av att använda torktummlare eller torkskåp, vilken maskin drar mest ström?
 
Torktumlare e mer energi snålt (eller mindre dyrt rättare sagt) :)
 
Torkskåp är mer enegisnålt !! om man tänker som jag:

de flesta grejer man tvättat torkar ju ändå över natten, så man hänger in sockar o kallingar/trosor i TS o låter dem torka va sig självt alltså, skulle man behöva snabbtorka dem sätter man på den bara. Skulle man haft en torktumlare måsta man ju köra den varenda gång. Ska nu bygga nytt o tänker göra samma på nya stället, dvs köper bara ett torkskåp o anv det som torkställning. (t-shirts mm hänger vi på galge på en stång vid sidan av.

DD
 
Pasta skrev:
Torkskåp med återvinning:

[länk]

Energisnålast är nog ändå att ha en avtuktare i tvättstugan och hänga all tvätt på sträck.

Tycker egentligen inte att torkskåp och hängtorkning ersätter torktummlaren, torktumlaren är överlägsen i funktion när det gäller frotté och duntäcken.

Torktumlare med värmepump energiklass A+++:

[länk]


/Patrik
Intressant att läsa om nya maskiner med egen återvinning! Apropå energisnålast, undrar om inte torklina i tvättstugan + FTX/FLVP är totalt sett det energisnålaste alternativet... ;)
 
C
ClasseClas skrev:
Apropå energisnålast, undrar om inte torklina i tvättstugan + FTX/FLVP är det totalt sett det energisnålaste alternativet... ;)
Jag tror det energisnålaste är att hänga utomhus! ;D
 

Jag håller med ClasseClas, i nybyggda hus med FLVP och stora luftflöden går det utomordentligt fort att torka inomhus, och på vintern är det bara bra att få upp luftfuktigheten lite, det ökar bara energiuttaget i FLVP och komforten.

/Abbe
 
cpalm skrev:
[quote author=ClasseClas link=1148072126/0#4 date=1148329742]Apropå energisnålast, undrar om inte torklina i tvättstugan + FTX/FLVP är det totalt sett det energisnålaste alternativet... ;)
Jag tror det energisnålaste är att hänga utomhus!  ;D[/quote]
Visst ;D, men med bivillkoret att tvätten inte längre håller sig pollenfri, vilket är ett absolut krav i min familj.
;)
 
personligen så väljer jag en torktumlare även om den kostar några kronor mera att driva om året eftersom det är överlägset smidigast att ha en tumlare.
Vi kastade ut vårat torkskåp och ersatte det med en tumlare eftersom det är så skönt att slippa hänga upp varenda liten strumpa...
(Och det kanske är billigare att driva en tumlare?)
 
Vi ska lyxa till det med båda två, har blivit lite bortskämd att bo i bostadsrätt! :)
 
cpalm skrev:
Jag tror det energisnålaste är att hänga utomhus!  ;D
Hur menar du nu? Menar du att vi i Sverige kan hänga tvätten utomhus året runt med fullgott resultat? Försök istället att ge seriösa svar. Det tjänar alla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.