Jag skulle lyfta frågan till en annan part på försäkringsbolaget. Upplägget stinker och kan orimligen representera bolagets officiella ståndpunkt.
 
Tror du? Hur gör man det? Begär ny reglerade?
 
Ja, det är ju så man får gå tillväga ja. Men jag funderar på vad man kan kräva? Vad är rimligt?

Jag skulle ju vilja kräva att badrummet uppförs enligt gällande nya branschregler(säkervatten o bkr) samt behörighet i bkr. Och ett grundavtal med start o slutdatum.
 
Att kräva att de följer branschregler känns väl rimligt. Start o slutdatum kan vara värre. För antingen är datumet för tight, och då kanske det inte är rimligt, eller så borde man kunna sätta något rejält relaxat, som de inte rimligen kan neka, typ start senast 1a Augusti och klart före Jul. Men då finns ju risken att de faktiskt drar ut på det, eftersom de ju "har rätt" till det.
 
Jag har nyligen haft ett vattenskada som ersatts av försäkringsbolag. För att försäkring skall gälla framöver för den utförda reparationen, så är viktigt att det är du som villaägare som blir fakturerad av entrepenörerna. Sedan betalar bolaget dig. Försäkringsbolaget får inte ensidigt välja entrepenör utan det skall ske i samförstånd med dig. Du har rätt att neka till en av försäkringsbolaget föreslagen entrepenör om det inte känns okej.

Jag tycker du skall begära in offerter från ett antal entrepenörer och välja den du vill ha utifrån de kriterier man alltid har. Goda referenser, pris och vad som "känns rätt". Skicka förslag till skadereglerare som har att acceptera eller komma med ett bättre förslag. Om han accepterar så är det bara att dra igång jobbet. Kom ihåg! Skaderegleraren kan aldrig tvinga dig till att acceptera en entrepenör om det inte känns rätt! Det är ditt hus det gäller - inte skadereglerarens. Visserligen finns skrivelser i försäkringsbolagens villkor som säger typ: "reparation enligt branschstandard på ett kostnadseffektivt sätt". Men det får ju finnas gränser. Rätt behörighet är ju minimikrav. Det skall entrepenören kunna uppvisa.

Se till att ha så lite kommunikation så möjligt per telefon, Mail är det som gäller så det inte råder nån tveksamhet om vad som överenskommits. Min skadereglerare kunde lika gärna ha försörjt sig som bilskojare, så jag kände direkt att det var viktigt med skriftlig kommunikation.

Lycka till!

//LocTite
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Tack för den infon. Enligt infon vi fått hittills vill Moderna betala entreprenören direkt vad det verkar. Men allt är lite oklart fortfarande. De kommunicerar väldigt dåligt. Och allting verkar ta faaaantastiiiskt lång tid. Fast jag har en känsla av att när regleraren fått kalkylen kommer företaget dyka upp dagen efter fast vi inte ens hunnit läsa e-posten......
 
Varför är det viktigt att jag blir fakturerad, inte försäkringsbolaget?

Borde inte kalkylen och ärendet vara likaställt med kvitto? Är det om vi tex byter försäkringsbolag?
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Varför är det viktigt att jag blir fakturerad, inte försäkringsbolaget?

Borde inte kalkylen och ärendet vara likaställt med kvitto? Är det om vi tex byter försäkringsbolag?
Uttryckte mig oklart tidigare....
Det handlar inte om en framtida försäkring skall gälla eller inte. Det handlar om att det kan bli juridiskt knepigt för dig att reklamera jobbet som entrepenören utför(om det nu skulle bli nödvändigt....).

Om du upptäcker efter ett år att jobbet blivit felaktigt utfört och du inte har papper på att det faktiskt är du som köpt jobbet, då kan det bli svårt att driva anspråk mot entrepenören.

//LocTite
 
Redigerat:
I vårt fall har de rivit del av ett annat rum för att undersöka skadeorsaken. Borde det funka att låta föreslagen entrprenör reparera detta och sedan ta ställning till badrummet, eller är allt i ett paket?
 
Vi skrev brev till "kundombudsmannen"= O kärt barn har olika namn på fb. När jag började klaga att deras ombud inte hade svarat på nästan 6 månader visste de inte var e-mail hade tagit vägen då kundombudsmannen hade gått i pension. De ska ha behandlat klagomålet inom 3 månader.

Den enda räkning jag har fått från entreprenören är merarbete som jag har beställt. Endast räkning för jourutryckning ställdes till mig som jag lämnade till försäkringsbolaget. Jag har en bekant som olika hantverkare har utfört arbete två gånger pg de satte upp en vägg snett i badrum. Sedan började vatten läcka och Nu har fb bara betalat till den större entreprenören och hållit inne pengarna till den lilla rörmokaren. Varför har de gjort så om nu allt ska gå via dig? I detta fall förstår jag inte riktigt varför fb betalar till dem separat. Det måste ha varit bättre att en under entreprenör beställs via en huvudentreprenör för oss som beställare. Huvudentreprenören behöver inte ha certifierade för allt utan de tar in underentreprenörer som förhoppningsvis har aktuell behörighet.

Ta reda på hur mycket de tänkte ersätta och sätt det i relation att du inte kan utnyttja rot och att du själv får välja entreprenör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det brukar väl funka så att FB har kontakt med en byggare (eftersom det oftast ska rivas först) och han får hela jobbet, han i sin tur lejer in UE som elektriker rörkrökare och plattsättare, eller vad som behövs
Är nog inte så många firmor som har alla yrkesgrupper...

Jag har gjort lite vattenskade badrum och då har jag jobbat som UE åt lite större byggföretag.

Ring upp entreprenören och be att få firmanamnen på de som kommer vara inblandade i din skada, sen kollar du upp dom

Tror du kan vara lugn (hoppas jag)
 
Nino - tack för bra tips. Det låter som en bra ide. Skall försöka hitta referenser på plattisen i alla fall. Brukar det vara seriösa folk som jobbar åt FB? Har du någon erfarenhet, vad ställer de för krav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.