Kanske en dum fråga men jag är ingen snickare och jag ska bygga en altan/trädäck ca 8,5 x4 m. Och därför undrar om jag lan bygga en sån med en sån såg. Tänkte köpa den här http://www.jula.se/productpictures/152751 Produktfakta

Effekt:
1050 W
Varvtal:
5000 rpm
Sågkapacitet 90°/90°:
50x305 mm
Sågkapacitet 45°/90°:
30x305 mm
Sågkapacitet 90°/45°:
50x205 mm
Sågkapacitet 45°/45°:
30x205 mm
Sågkapacitet:
45°/45° 30x205 mm, 45°/90° 30x305 mm, 90°/45° 50x205 mm, 90°/90° 50x305 mm
Kabellängd:
2 m
Spänning:
230 V
Vikt:
10 kg
 
Ja.
 
Nej tyvärr, du måste ha en Festool Kapex...

Jodå, det går utmärkt!
En ide kan vara att köpa en ordentlig klinga till sågen, originalklingan på billigare sågar brukar vara rätt kass
 
ullberg
Om du ska ha många stolpar kanske kapkapaciteten var lite i underkant (den tar inte en 70x70), men det kanske man kan handsåga / ta med annan maskin. Annars ser jag inte varför det inte skulle gå.

Jag byggde ett däck och spång på landet, kanske 10x5 + 15x1, där själva trallen var modell fetare (45x195 som trall) med en Ferm (julas andra märke), om än med en lite större klinga. Det var ju inte världens trevligaste känsla, men funkade gjorde det allt, den går fortfarande ett par år och några småprojekt senare.

/U
 
Tror det går bättre med bräder och skruv? :cool:
 
  • Gilla
JoakimJohansson och 3 till
  • Laddar…
S
ullberg skrev:
Om du ska ha många stolpar kanske kapkapaciteten var lite i underkant (den tar inte en 70x70), men det kanske man kan handsåga / ta med annan maskin. Annars ser jag inte varför det inte skulle gå.

Jag byggde ett däck och spång på landet, kanske 10x5 + 15x1, där själva trallen var modell fetare (45x195 som trall) med en Ferm (julas andra märke), om än med en lite större klinga. Det var ju inte världens trevligaste känsla, men funkade gjorde det allt, den går fortfarande ett par år och några småprojekt senare.

/U
man måste inte kapa allt i elkapen. handsåg finns.
elkap är skönt till trallen då det är många snitt
 
ullberg
SBH skrev:
man måste inte kapa allt i elkapen. handsåg finns.
Vilket väl var exakt vad jag skrev, eller?
 
S
ullberg skrev:
Vilket väl var exakt vad jag skrev, eller?
men va fan bara för att jag missa :p (y)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Det går också bra med den här sågen. Tar kanske lite längre tid, men om du skippar ett pass på gymmet i stället, så har du vunnit tillbaka den tid du förlorat.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
En cirkelsåg hade varit kanon. Den kapar kanske inte 70*70 men den klarar lätt allt det andra
 
Tack för tips
 
Jag tycker inte att varken cirkelsåg eller handsåg ersätter en gerkap. Ändkapning tex. blir ju 100 ggr omständligare med cirkeln än gerkapen.
 
Stefan N skrev:
Jag tycker inte att varken cirkelsåg eller handsåg ersätter en gerkap. Ändkapning tex. blir ju 100 ggr omständligare med cirkeln än gerkapen.

Menar du att man skall stå och kapa alla brädor en och en istället för att lägga upp en bräda och kapa alla på ett och samma snitt
 
En ny fogsvans räcker om du ska njuta av vårsolen under påskhelgen och samtidigt snickra på din altan...
Glöm inte vinkelhake....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.