Jag ska bygga ett uterum med bredd cirka 5,5 meter och djup cirka 3,8 meter. På den främre/yttre delen av uterummet kommer jag att ha snedställda väggar i hörnen innebärandes att den främre bärlinan "endast" är cirka 3,8 meter

Willab Garden säljer endast dessa uterum med en vertikal mittbalk, innebärands att jag får två glassektioner á 2 dörrar, istället för en glassektion med 4 dörrar.

Finns det något sätt som man kan stärka upp den främre bärlinan så att man kan ha 3,8 meter utan mittbalk? Kan man öka dimensionerna eller stärka den på annat sätt? Se bild nedan

Uterummet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uterummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterummet.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oups, blev lite dubblering med bilderna där, ber om ursäkt
 
Jag har byggt uterum ganska nyligen. Byggde med lösvirke och dörrar från skånska men det är inga problem att klara 3,8m.
Jag klarar 5,0m med vanligt virke med god marginal.

Jag hade dock så långt att jag köpte 2st 3-dörrs partier(totalt 6 dörrar) men det är för att få så stor öppning som möjligt. Har 3,7m öppet om jag önskar.
 
Har du någon slags konstruktionsritning som man kan få ta del av? Antar att det är den främre bärlinan som ej får svikta för mycket
 
Svikt på max 2 mm har jag hörts nämna men vet inte om det stämmer, lite lite tycker jag.

Men beställer du fribärande takstolar så behöver du ingen avlastning.
 
Inga problem att klara 2mm på 3,8m, framförallt om man har fackverk till sin hjälp
 
JKrister, hur gick du till väga för att konstruera stommen? Räknade du själv?
 
Har byggt flera sådana rum som du har fått ritning på. Klart att det går att lösa utan stolpe på mitten men det blir rejäl balk.
Willab har troligen svarat att det inte går att ta bort mittstolpen på det rummet du har fått ritning på eftersom det troligen är ett standardrum från deras sortiment.
Men besöker du willab och diskuterar hur du vill ha det så skall de nog kunna ta fram ett förslag på uterum med de dimensioner som krävs. Förmodar att de har konstruktörer och dataprogram som räknar ut dimensionerna.
 
verktygsgurun skrev:
Har byggt flera sådana rum som du har fått ritning på. Klart att det går att lösa utan stolpe på mitten men det blir rejäl balk.
Willab har troligen svarat att det inte går att ta bort mittstolpen på det rummet du har fått ritning på eftersom det troligen är ett standardrum från deras sortiment.
Men besöker du willab och diskuterar hur du vill ha det så skall de nog kunna ta fram ett förslag på uterum med de dimensioner som krävs. Förmodar att de har konstruktörer och dataprogram som räknar ut dimensionerna.
Detta gäller en gavelsida. krafterna som kommer är från en takstol endast.
 
huggan skrev:
Detta gäller en gavelsida. krafterna som kommer är från en takstol endast.
TS skrev främre bärlina och visade en ritning på uterummet framifrån.
Förstod det helt fel då. Det är alltså gavelbalken de vill ha en mittstolpe på ?
ärligt talat tror jag de har svarat fel till TS har sett och byggt mängder med såna uterum. Krävs definitivt ingen mittstolpe där och ingen superduper balk heller.
Skulle gissa på LT 66x270.
 
Jag blev rekommenderad mittstolpe för att mina partier inte var speglingsbara och ett parti inte kunde täcka hela. Det borde inte vara fallet här.

Känns som en konstig design på dörr som bara godkänner 2mm, mina från skånska har en slits upptill på nästan 20mm.

En normal takstol fixar spann på 12m och detts med 45- virke. Jag byggde hela mitt uterum i 45-virke c24 klassat. Allt ska överdimensioneras så jävligt.

Tror willab har svårt att sälja virket dyrt om dem visar att det räcker med 45x220 för typ 49kr/m på byggmax
 
Här är TS igen. Ja, det är alltså den främre gaveln som Willab vill sätta mittstolpe på.

Tror ni att det fungerar att hela sonika ta bort mittstolpen och köra ett helt spann på 3,6 meter. Har kollat på ritningen och ser att det är så stort spannet skulle bli. Vad krävs det då för dimensionering av främre bärlinan?
 
Men då förstod jag ju rätt iaf....
Det är mittstolpen som man ser på ritningen, den som går upp till nocken som du inte vill ha.
Att ta bort är möjligt men en konstruktör måste räkna på balken som krävs.
Vilket innebär att det blir ett specialritat rum där gavelbalkarna också måste ändras och ev vissa glasmått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.